Vad är detta för hoj?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Hittade den här på ett mc- och traktormuséum utanför Vadstena tidigare i veckan. Är det någon som vet vad det är? En klenod eller bara gammalt skräp? Jag har ingen aning iallafall. :)

Bifogat

• nr12.jpg
    nr12.jpg
    91.4 KB · Visningar: 711

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Skulle nog sätta en peng på att det är en TZ 250 från mitten av 80-talet.

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
CBR600rr 07a
Jag har för inte så länge sedan sett en mopperacer med såndar kuts på ... svårt att glömma den.. hehe

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
En Yamaha Tz 250, eller snarare en NiccoBacker eller mest troligt en Harris Tz 250 skulle jag tro.

Årsmodell runt -84

För mer info om den moderna Tz http://www.tz250racing.com/history_of_the_tz250_2.php

och för mer info om dess föregångare http://www.tz350.net/homepage.htm

En tz av äldre generationen i bra skick betingar +50 lappar, och är det en tidig med trumbromsar och dubbelstötdämpare +80 lappar.

Den på bilden tävlas det friskt med i England.

Sedan om man tycker det är skräp eller ej är väl upp till betraktaren.

Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Rolle Rotax har helt rätt:)

http://www.pejer.se/pejerracingnostalgica2photos1parttwo.htm
finns tre bilder ungefär på mitten.

Den röda bottenfärgen förvillade mig, på 60-talet hade 250 grön botten och vita siffror

Röd bottenfärg och vita siffror har i väldigt många år indikerat b-förare eller debutant, och för de som är osäkra på sig själva kallas det rokkie...

Men om årsmodellen är helt rätt så vill jag få en öl :yoparty

250 har fortfarande grön botten och vita siffror, utom i vm då man släppt helt på det där med siffror och bottnar.

Peder Rosberg

Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En Yamaha Tz 250, eller snarare en NiccoBacker eller mest troligt en Harris Tz 250 skulle jag tro.

Årsmodell runt -84

För mer info om den moderna Tz http://www.tz250racing.com/history_of_the_tz250_2.php

och för mer info om dess föregångare http://www.tz350.net/homepage.htm

En tz av äldre generationen i bra skick betingar +50 lappar, och är det en tidig med trumbromsar och dubbelstötdämpare +80 lappar.

Den på bilden tävlas det friskt med i England.

Sedan om man tycker det är skräp eller ej är väl upp till betraktaren.

Tycker mer den liknar föregångaren, med tanke på rörram, ekerhjul.:va ser för omodern ut för att vara en mitten av 80-talet.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Rolle Rotax har helt rätt:)

http://www.pejer.se/pejerracingnostalgica2photos1parttwo.htm
finns tre bilder ungefär på mitten.

Den röda bottenfärgen förvillade mig, på 60-talet hade 250 grön botten och vita siffror

Det går inte att se på motorn om det är en 250 eller 350 cc. Man fick ha lupp för att se det :)

Som någon sa var det debutanter som hade röd botten, 125cc hade svart, 250 grön, 350 blå och 500 gul.

Det som stör bilden av en 80-talshoj är att den bara har en bromsskiva ... :va

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Snälla mamma! Kan inte jag få lite rätt osså?:tungan

Du var FÖRST :tummenupp

Röd bottenfärg och vita siffror har i väldigt många år indikerat b-förare eller debutant, och för de som är osäkra på sig själva kallas det rokkie...

Men om årsmodellen är helt rätt så vill jag få en öl :yoparty

Hade helt missat debutant och b-förare och "gubben" verkade ha förträngt det :D
Jag vågar inte ge dig någon öl iaf.

Det går inte att se på motorn om det är en 250 eller 350 cc. Man fick ha lupp för att se det :)

Som någon sa var det debutanter som hade röd botten, 125cc hade svart, 250 grön, 350 blå och 500 gul.

Det som stör bilden av en 80-talshoj är att den bara har en bromsskiva ... :va

Då är jag inte helt senil iaf :rolleyes:

Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tycker mer den liknar föregångaren, med tanke på rörram, ekerhjul.:va ser för omodern ut för att vara en mitten av 80-talet.

I just hjul var Yamaha väldigt konservativa och hade länge ekerhjul original, och med just ramen samt kåpan så röstar jag för att det inte är föregångaren.

Då jag har föregångaren och far också har en sådan är är det för mycket som inte stämmer med den, så det är minst -81 års modell och 250

Den stora kutsen tror jag kom runt -84, och gamla frontkåpan har inga handskydd.
De gamla hojarna har ett stort tvåkolvsok, inte ett litet fyrkolvsok. Men även med bromsskivor höll Yamaha ut länge med singel.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Frågan är hur den har hamnat där den står, inpressad mellan en gammal moped, en CZ lättviktare och en speedway hoj.
Skulle vara kul att veta ngt vad den varit med om och med vem.

Peder Rosberg

Gick med
19 Aug 2004
Hoj
I just hjul var Yamaha väldigt konservativa och hade länge ekerhjul original, och med just ramen samt kåpan så röstar jag för att det inte är föregångaren.

Då jag har föregångaren och far också har en sådan är är det för mycket som inte stämmer med den, så det är minst -81 års modell och 250

Den stora kutsen tror jag kom runt -84, och gamla frontkåpan har inga handskydd.
De gamla hojarna har ett stort tvåkolvsok, inte ett litet fyrkolvsok. Men även med bromsskivor höll Yamaha ut länge med singel.

Tycker även att framskärmen är av nyare snitt:va

Du var FÖRST :tummenupp

Hade helt missat debutant och b-förare och "gubben" verkade ha förträngt det :D
Jag vågar inte ge dig någon öl iaf.

Då är jag inte helt senil iaf :rolleyes:

Tack morsan:)

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...