Vad är detta? Och hur fungerar den?

calle_o

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2020
Ort
Gävle
Hoj
2003, Triumph America (ombyggd) - 2002 Kawa ZX-9R
Vad är detta? Och hur fungerar den?
(modulen inringad med rött)
S FZ6.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad är namnet på saken?
Jag gissar på nåt med avgasrening (nån EGRlösning?).
 

calle_o

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2020
Ort
Gävle
Hoj
2003, Triumph America (ombyggd) - 2002 Kawa ZX-9R
Det märkliga är att den har varken namn/benämning eller art.nr i sprängskisser.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det märkliga är att den har varken namn/benämning eller art.nr i sprängskisser.
Nej jag såg det. Vad är problemet? Ligger tomgången runt 2000 varv när den är kall men har slutat sjunka ner mot 1000 varv vartefter motorn blir varm?
Det går en slang från kylaren eller termostathuset som värmer upp vaxet i behållaren utan namn och som påverkar denna plunger (engelska) som sänker varvtalet gradvis.

På min TDM900 heter den troligen Fast Idle Plunger.
 

calle_o

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2020
Ort
Gävle
Hoj
2003, Triumph America (ombyggd) - 2002 Kawa ZX-9R
Är det bara Yamaha som använder en extra "modul" för att styra tomgången vid kallstart? På motorer med insprutning brukar väl ECU'n sköta om detta?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är det bara Yamaha som använder en extra "modul" för att styra tomgången vid kallstart? På motorer med insprutning brukar väl ECU'n sköta om detta?
Motorcyklar från 00-tal är ofta väldigt enkla. Min CBR600 från 02 med insprut har en automatchoke styrd av en så kallad "wax unit".

Det märkliga är att den har varken namn/benämning eller art.nr i sprängskisser.
Försök leta upp en verkstadsmanual, så förklaras det troligen där.
 

calle_o

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2020
Ort
Gävle
Hoj
2003, Triumph America (ombyggd) - 2002 Kawa ZX-9R
Nej jag såg det. Vad är problemet? Ligger tomgången runt 2000 varv när den är kall men har slutat sjunka ner mot 1000 varv vartefter motorn blir varm?
Det går en slang från kylaren eller termostathuset som värmer upp vaxet i behållaren utan namn och som påverkar denna plunger (engelska) som sänker varvtalet gradvis.

På min TDM900 heter den troligen Fast Idle Plunger.
Näe, jag har inga problem för tillfället ... är väl mest bara nyfiken. 😏 Jag har aldrig tidigare sett dylikt på någon samtida hoj med insprut. Men tack för förklaring. 👍
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Som Sniglom skriver verkar Honda kalla det wax unit, vet inte om det har avvecklats men min VFR 06 har en
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top