Vad är en man?!?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Man ska skilja på den biologiska benämningen och den sociala....
Det TS efterfrågar är just "Vad är en man?" och ja Bettskena han har formulerat frågan korrekt med ett "vad".

Det han är ute efter är just egenskaperna, alltså vad/vilka egenskaper man ska besitta för att kunna kalla sig man.
Blir lite skillnad om han skulle ställa frågan "vem är en man?" då skulle han varit mer intresserad av vilken person som är detta.
Tex om man frågar "vad är lycka?" kan man ju svara: "köra hoj"
men frågar man "vem är lycklig?" kan tex svara: "Bettskena" ;)

det är mycket man 'ska', tex äta 7 skivor bröd om dagen.

vad är då felet med att ställa sig frågan vem, få säg ett förslag på denne någon och senare ha denne någon som fundament för 'vad'et'? vissa människor är ju förebilder för den stora massan.

att rabbla upp egenskaper som du propagerar för, slutar med att vi har 274951st sådana och ska sen tjafsa om vilka av dem som är viktigast. våren 3186 kommer vi vara klara med just den diskussionen.

enklare att då ställa frågan 'vem'...få några namn...som de flesta också kan skriva under på, att just han/hon/de besitter just väldigt schyssta egenskaper.

på sätt och vis, är det dessutom meningslöst att rabbla en massa egenskaper om vi inte kan visa, att det redan i samhället finns människor som har det där vi efterfrågar. vi har förmågan att instinktivt, se på människor (ja sådan som är berömda, kända etc etc etc) och göra en bedömning på säg en nanosekund.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
vad är då felet med att ställa sig frågan vem, få säg ett förslag på denne någon och senare ha denne någon som fundament för 'vad'et'?

Du börjar i fel ände. Det måste ju oundvikligen börja med att definera vad en man är innan man kan peka ut denne.

att rabbla upp egenskaper som du propagerar för, slutar med att vi har 274951st sådana och ska sen tjafsa om vilka av dem som är viktigast. våren 3186 kommer vi vara klara med just den diskussionen.

Jag tror vi aldrig kommer bli klara med den diskussionen, däri ligger också det intressanta. Det är ju komplext och vad som anses vara manligt beror ju på hur samhället utvecklas...

enklare att då ställa frågan 'vem'...

Enklet är tråkigt och sällan nyanserat dessutom så måste du veta vilka egenskaper som är manliga innan du kan peka ut "vem" som är "man".

Dessutom så snackar du runt det hela :tungan då mitt inlägg syftade till att påvisa att TS faktiskt ställt frågan korrekt;
"vad är en man?"

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Då man inte längre behöver be farsgubben om råd. DÅ är man man.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Du börjar i fel ände. Det måste ju oundvikligen börja med att definera vad en man är innan man kan peka ut denne...massa zzzzzzz text zzzzzz

mjaa, så under den tid människan har existerat, dvs mer än ett par decenium, har vi alltså ännu inte definierat vad en man är?

jaa, men fortsätt du med det. själv ska jag hyra familjen macahans...

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
jag kan då säga de traditionella " Definitionerna "

Vi har 0 - 1300 talet... Du dödar en annan man ( - )

Vi har 1700 Talet... Du Gifter dig ( - )

Vi har 1900 Talet... Du Har Sex för första gången ( X )

Vi har 2000 talet... Du gasar iväg på din första båge ^^ ( X )

Vad jag "definerar"... 3:an och 4:an är iallafall good-stuff

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Är du tvungen att parti och försvara dom så är dom män?????????????????????????

Läs längre bak i tråden. OBS: Inte Wikipedias definition!

Det luktar lite toffel och mansgris här... :hihi

Kanske därför som jag fått gå in och försvarat dem :D!

...det var liksom min poäng...att du är en 11-fjortis, klart du inte hajjar...hajjar du?

Jag har förstått hela tiden!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha