Vad är felet, R1:a.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Vad är felet på min R1 -03. Startar och går bra, låter alltid hojen stå och gå ganska länge på tomgång. När jag sedan kör så går den som en gud MEN när jag kört ca 10 min så börjar den gå dåligt på höga varv (9-10 000 rpm). Med dåligt menas att den rycker till och varvräknaren rycker också. Fortsätter man sedan och köra så blir symtomen längre ned i registret, felet uppstår då redan strax under 6000 rpm. Den rycker inte bara till vid nämnt varvtal utan fortsätter rycka varvregistret ut. Vad är felet?
Hade det varit kopplingen som slirar tycker jag att varvräknaren skulle sken. Någon trodde det var tändstiften trots att jag bytte dessa i vintras men jag har bytt dem nu igen och det blev ingen skillnad. Exupen är också kollad, den rör sig så fint. Finns ju inget riktigt bränslefilter så jag har haft upp silen i tanken men inget konstigt där. Det som jag trodde och expertisen trodde var att en tändspole gett upp. Fick två nya på reklamation (garatin gick ut i april...) har mätt upp alla och en gav konstiga värden så den byttes men ingen skillnad. Jag får inga felkoder i displayen heller. Vad tusan kan det vara?

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
upp en sväng.... (nån som är duktig på TPS relaterad problem???)

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
RJ skrev:
Japp, kungen av länkar! :pannkyss :tummenupp
Jag skall gå in på stan nu på förmiddagen.

jag kommer annars att vara nere på stan (om du har mycke på jobbe)

nås på mobila enheten

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RJ skrev:
Vad är felet på min R1 -03. Startar och går bra, låter alltid hojen stå och gå ganska länge på tomgång. När jag sedan kör så går den som en gud MEN när jag kört ca 10 min så börjar den gå dåligt på höga varv (9-10 000 rpm). Med dåligt menas att den rycker till och varvräknaren rycker också. Fortsätter man sedan och köra så blir symtomen längre ned i registret, felet uppstår då redan strax under 6000 rpm. Den rycker inte bara till vid nämnt varvtal utan fortsätter rycka varvregistret ut. Vad är felet?
Hade det varit kopplingen som slirar tycker jag att varvräknaren skulle sken. Någon trodde det var tändstiften trots att jag bytte dessa i vintras men jag har bytt dem nu igen och det blev ingen skillnad. Exupen är också kollad, den rör sig så fint. Finns ju inget riktigt bränslefilter så jag har haft upp silen i tanken men inget konstigt där. Det som jag trodde och expertisen trodde var att en tändspole gett upp. Fick två nya på reklamation (garatin gick ut i april...) har mätt upp alla och en gav konstiga värden så den byttes men ingen skillnad. Jag får inga felkoder i displayen heller. Vad tusan kan det vara?
Ingen som har några ideér, TPS:en var det inte i alla fall. Börjar bli smått desperat. :3freak

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
RJ skrev:
Ingen som har några ideér, TPS:en var det inte i alla fall. Börjar bli smått desperat. :3freak
Kolla så att du inte har vakum i tanken.... luftslangen under hojen kanske är tät??? bara ett förslag.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
KillerB skrev:
Kolla så att du inte har vakum i tanken.... luftslangen under hojen kanske är tät??? bara ett förslag.

vet inte hur det ät på en r1 men den symtomen får annars en motor som ta tjuvluft... går bra i början när den blivit riktigt varv så börjar helvetet

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
RJ skrev:
bla bla bla... Det som jag trodde och expertisen trodde var att en tändspole gett upp. Fick två nya på reklamation (garatin gick ut i april...) har mätt upp alla och en gav konstiga värden så den byttes men ingen skillnad. Bla bla bla...
Har du provat att byta någon av dom andra tändspolarna, alltså inte bara den som visade konstiga värden?
Spelar det någon roll om du varvar 9000rpm med neutralen i eller om du accar på 6´an?
Är alla 4 stift lika svarta, bruna eller vita?

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leffe skrev:
Har du provat att byta någon av dom andra tändspolarna, alltså inte bara den som visade konstiga värden?
Spelar det någon roll om du varvar 9000rpm med neutralen i eller om du accar på 6´an?
Är alla 4 stift lika svarta, bruna eller vita?
Nej jag har inte provat varva på neutralen. Har bara bytt en tändspole men skall byta en till. När jag bytte stift var alla i samma färg på gränsen till vitaktig MEN jag hade då just kommit in från ett pass på banan så det var kanske inte så konstigt...
Usch jag är kräkless på det här! :(

Bad Kharma

Laws are ment 2 be broken!
Gick med
26 Oct 2004
Tillsammans med Rsex här på forumet i landet Nania
Hoj
GSXR-1000 K6 maroon/black *SÅLD*
Upp upp!!!

Har samma problem :huvet R1:a ´03 2000mil

Ojämn tomgång, rycker...slutar med att bågen dör.
Hände idag runt 70 knyck på trean, började bågen plötsligt rycka, varvräknaren drog iväg 2ggr sen la cyckeln av :kocko
Samma typ av situation uppstod sen 4-5 ggr under färden :confused:

Har inte haft några problem med den fram tills nu!

Vad fan e dt som händer? Lyckade nån hitta felet?

Tips o råd mottages gärna innan jag börjar skruva sönder allt!

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Min började hosta och skjuta och gå dåligt vid höga varvtal som sedan blev lägre och lägre... Rengjorde tändstiftet, sen funkade den ett tag till. Men eftersom du redan har bytt det föreslår jag tjuvluft. Testa att spruta lite startgas här och var runt motorn när den är varm, dock förslagsvis inte på det fem hundra grader varma grenröret. :brinnerup

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
jättelångsökt. men värt ett försök.
Våran sommarjobbares Aprilia RS 125 var lika dan. visade sig att det var chokespjället som levde sitt egna liv. detta översatt på insprutinigsmotorer (om det nu är insårut på R1-03) borde vara en kallstartsventil som spökar eller kanske en läckande spridare? ett igensatt luftfilter tom kanske?
Hur som haver, för mycket soppa.
:) värt att kolla kanske.

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
kolla kabelskorna på tändspolarna så dom ej glappar.
klämde åt mina då försvann mina problem :tummenupp
//micke

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
rg500 skrev:
kolla kabelskorna på tändspolarna så dom ej glappar.
klämde åt mina då försvann mina problem :tummenupp
//micke

Det är insprutning på R1 från -02 va?

På Duccen jag hade så hade killen som gjorde servicen glömt koppla sladdarna mellan batteriet och laddningsregulatorn så den drog ut batteriet sakta men säkert eftersom insprutning/tändning drog batteri men den inte fick någon laddning.

Symptomen var att den började gå dåligt när jag gasade och ju mer jag gasade desto mer ojämt och ryckigt gick den. Det blev värre och värre desto mer urladdat batteriet blev så att jag kunde gasa mindre och mindre innan den började gå ojämt. Även varvräknaren löpte amok, den visade stadigt på högre och högre varv oberoende av vilket varvtal motorn faktiskt gick på tills varvräknaren visade högre varv än varvtalsstoppen och jag körde knappt på tomgången.

Kanske är långsökt men ni verkar ju ha testat det mesta redan...

//Eric

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...