Oddjob
Bannad
FreddaGädda skrev:2351941Effekt mot vrid är ett luddigt begrepp. Rörelseenergin motorn utvecklar används till att rotera vevaxeln. Givetsvis mäter man både effekt och vrid på denna. Vridet anger fult sagt vilket tryck angiven effekt för den specifika motorn klarar av att leverera. Olika kontruktioner ger generellt olika vrid. V-twin ger mer än en radfyra, vilken i sin tur ger mer än en wankelmotor. Effekten däremot är generellt högre i en radfyra.
Mätte man vridet på bakhjulet skulle det skifta beroende på vilken växel som låg i. Säg att motorn ger samma effekt på varje växel(vilket vore märkligt om den inte gjorde). Ettans växel kommer ge mest vrid på bakhjulet, trots konstant effekt från motorn. Däremot snurrar hjulet inte särskilt fort.
"Det man vinner i kraft, förlorar man i väg" och vice versa.
Kraft = vrid.
Lägre utväxling = mer kraft
Höjer du vridet, sjunker effekten
Jag föreslår att kalla in Herr Brink för en vettigare förklaring
Nu snackar du väl ändå goja, vridmomentet är väl generellt sett större i en radfyra än en v-twin.
Yamaha XVS 650 A DragStar Classic
50,1 Nm = 77,08 Nm/Liter
Yamaha YZF-R6
68,5 Nm = 114,2 Nm/Liter
För att gå in mer på utväxling:
Om vi börjar med att köra på ettan med säg de här siffrorna
100Nm och 10000rpm då får man (100*10000/7024) 142,4hk
och sen växlar man upp och vi säger då att vi får de här siffrorna
hälften av vridet med med dubbla varvtalet
50Nm och 20000rpm så får vi (50*20000/7024)
och det blir (ni gissade rätt) 142,4hk