Vad är handhavandefel vid växling?

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Hej, jag är en nybörjare som har en Yamaha YZF600R och har på senare tid märkt att tvåan inte alltid går in utan hamnar i neutral. Detta händer när jag varvar upp hojen (typ 10.000 varv) och då växlar till tvåans växel.
För att få in tvåan måste jag "ta i mer" med foten men även då är det inte garanterat att tvåan går i. Samma sak händer inte mellan andra växlar.

Enligt en verkstadskille är min växellåda "sönder" mellan ettan och tvåan vilket beror på att hojen varit lite misshandlad tidigare eller handhavandefel. Men när jag frågade vad det betyder fick jag inget riktigt svar.

Så jag har massor av frågor...
Vad menas med handhavandefel? Hur kan man se om ens växellåda är sönder? Och är det normalt att man ska växla hårdare mellan ettan och tvåan? :confused: :confused:
Finns det någon erfaren som kan hjälpa mig sortera ut begreppen?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
fur skrev:
Så jag har massor av frågor...
Vad menas med handhavandefel? Hur kan man se om ens växellåda är sönder? Och är det normalt att man ska växla hårdare mellan ettan och tvåan? :confused: :confused:
Finns det någon erfaren som kan hjälpa mig sortera ut begreppen?

Dags för en renovering ja.
Mycket crossväxlingar av tidigare ägare på bakhjulet är en gissning.
 

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
eus skrev:
Dags för en renovering ja.
Mycket crossväxlingar av tidigare ägare på bakhjulet är en gissning.

Är det något speciellt med att man är på bakhjulet vid växling eller är det bara för att man varvar ordentligt?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Mellan 1:an och 2:an är det fördel att vara mer bestämd när man växlar och inte "fjutta" så att säga..

Men får du ofta i friläget eller växeln hoppar ur så är det nog dags för renovering.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
fur skrev:
Är det något speciellt med att man är på bakhjulet vid växling eller är det bara för att man varvar ordentligt?
När man växlar mellan 1an å 2an på bakhjulet så brukar man släppa av gasen, slita i nästa växel å dra på fullt igen.
Oftast på höga varv där den högsta effekten finns, får man inte i växeln ordentligt så glider växeln ur å sliter ut klackarn på dreven.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
eus skrev:
När man växlar mellan 1an å 2an på bakhjulet så brukar man släppa av gasen, slita i nästa växel å dra på fullt igen.
Oftast på höga varv där den högsta effekten finns, får man inte i växeln ordentligt så glider växeln ur å sliter ut klackarn på dreven.
Lägg till "utan att använda kopplingen"
 

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
eus skrev:
När man växlar mellan 1an å 2an på bakhjulet så brukar man släppa av gasen, slita i nästa växel å dra på fullt igen.
Oftast på höga varv där den högsta effekten finns, får man inte i växeln ordentligt så glider växeln ur å sliter ut klackarn på dreven.

OK, så det har att göra med att man växlar på maximal effekt och då missar en växel. Jag antar att om man missar en växel på samma sätt fast på lägre effekt så blir det samma slags skada fast lindrigare.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
fur skrev:
OK, så det har att göra med att man växlar på maximal effekt och då missar en växel. Jag antar att om man missar en växel på samma sätt fast på lägre effekt så blir det samma slags skada fast lindrigare.
Jaa, upprepa proceduren några gånger så blir det så här
 

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
P@trik skrev:
Mellan 1:an och 2:an är det fördel att vara mer bestämd när man växlar och inte "fjutta" så att säga..

Men får du ofta i friläget eller växeln hoppar ur så är det nog dags för renovering.

Växeln har bara hoppat ut en gång av sig själv men i huvudsak måste jag vara hård på växlingen mellan ettan och tvåan, annars får jag i friläget.
En renovering verkar vara uondviklig... vad brukar det gå på :gnissla ?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
fur skrev:
Växeln har bara hoppat ut en gång av sig själv men i huvudsak måste jag vara hård på växlingen mellan ettan och tvåan, annars får jag i friläget.
En renovering verkar vara uondviklig... vad brukar det gå på :gnissla ?
Vill du göra det själv, 5000:- kanske
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Hade en Thundercat tidigare och läste då en del på internet om just den modellen. Växellådan är en av de saker som den fått kritik för, lätt att missa tvåan samt att det ibland finns ett friläge mellan några andra växlar också.

Händer det vid enstaka tillfällen är det inget att vara orolig över men om det inträffar lite väl ofta är det nog som de andra säger, slitage = renovering...
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
fur skrev:
Hej, jag är en nybörjare som har en Yamaha YZF600R och har på senare tid märkt att tvåan inte alltid går in utan hamnar i neutral. Detta händer när jag varvar upp hojen (typ 10.000 varv) och då växlar till tvåans växel.
För att få in tvåan måste jag "ta i mer" med foten men även då är det inte garanterat att tvåan går i. Samma sak händer inte mellan andra växlar.

Enligt en verkstadskille är min växellåda "sönder" mellan ettan och tvåan vilket beror på att hojen varit lite misshandlad tidigare eller handhavandefel. Men när jag frågade vad det betyder fick jag inget riktigt svar.

Så jag har massor av frågor...
Vad menas med handhavandefel? Hur kan man se om ens växellåda är sönder? Och är det normalt att man ska växla hårdare mellan ettan och tvåan? :confused: :confused:
Finns det någon erfaren som kan hjälpa mig sortera ut begreppen?
Behöver inte vara fel på växellådan för att det e svårt att få i tvåan, däremot om växeln hoppar ur sitt läge. Mellan ettan o tvåan måste man alltid vara bestämd, detta har jag själv fått erfara på min R1: a som jag själv missar på ibland om jag "fjuttar" i tvåan. Frustrerande att man alltid måste tänka till vid växling från ettan till tvåan men så e det! Braka i skiten bara så blir det bra!!!
 

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
borlänge
Hoj
gsxr, wr250
rätta mig om ja har fel...

men jag har själv kört thundercat och den hade bara gått 300 mil å köppt fr en medelålders kvinna som haft den som touring.

hade oxå samma problem och de e ett kännt "yamaha" problem iallafall när de gäller denna mod. lådorna är tyvärr inte alls lika bra å inte lika presision som ex suzukis lådor..

kunde gärna få in friläge mellan 1an å 2an.

man måste vara väldigt bestämmd och de händer gärna vid högre varv.
har oxå kompisar som kör thundercat som har alla samma fenomen.

så tror inte du bör oroa dig allt för mycket.

lycka till!!
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
En annan orsak till att man inte får i växlarna ordentligt kan vara att man har för mjuka skor !
 

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
För mig har den bara hoppat ur tvåan en gång då jag växlade ner från trean (typ i 50-60) och gav sedan järnet. Det kändes som om växeln låg mellan tvåan och neutral, den gröna lampan blinkade och man kunde känna att "något var fel". För övrigt har det aldrig hänt.

Med tanke på vad folk skriver här låter det som att min växellåda är lite sliten men inte nödvändigtvis sönder. Jag har som sagt bara haft lite problem med att få i tvåan i höga varv.
Tack alla!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top