oFFkeFF skrev:Har den inte i huvudet....
Teddy skrev:Annorlunda uttryckt: mängden tillgängligt syre givet en viss luftmängd.
Hur mycket bensin man ska skotta in i förgasarna beror på hur mycket syre det finns i luften.
Mängden syre beror på tempratur, fuktighet och tryck.
Låg temp --> mycket syre.
Låg fuktighet --> mycket syre.
Högt tryck --> mycket syre.
Mer syre --> mer bensin.
sege skrev:Hur mycket ska man orka bry sig om sånt där om man ska ge sig in i 250SP-träsket med en RS250?
Mattias skrev:Okej, jag fattar principen.
Men man måste testa fram en grundinställning som utgångspunkt, antar jag.
Hur lyder formeln?
Hur mycket skiljer det i bestyckning på en morgonträning (säg 09.30) och rejsdags (här gissar vi på 15.30) om vi tar en fin svensk sommardag som exempel?
Ange gärna påhittade lufttryck, temperaturer och luftfuktighet för båda tillfällena och RAD och munstyckstorlek, om ni orkar dårå.
Mattias skrev:Eftersom jag gärna vill veta mest av alla kan väl nån förklara RAD för mig, snälla?
oFFkeFF skrev:Inget alls i stort sett.
Jag skulle vilja hårddra det och säga: Inget alls, punkt. Jag känner inte till någon som bytte/byter munstycken på en Aprilia RS250. Jag har aldrig gjort det, mest därför att jag aldrig känt behovet. Hade man hört i depån att "alla" byter munstycken så hade man själv gjort det men något sådant har jag aldrig hört. Den hojen går lika bra i torrt som vått. Jag vet inte varför racern är så mycket mer känslig för bestyckning men det ligger väl i sakens natur att hårdtrimmat är lika med ömtåligt? Även om Aprilian skulle tjäna på att byta munstycken är det tveksamt om man skulle orka göra det då förgasarna sitter så illa till, mitt inne i ormboet av sladdar, slangar och kablar. Bara jobbet att montera luftburken är avskräckande nog. Varje gång måste jag dela den för att komma åt att få in händerna i den så att man kan trycka på den på förgasarna ordentligt.oFFkeFF skrev:Inget alls i stort sett.
Teddy skrev:Jag skulle vilja hårddra det och säga: Inget alls, punkt. Jag känner inte till någon som bytte/byter munstycken på en Aprilia RS250. Jag har aldrig gjort det, mest därför att jag aldrig känt behovet. Hade man hört i depån att "alla" byter munstycken så hade man själv gjort det men något sådant har jag aldrig hört. Den hojen går lika bra i torrt som vått. Jag vet inte varför racern är så mycket mer känslig för bestyckning men det ligger väl i sakens natur att hårdtrimmat är lika med ömtåligt? Även om Aprilian skulle tjäna på att byta munstycken är det tveksamt om man skulle orka göra det då förgasarna sitter så illa till, mitt inne i ormboet av sladdar, slangar och kablar. Bara jobbet att montera luftburken är avskräckande nog. Varje gång måste jag dela den för att komma åt att få in händerna i den så att man kan trycka på den på förgasarna ordentligt.
Mattias skrev:Det klarnar, sa Pohlman. Tack, tack.
Mattias skrev:Eftersom jag gärna vill veta mest av alla kan väl nån förklara RAD för mig, snälla?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|