Vad är sönder? Update: Hur skilja på ramlager
Hej. För 6 veckor sedan fick jag problem med min 125:a (endurokonstruktion) när jag kört motorvägsfart (90-110) i 20-30 minuter. Orsaken kan vara den höga hastigheten (tänk er rödmarkeringen) samt att den kan ha läckt olja.
Något lager har antagligen skurit, det låter ungefär som en snabb skruvdragare när...
* motorn är igång, oavsett vilken växel eller friläge
* både när kopplingen är inpressad eller ej
* när MCn puttas frammåt. Ljudet kommer då även om motorn är avstängd, kopplingen indragen och hojen puttas fram.
[Edit] Upptäckte nu att den inte längre låter när man puttar den framåt, kanske hörs det bara när oljan är varm och cirkulerar.
Hade tänkt börja klyva motorn så snart som möjligt, kan man då se vilket lager som skurit? Dessutom, har ni något tips på hur man får loss 'cylinderbultarna'? Det är för trångt för att få på en hylsa och de fasta nycklarna jag provat glider bara. Ska jag värma, kyla eller går det att köpa nycklar med bara 8 hörn inuti? [tillägg: det är muttern jag skall få av]
Kan lägga upp bilder om det är till någon hjälp. Nu börjar min ilska på mcn gå över till desperation så jag måste ut och köra snarast möjligt.
Edit: Förtydligade "symtomen" som motorn har.
Hej. För 6 veckor sedan fick jag problem med min 125:a (endurokonstruktion) när jag kört motorvägsfart (90-110) i 20-30 minuter. Orsaken kan vara den höga hastigheten (tänk er rödmarkeringen) samt att den kan ha läckt olja.
Något lager har antagligen skurit, det låter ungefär som en snabb skruvdragare när...
* motorn är igång, oavsett vilken växel eller friläge
* både när kopplingen är inpressad eller ej
* när MCn puttas frammåt. Ljudet kommer då även om motorn är avstängd, kopplingen indragen och hojen puttas fram.
[Edit] Upptäckte nu att den inte längre låter när man puttar den framåt, kanske hörs det bara när oljan är varm och cirkulerar.
Hade tänkt börja klyva motorn så snart som möjligt, kan man då se vilket lager som skurit? Dessutom, har ni något tips på hur man får loss 'cylinderbultarna'? Det är för trångt för att få på en hylsa och de fasta nycklarna jag provat glider bara. Ska jag värma, kyla eller går det att köpa nycklar med bara 8 hörn inuti? [tillägg: det är muttern jag skall få av]
Kan lägga upp bilder om det är till någon hjälp. Nu börjar min ilska på mcn gå över till desperation så jag måste ut och köra snarast möjligt.
Edit: Förtydligade "symtomen" som motorn har.
Last edited: