Vad är sönder? /vilket lager i motorn

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vad är sönder? Update: Hur skilja på ramlager

Hej. För 6 veckor sedan fick jag problem med min 125:a (endurokonstruktion) när jag kört motorvägsfart (90-110) i 20-30 minuter. Orsaken kan vara den höga hastigheten (tänk er rödmarkeringen) samt att den kan ha läckt olja.

Något lager har antagligen skurit, det låter ungefär som en snabb skruvdragare när...
* motorn är igång, oavsett vilken växel eller friläge
* både när kopplingen är inpressad eller ej
* när MCn puttas frammåt. Ljudet kommer då även om motorn är avstängd, kopplingen indragen och hojen puttas fram.

[Edit] Upptäckte nu att den inte längre låter när man puttar den framåt, kanske hörs det bara när oljan är varm och cirkulerar.

Hade tänkt börja klyva motorn så snart som möjligt, kan man då se vilket lager som skurit? Dessutom, har ni något tips på hur man får loss 'cylinderbultarna'? Det är för trångt för att få på en hylsa och de fasta nycklarna jag provat glider bara. Ska jag värma, kyla eller går det att köpa nycklar med bara 8 hörn inuti? [tillägg: det är muttern jag skall få av]

Kan lägga upp bilder om det är till någon hjälp. Nu börjar min ilska på mcn gå över till desperation så jag måste ut och köra snarast möjligt.

Edit: Förtydligade "symtomen" som motorn har.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hör du ljudet när motorn är igång men hojen står still på friläge?
Hör du ljudet när motorn är igång men hojen står still med växel i?
Säker på att det inte kommer från kedja/bakhjul?

Du kanske ser vilket lager som gått varmt men annars kommer du definitivt känna vilket/vilka lager som inte snurrar som dom ska/är glappa.

Vet inte hur just din hoj ser ut men om du menar muttrarna som håller toppen (eller topp och cylinder beroende på konstruktion) så borde det gå att komma åt med hylsa eftersom man gärna vill dra åt dom med momentnyckel. Dessutom borde det vara svårt att få bort själva toppen om det är så trångt att en hylsa inte får plats. Vad är det som sitter ivägen?
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
OBS! Inlägget nedanför är viktigare


Hör du ljudet när motorn är igång men hojen står still på friläge?
Hör du ljudet när motorn är igång men hojen står still med växel i?
Säker på att det inte kommer från kedja/bakhjul?

Du kanske ser vilket lager som gått varmt men annars kommer du definitivt känna vilket/vilka lager som inte snurrar som dom ska/är glappa.

Vet inte hur just din hoj ser ut men om du menar muttrarna som håller toppen (eller topp och cylinder beroende på konstruktion) så borde det gå att komma åt med hylsa eftersom man gärna vill dra åt dom med momentnyckel. Dessutom borde det vara svårt att få bort själva toppen om det är så trångt att en hylsa inte får plats. Vad är det som sitter ivägen?

Ja, ja och ja. Ljudet kommer definitivt från motorn. Gör ett förtydligande i första inlägget så att det inte går att misstolkas. Om jag klyver motorn, vilka lager måste jag byta då? Räcker det med att byta de trasiga, eller måste man byta alla lager? Vet inte om lagrena skadas av att man klyver motorn.

P6168828.jpg

Där är 'cylinderbulten' som ställer till med problem. Vet inte vad den egentligen skall kallas, men menade inte dem som håller fast topplocket. Det som är i vägen tillhör avgasporten och är gjutet med cylindern, går inte att lossa.

Har för övrigt ingen aning om hur jag ska lösa detta. Att själv klyva motorn och byta alla lager + packningar har jag råd med, men vet inte om jag klarar av det. Att lämna in den till verkstad och låta dem göra arbetet har jag pengar till, men tror absolut inte att det är ekonomiskt försvarbart eftersom arbetet säkert går på 3-5kkr. [vad kostar en sådan renovering på verkstad?] Hojen är bara värd 10k i fungerande skick, kanske 8k rasad. Hade bara tänkt ha kvar hojen året ut, så att lägga 5k är inte ett alternativ. Att sälja hojen och sedan köpa en ny är inget jag har råd med Usch :(


Edit: När jag tömde den på motorolja visade det sig att nästan all olja har försvunnit. Kanske 1-2 dl kvar av de ursprungliga 6,5 dl. När jag lossade högra motorkåpan (som täcker kopplingen) visade det sig att packningen var sönder, kanske har det läckt ut där.

Om det är så att oljudet uppstått pga ingen olja - alltså att inget lager är sönder - vad ska jag göra då? Jag är tveksam till att lösningen skulle vara att byta packningarna, hälla i ny olja och vara glad.
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Gör ett till inlägg, detta ska vara kortare och innehåller nya tankar som är viktigare att få svar på :)

Först lossar jag kopplingskorgen och snurrar runt för att lyssna efter missljud. Om jag inte hör något då så provar jag att sätta ihop motorn, fylla på olja och vänta ett dygn för att se om den läcker. Därefter kickar jag igång den, provkör och lyssnar. Om allt det går bra antar jag att inga lagren skadats och då kan jag avgöra om jag ska reparera den eller ej.

Reparation: Klyva motorn, känna på alla lager. Byta eventuella skadade (antar att de har standardiserade dimensioner). Byta alla packningar med en packningssats som nedan för att förhindra framtida oljeläckage.

Image.ashx


Eftersom att jag då har gått igenom alla lager och förhindrat framtida läckage borde väll det vara säkert? Allt detta bygger på att jag inte hör några missljud när det är olja i. Om några lager är sönder kommer det att ge missljud och då får jag överväga att byta alla lager (dyrt), lämna in till verkstad (dyrare) eller köpa ny hoj (dyrast).

Ursäkta för att jag skriver så långt och rörigt :(
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag kan inget om din motor men råkade själv ut för ett par ramlagerhaverier (vevaxellager) på min gamla kawa-125:a.

OM ett lager lagt av på din hoj så märker du det nog snabbt om du tar isär motorn. Jag skulle åtminstone byta båda lagren på samma axel.

Du bör överhuvudtaget inte köra motorn mer om du misstänker lagerhaveri. Till slut så flyger en metallflisa upp i cylinder och då skär allting ihop. *dyyyrt*

Skruva inte isär motorn utan verkstadshandbok och se till att du sen drar åt alla skruvar/muttrar med en momentnyckel.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det verkar som du hänger upp dig på oljeläckage?
Alltså, lite droppande orsakar inga skador i sig, men om oljan trt slut kan ju lagren skära.

Du bör kolla över vevstakslagren och lagren i växellådan samt även kolven bör kollas. om du ändå klyver motorn är det lika bra att byta alla lager (surt att lägga ner massa jobb om det sedan visar sig vid uppstart att det var ett lager som var dåligt.)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag kan inget om din motor men råkade själv ut för ett par ramlagerhaverier (vevaxellager) på min gamla kawa-125:a.

OM ett lager lagt av på din hoj så märker du det nog snabbt om du tar isär motorn. Jag skulle åtminstone byta båda lagren på samma axel.

Du bör överhuvudtaget inte köra motorn mer om du misstänker lagerhaveri. Till slut så flyger en metallflisa upp i cylinder och då skär allting ihop. *dyyyrt*

Skruva inte isär motorn utan verkstadshandbok och se till att du sen drar åt alla skruvar/muttrar med en momentnyckel.

Tack. Tror dock inte att några ramlager är sönder på min, missljudet hördes även när vevstaken inte var i rörelse. Tack för tipset om att byta båda lagrena för samma axel.

Verkstadshandbok går nog inte att finna till min hoj då den är så udda. Den är så udda att en husqvarna-återförsäljare frågade mig upprepade gånger om den verkligen inte var en importhoj, för han hade aldrig hört talas om min modell :dummer Ska leta upp en verkstadshandbok till en liknande hoj av nyare årgång och följa anvisningarna där.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Det låter som du måste öppna motorn och se efter vad som är problemet. Tvätta av motorn från all smuts, och börja med den där bulten som du ringat in på bilden. Du ska ha en ringnyckel, optigrip eller liknande, med 6 sidor. muttern har troligen fått stryk förut, så byt ut den när du fått loss den. Ibland kan det hjälpa att ha ventilslippasta (grov carborundum) som hjälper till att öka friktionen mellan verktyget och muttern. I sämsta fall får du knacka muttern i sidled med en liten huggmejsel. Skaffa dig en svänghjulsavdragare så du kan dela motorn när du fått loss alla muttrar, det kan sitta bultar bakom svänghjulet som håller ihop motorn. Lossa muttern som håller fast primärdrevet på vevaxeln, på kopplingssidan när motorn är fast i ramen. Är det en mutter som håller kopplingskorgen innanför locket vid lamellerna, se till o få loss den innan du tar ur motorn ur ramen, behåll även kedjan på innan du lossar den muttern. Det går även att använda mutterknack. Men var försiktig med sånna verktyg. När motorn sedan är lös, dela den försiktigt, helst genom att pressa vevaxeln och axeln där kedjedrevet sitter, innåt. Slå så lite som möjligt, och undvik mejslar i öppningen mellan blockhalvorna. Ibland hjälper det med att värma med värmepistolen runt vevlagret. Ta hjälp av ngn kompis som delat motorer förr om du inte gjort det själv förut. Fäst ihop de grejer du tycker hör ihop, så går det lättare att återmontera. Du kanske dröjer någon dag med det tills du fått hem det nya lagret. Lycka till.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det verkar som du hänger upp dig på oljeläckage?
Alltså, lite droppande orsakar inga skador i sig, men om oljan trt slut kan ju lagren skära.

Du bör kolla över vevstakslagren och lagren i växellådan samt även kolven bör kollas. om du ändå klyver motorn är det lika bra att byta alla lager (surt att lägga ner massa jobb om det sedan visar sig vid uppstart att det var ett lager som var dåligt.)

Ah, hade missat ditt inlägg. Självklart hänger jag upp mig på oljeläckaget, i höstas var det fullt med olja och nu är det nästan tomt. Har kört 70 mil sedan dess. Vill minnas att jag kollade oljan i vintras, men är nu osäker. Vid en viss punkt när oljan försvinner uppstår problemen och där är jag nu. Jag måste ju åtgärda läckaget med för att inte råka ut för samma sak igen. Om jag klyver ska jag givetvis kolla allt, men om det är såpass att jag måste byta alla lager är det inte längre säkert att jag vill laga hojen. Det kan vara billigare att sälja hojen.

Det låter som du måste öppna motorn och se efter vad som är problemet. Tvätta av motorn från all smuts, och börja med den där bulten som du ringat in på bilden. Du ska ha en ringnyckel, optigrip eller liknande, med 6 sidor. muttern har troligen fått stryk förut, så byt ut den när du fått loss den. Ibland kan det hjälpa att ha ventilslippasta (grov carborundum) som hjälper till att öka friktionen mellan verktyget och muttern. I sämsta fall får du knacka muttern i sidled med en liten huggmejsel. Skaffa dig en svänghjulsavdragare så du kan dela motorn när du fått loss alla muttrar, det kan sitta bultar bakom svänghjulet som håller ihop motorn. Lossa muttern som håller fast primärdrevet på vevaxeln, på kopplingssidan när motorn är fast i ramen. Är det en mutter som håller kopplingskorgen innanför locket vid lamellerna, se till o få loss den innan du tar ur motorn ur ramen, behåll även kedjan på innan du lossar den muttern. Det går även att använda mutterknack. Men var försiktig med sånna verktyg. När motorn sedan är lös, dela den försiktigt, helst genom att pressa vevaxeln och axeln där kedjedrevet sitter, innåt. Slå så lite som möjligt, och undvik mejslar i öppningen mellan blockhalvorna. Ibland hjälper det med att värma med värmepistolen runt vevlagret. Ta hjälp av ngn kompis som delat motorer förr om du inte gjort det själv förut. Fäst ihop de grejer du tycker hör ihop, så går det lättare att återmontera. Du kanske dröjer någon dag med det tills du fått hem det nya lagret. Lycka till.

Tack! Ska följa dina råd om jag klyver motorn. Ska även ta kort när jag klyver, så att jag kan backa tillbaka om det blir fel. Tyvärr är det riktigt trasligt att få reservdelar till hojen, har behövt beställa från Tyskland - som i sin tur behövt beställa från husqvarna i Italien - med flera veckor i leveranstid. Vart kan jag hitta nycklar med 6 sidor?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om "motorn" låter även när vevstaken inte är i rörelse (enligt dig), så är det inte motorn som låter.
Det är inte så enkelt som att kedjan skurit?
Att växellådan gått torrt är inte bra.
Edit:
Är du säker på att du har rätt storlek på nyckeln?
Där det är trångt monteras det ibland med uddastorlekar.
Passar det inte 100%, så prova med tumnyckel.
Kan behövas en smula stryk för att få på nyckeln.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Muttrar mm tex koniska fattningar som inte lossnar => standardmetoden för mig är att spruta på 5-56. 5 minuter kan räcka men är det ett svårt problem så har jag varit med om att en natt eller tom 48 timmar var vad som behövdes.
Om det är svårt få dit verktyg så blir det att slipa till ett verktyg så det passar och går att få dit. Kanske räcker det med ett jack i en ringnyckel (för pinbultänden som sticker upp) så kan du få dit en ringnyckel.
Ingen större utgift för mig att "kvadda" ett verktyg med nerslipning/anpassning som köper verktygen på SWEDOL eller Biltema.
Eller tvärtom, snål som jag är tjänar jag multum på att göra "specialverktygen" själv.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det ser väldigt tvåtakt ut så vevlager och ramlager borde vara oskadda eftersom de smörjs via bensinen?
Sexkantsringnycklar finns på biltema som någon skrev. Köp och bearbeta.

Det svåra brukar väl vara att få motorn kluven och att få loss muttern som håller kopplingskorgen (generellt), resten fixar du säkert.

Jag brukar gå till en lokal firma som säljer lösa lager, tjejen där har björnkoll på märkningar och specar och trollar fram lager för en femtedel av originalpris och jag byter alltid allt om jag river, det är oftast inte där pengarna flyger.

Mina råd med mina begränsade erfarenheter iaf, men vill du tanka på olja och chansa ska inte jag tjata emot. Går det så går det och du verkar inte sätta någon pärlstatus på hojen.
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
det lättaste om man ska ha av cylindern är att ta ut motorn ur ramen , sen kommer man åt lätt
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tack så mycket för att ni tar er tid och hjälper mig, det är värt mycket för mig :)
Om "motorn" låter även när vevstaken inte är i rörelse (enligt dig), så är det inte motorn som låter.
Det är inte så enkelt som att kedjan skurit?
Att växellådan gått torrt är inte bra.
Edit:
Är du säker på att du har rätt storlek på nyckeln?
Där det är trångt monteras det ibland med uddastorlekar.
Passar det inte 100%, så prova med tumnyckel.
Kan behövas en smula stryk för att få på nyckeln.

Missljud uppstår även när man står still och motorn är igång, så det är inte kedjan. Varför skulle det inte kunna vara så? Om man puttar den framåt, med friläge i och kopplingen inpressad rör sig ju inte vevstaken. Det hade ju märkts på motståndet om hela kolven rörde sig. Var tänker jag fel? Vet in om det är definitionen av motor som du hakar upp dig på, med motor menar jag cylinder+växellåda+koppling.

Kan prova fler nycklar, men har inte stött på tum på hojen tidigare. Det krävdes mycket lirkande för att få på den nyckeln jag använde, det är för tight mot cylindern.

Det ser väldigt tvåtakt ut så vevlager och ramlager borde vara oskadda eftersom de smörjs via bensinen?
Sexkantsringnycklar finns på biltema som någon skrev. Köp och bearbeta.

Det svåra brukar väl vara att få motorn kluven och att få loss muttern som håller kopplingskorgen (generellt), resten fixar du säkert.

Jag brukar gå till en lokal firma som säljer lösa lager, tjejen där har björnkoll på märkningar och specar och trollar fram lager för en femtedel av originalpris och jag byter alltid allt om jag river, det är oftast inte där pengarna flyger.

Mina råd med mina begränsade erfarenheter iaf, men vill du tanka på olja och chansa ska inte jag tjata emot. Går det så går det och du verkar inte sätta någon pärlstatus på hojen.

Tvåtakt, yes. "Chansningen" handlade bara om att lyssna efter missljud, jag har ändå tänkt klyva den och se över alla lager. Har läst på annat håll att den oljan bara är för växellådan, så förhoppningsvis är ramlagrena hela :) Letade på Biltemas webbsida efter sexkantiga nycklar, men får väll leta noggrannare då!

Jag tror att det kan vara riktigt dyrt att byta alla lager, till exempel så kostar nya ramlager 800 kr från Tyskland. Hur mycket kostar det då inte att byta alla?! Får hoppas på att det går att låta en vanlig firma plocka ihop alla lager. Vilken firma var det som du gick till? Jag bor också i Alingsås, hej hej!

Muttrar mm tex koniska fattningar som inte lossnar => standardmetoden för mig är att spruta på 5-56. 5 minuter kan räcka men är det ett svårt problem så har jag varit med om att en natt eller tom 48 timmar var vad som behövdes.
Om det är svårt få dit verktyg så blir det att slipa till ett verktyg så det passar och går att få dit. Kanske räcker det med ett jack i en ringnyckel (för pinbultänden som sticker upp) så kan du få dit en ringnyckel.
Ingen större utgift för mig att "kvadda" ett verktyg med nerslipning/anpassning som köper verktygen på SWEDOL eller Biltema.
Eller tvärtom, snål som jag är tjänar jag multum på att göra "specialverktygen" själv.

Har försökt med 5-56 tyvärr. Finns det något starkare medel? Kan prova med WD-40. Fick dit en ringnyckel, men den slet bara på muttern. Måste hitta en 6-kantig nyckel för att lyckas utan att skada muttern mer (byter den sen). Tack för tipset om att slipa till verktygen.

Endel skruvar och muttrar sitter svinhårt, andra sitter löst. Sådant inspekterade inte jag när jag köpte hojen, vet inte om man brukar göra det eller om det är så att alla alltid köper nyare grejer.

om den har kick så kanske det är så lätt att kicken ligger i lite , då rasslar det fint
det lättaste om man ska ha av cylindern är att ta ut motorn ur ramen , sen kommer man åt lätt
Kick har den, och jag tycker att missljudet låter som kicken gör när man låter kicken vara nerstampad till fotpinnen medan motorn är igång. Åtminstone på min hoj och endel moppar låter det när man gör så. Monterade av och sedan på högra kåpan på motorn (kickens sida), så kanske har kicken monterats rätt igen. Detta kan man ju dock inte veta förrän man kört igång motorn, och nu lutar det åt att jag klyver den först istället. Det är retligt om det är ett så enkelt problem.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom felet är i växellådan, så tror jag inte att du förstör något om du pytsar i olja i lådan och startar den.
När motorn är igång (låter det för djävligt, så stänger du av) så kan du felsöka var raslet kommer ifrån.
Kanske är det kickdrevet som ligger emot, kanske är det kopplingen som överhettat.
Då är det billigt.
Kan även vara en medbringare i växellådan som kärvat när den gått torrt.
En försiktig provkörning på alla växlar så vet du.
Antingen går det över (mycket möjligt), fortsätter som innan (dags att klyva motorn), eller så totalrasar det (knappast troligt och blir ungefär samma reperationskostnad som innan raset, men lättare att se felet).
Tycker jag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I likhet med Skrotnisse så skulle även jag kolla upp kickmekanismen först. Dels eftersom du tycker att ljudet påminner om ljudet när kickpedalen inte släppts upp efter att motorn startat, dels pga att kickmekanismen ofta sitter innanför kopplingskåpan, dvs kicken plus koppling och primärtransmission kan du kolla utan att varken lyfta ur eller dela motorn.
Kolla därför dessa enheter först. Ge även akt på om det finns spånor i kopplingskåpan när du lossar denna.

Ett vanligt fel är att ngn haft loss kicken men sedan monterat tillbaks kickpedalen vriden för långt medsols på kickaxeln, då ligger kickmekanismen emot och skrapar när motorn startats.

Ganska ovanligt med lagerhaverier i transmissionen så länge det finns olja. Det är mer vanligt att glappet blir för stort.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
En liten uppdatering.

Det var ett ramlager som var sönder. Överväger att beställa från geiwiz.com i Tyskland, men de har två olika ramlager att välja mellan. Vad är det som skiljer förutom tillverkare och pris? Ser att de ser olika ut och att modellbeteckningen är olika. Prisskillnaden är riktigt saftig med tanke på att jag måste beställa två. Båda har beskrivningen "Kurbelwellenlager re. + li.", så de båda ska fungera som ramlager.

Ball bearing 6305-TB P63 FAG/SKF. 91,11 €
http://geiwiz.com/product_info.php?cPath=3&products_id=12937534
135009RAC_00.jpg


ball bearing 6305-C4 Koyo. 21,07 €
http://geiwiz.com/product_info.php?cPath=3&products_id=44113
135009N_01.jpg



Den billigare beskrivs med detta:
part number:135009N
EAN: 4052752000032
C4: Radiale Lagerluft größer als C3

Och den dyrare med detta:
part number:135009RAC
EAN: 4012801064873
Mit Kunststoffkäfig / with synthetic cage
For Racing

Hur stor roll spelar den här "synthetic cage for racing"? Om det inte är ett absolut måste så köper jag mycket hellre det billiga lagret. Någon som kan reda ut det här? :)
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Lagret i fråga heter alltså 6305-C4. Kolla med Momentum vad det kostar där. Det är ofta billigare än man tror.
Byt alla lager när du ändå drar isär motorn.


Muttern på pinnbulten till cylindern får du bort ganska lätt om du värmer den med gasbrännare. Det behövs inga industrial strength supergrejor, Biltemas duger utmärkt.

Du har inte fått ett ras, du har fått tillfälle att lära dig en massa och att investera i verktyg du kommer att ha nytta av en lång tid framöver. Kör bara!

Edit: Jag är ganska säker på att det sitter C3-lager i crossar. Det borde funka i din med. I så fall handlar det om en dryg hundralapp.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top