Lagret i fråga heter alltså 6305-C4. Kolla med Momentum vad det kostar där. Det är ofta billigare än man tror.
Byt alla lager när du ändå drar isär motorn.
Muttern på pinnbulten till cylindern får du bort ganska lätt om du värmer den med gasbrännare. Det behövs inga industrial strength supergrejor, Biltemas duger utmärkt.
Du har inte fått ett ras, du har fått tillfälle att lära dig en massa och att investera i verktyg du kommer att ha nytta av en lång tid framöver. Kör bara!
Edit: Jag är ganska säker på att det sitter C3-lager i crossar. Det borde funka i din med. I så fall handlar det om en dryg hundralapp.
Bra, då har vi identifierat lagrat. Tar med alla lager till en lokal firma efter tips av MartinB men om de inte har så åker jag till Momentum i Göteborg
Motorn är redan klyvd så den väntar bara på att jag ska köpa nya lager och jag har redan motorpackningar för 800 kr. Nästan varenda skruv/mutter som kan krångla har krånglat. Någon har fulmekat ordentligt på den innan mig. T ex så satt en mutter på vevaxeln svinhårt, men när vi fick av den (utan mutteravdragare) var gängorna sönder. Den muttern jag skrev om innan satt så hårt att det specialgjorda verktyg vi gjorde av en sexkantshylsa _sprack_. Alla insexskruvar till avgasporten behövde vi banka i torx-mejsel. Muttern som håller fast kopplingskorgen gick att skruva av med fingrarna, som tur var höll låsbrickan kvar muttern på plats. Den muttern ska dras åt hårt med momentnyckel. Lite tröttsamt när det bara är motgångar när man mekar, detta arbetet ska bara ta några timmar. Nu är jag uppe i vecka 16-17 utan hoj... Tror jag kört 15 mil i år hittils.
Tack så mycket för ditt svar, det uppskattas starkt. Nu slipper jag oroa mig över att jag måste beställa från Tyskland för dyra pengar och vänta ännu fler veckor på paket.