Vad är servicekostnaden på din hoj?

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Gixxer1000
Första servicen gjorde jag idag vid 100 mil för GSX-S:en och det gick på följande hos den auktoriserade Suzuki-månglaren:

- Oljefilter 208kr.
- 3,2 liter Valvoline Synpower a' 217kr/litern, 694kr.
- 2 timmars arbete a' 795kr/t, 1590kr.
- Kontroll av hela hojen, justering av kedja, smörjning av kedja, kolla däckstryck, kände efter på i stort sett alla bultar och muttrar som fanns att dom satt ordentligt.

= 2492kr.

Last edited:

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Gixxer1000
Själv stod man och var allmänt jobbig och övervakade hela arbetet. Nu måste det ju tyvärr göras av auk.verkstad p.g.a. garantin.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
alldeles för billig är den auktoriserade handlaren jag lämnar till, jämfört med vad dom flesta andra verkar betala för att få sin hoj servad på auktoriserad verkstad

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Triumph Street triple R -09

Första service 1850:- Triumph center Sthlm
A-service vid 593 mil 3979:- Triumph center Sthlm
A-service vid 1000 mil 3187:- Tony's MC & motor Blg
B-service vid 2000 mil 6173:- inklusive byte av kamkjedjesträckare Tony's MC & motor Blg

Hittade tyvärr inte räkningarna från 3000 & 4000 mila

Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hur fasen kan det kosta mer än en hel bil att serva?? Två hjul, motor och ett styre.
Orimligt i mina öron. Men det är väl som strandkiosk ägaren. Måste ta hela vinsten på sommarhalvåret.

För att den är en Ducati:hihi

Det är väl sällan aktuellt varken kamkedjebyte lr ventiljustering på japanska hojar förrän 5000mil:)

Jag trodde att alla hojar hade kamkedja för kamrem låter ju väldigt omodern för att vara Ducati:va

Last edited:

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Tror det kostar mig 300-400kr i materialkostnad oavsett service.
Resten gör jag självklart själv. ;)
Det är arbetet som kostar mest när det kommer till att serva hojar.
En service som kostar 10k tar ju också ca 6-7 timmar att utföra. Så det är inte så konstigt att det springer iväg med priset. Det tar längre tid än vad man tror att ta av allt, "bara" för att kolla ventiler eller byta tändstift.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man får väl lämna in den på service, så länge det är garanti på hojen.

De gamla liken servar jag själv, -så det blir ordentligt gjort .....

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
För att den är en Ducati:hihi

Det är väl sällan aktuellt varken kamkedjebyte lr ventiljustering på japanska hojar förrän 5k:)

Jag trodde att alla hojar hade kamkedja för kamrem låter ju väldigt omodern för att vara Ducati:va

899, 1199 och 1299 har kamkedja. De övriga med rem har väldigt långa intervaller idag. Tror det är 3000 mil eller något på 4-ventilarna, samtidigt som man justerar ventilerna första gången.

Remmarna kostar dessutom en skitsumma. Det brukar jag påminna mig själv om varje gång man läser om en en rasad kamkedjespännare i en radfyra i återkommande trådar. :)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Den som ändå hade sådana servicekostnader!
100 mila "inkörningskontroll" 3200kr
Alla andra servicar är dyrare.

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Hej, det ligger något i vad din verkstad sagt. Det är mycket att demontera innan du kommer fram till tändstiften. Man kan inte bara "ta fram en tändstiftsnyckel, lyfta av tändhattarna och skruva ur tändstiften". Kvalitetsarbete måste få kosta. Om verkstaden gör att bra jobb (tex återmonterar allt på ett korrekt sätt) så är det värt en del. :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej, det ligger något i vad din verkstad sagt. Det är mycket att demontera innan du kommer fram till tändstiften. Man kan inte bara "ta fram en tändstiftsnyckel, lyfta av tändhattarna och skruva ur tändstiften". Kvalitetsarbete måste få kosta. Om verkstaden gör att bra jobb (tex återmonterar allt på ett korrekt sätt) så är det värt en del. :)

Senaste servicen lämnade en del att önska minst sagt - ledde till en del extra utgifter på min resa i Storbritannien :( - men tror nya meckaren, som jobbar där nu, kommer göra ett bra jobb nästa service, om ca 500 mil! :tummenupp :)

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Senaste servicen lämnade en del att önska minst sagt - ledde till en del extra utgifter på min resa i Storbritannien :( - men tror nya meckaren, som jobbar där nu, kommer göra ett bra jobb nästa service, om ca 500 mil! :tummenupp :)

Hej Palle71, du tyckte kanske att mitt svar var lite svårplacerat, sri! Min tanke var att kommentera CDM som inte kunde förstå sin verkstads motivering när de svarat honom "Det är lite knepigt att byta tändstiften"

Du kanske har övervägt det någon gång, men varför inte börja mecka själv? Jag ser det som en del av motorcykelhobbyn. Om man ser det som just en hobby så behöver man ju inte räkna med den egna arbetstiden som man lägger ner (och har därmed ingen alternativkostnad).

Jag bortser här också från den initiala utgift du eventuellt får för verktyg (och specialverktyg), verkstadsmanual och garage. Men, som sagt, ser man det som en hobby så är de här utgifterna värt varenda krona! :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej Palle71, du tyckte kanske att mitt svar var lite svårplacerat, sri! Min tanke var att kommentera CDM som inte kunde förstå sin verkstads motivering när de svarat honom "Det är lite knepigt att byta tändstiften"

Du kanske har övervägt det någon gång, men varför inte börja mecka själv? Jag ser det som en del av motorcykelhobbyn. Om man ser det som just en hobby så behöver man ju inte räkna med den egna arbetstiden som man lägger ner (och har därmed ingen alternativkostnad).

Jag bortser här också från den initiala utgift du eventuellt får för verktyg (och specialverktyg), verkstadsmanual och garage. Men, som sagt, ser man det som en hobby så är de här utgifterna värt varenda krona! :)

Lite svårt att veta eftersom citatet saknades, så trodde det var svar på senaste inlägget. ;)

Har renoverat motorn på en Honda CB650, ställt ventiler, bytt svingarmsbult, läckande gaffelbussningar, avgassystem och typ allt man kan göra med en sådan hoj.

På Ducatin har jag plockat av gaffelbenen för att lämna in dem, bytt bromsbelägg, tar av hjulen vid däckbyte, bytt hela kopplingshandtaget, byt drivpaket, bytt olja och filter när jag köpte den 2012, skruvat av kylaren och så vidare. Men... För att få stämpeln i boken måste den lämnas in på service. Tror de där stämplarna trots allt har ett värde.

Bytte nyligen själv ljuddämparen på bilen, efter att ha fått veta att arbetskostnaden skulle bli ca 2800 på verkstaden. :3freak

Har tröttnat lite på att mecka med hoj och bil och har blivit lite lat, så därför jag lämnar in dem, men kollar priset först. Tar de fantasipriser för ett enkelt jobb så gör jag det själv. :tummenupp

Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
3544:- 100 mil helt galet för ett oljebyte men har inget val då garantin inte gäller annars det ska ju regas i KTMs databas också. Förra hojen kostade det 2100:- för en 100 mila det kan man ta men 3544 är lite over kill...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lämnade in min relativt nyinköpta (sensommaren förra året) S4RS för ett tag sedan. Ville få svart på vitt att kammarna stod rätt innan jag på allvar börjar använda den. Den tidigare ägaren hade nämligen själv gjort den kontrollen. Inte för att jag har någon anledning att misstro hans kompetens. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Bytte även kamremmar och motorolja även om det var gjort nyligen av samma skäl. Fick besked av verkstaden att drivpaketet var dåligt så det byttes också. Notan gick på ca 11000 kr. Svårt att sätta det i relation. Ser det som en försäkring. Jag är nöjd med vetskapen att allt är i ordning. Att man kan ge sig iväg utan att ägna en tanke på driftsäkerheten. Förra hösten läst jag byta packboxar i framdämparen (ett litet läckage som upptäcktes vid köpet).

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati