Vad åker ni i ?

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
KTM 640 -04
Hej hopp!

Håller på att ta MC-körkort och har precis köpt mig en KTM LC4 SM och har lite funderingar över vilka skydd man skall överväga att välja.
Ett skinnställ känns ju vettigt men kanske inte det mest bekväma att ha och köra i, har också en crossutrustning som fortfarande passar, tänkte om det kanske funkar lika bra?
Så jag frågar er, vad har ni och åker i på era motarder?

Tacksam för svar!

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
knäskydd, crosstövlar, offroadbrallor, helkroppsskydd EVS, crosshjälm + brillor, handskar med x-tra skydd för knogar. Skulle dock behöva typ ett par shorts med skydd i innanför brallorna ifall det blir att man landar eller kasar på arslet. Sen har jag ju oxå hoodtröja utan på skyddet så klart..

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Skinnställ alla gånger...

Skinnsället är obekvämt i början innan man kört in det ordentligt, när det har annpassat sig efter kroppen är det oslagbart. Plus att alla skydd sitter där dom ska vid en vurpa samt att man slipper en fladdrande tröja. Se till att köp rätt storlek bara, många som åker med för stora. Ska sitta tajt som satan ibörjan men det töjer sig.

Crosskläder går helt bort skulle jag nog påstå, specielt byxorna... En marksyning i lite högre fart i ett par crossbyxor är ingen vacker syn. Ska du ha "mjuka" byxor får det vara nått som är förstärkt med kevlar lr dyl.

Ser man det ekonomiskt så är det nog billigare i längden med ett bra skinnställ också. Vurpar du med ett allvädersställ kan du släga det efteråt. Ett skinnställ tål ett par vurpor innan det börjar ge sig i sömmar och annat. Har gått i asfalten 5 ggr med mitt och det håller ihop än, har dock bestället ett nytt då det börjar så lite risigt ut...

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
KTM 640 -04
Jo det känns som om att skinnställ är det säkraste alternativet

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Skinn skinn skinn skinn skinn & ordentliga stövlar samt riktiga skinnhandskar.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Mc jacka/byxor med skydd i, ryggskydd, hjälm och handskar. Samt ett par stora cross stövlar.

Funderar också på att skaffa skinställ.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Mc jacka/byxor med skydd i, ryggskydd, hjälm och handskar. Samt ett par stora cross stövlar.

Funderar också på att skaffa skinställ.

Hur mycket säkrare är skinn då? Jag har inte det, men det enda jag kan komma på är att man inte sliter sönder skinnet vid en krasch, utan man kan vurpa några gånger innan det går sönder (givetvis lite beroende på omständigheterna, men ni hajjar nog vad jag menar).

Jag kör med allvädersbyxor (goretex typ, med skydd) sen har jag en goretex jacka o under den ett överkroppsskydd.... hjälm stövlar o skinnhandskar. Vet inte om det funkar att ramla med, men hoppas inte att jag ska få reda på om det håller. :D

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Jag kör med Skinnställ skinn/kevlar-handskar Alpinestars SMX stövlar. Sen har jag tryckt i ett ryggskydd (fanns en fick i skinnstället för det) Jag har hört några som predikat över ryggskyddet efter dom klotat så det är ett hett tips :tummenupp

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Kanska ska tillägga till mitt inlägg. Ryggskydd ser jag lika självklart som hjälm...

Stövlar beror lite på vilken körstil man har, kör man långt fram på tanken med foten ut så är det cross/enduro stövel som gäller. Håller man fötterna på forpinnarna så kan man nog klara sig undan med ett par RR boots. Men smaken är som baken i mitt fall skulle jag inte åka i RR stövlar...

Kan rekomendera Sidi Flex Force SRS. Dom är ledade med utbytbara sulor. Supermotard glid sulor eller glidpuckar finns att köpa till.

34311-2468094.jpg

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Är crosstövlar säkrare för motardåka än räjsdito typ a-star SMX plus pjucks?

Crossstövlar är väl igentligen alltid säkrare iom att dom är kraftigare byggda ( mindre risk att krossa foten.. ) Men inte så smidigt om du kör rr hoj :)

@ trådstartaren

Jag kör skinnställ crossstövlar/hjälm ryggskydd skinnhandskar Vill du ha det lite bekvämare kan du fundera på motard skinn har för mig att det ska va lite mer smidigt?

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag åker i ett textil, jag vet att alla här pratar om skinn. Men jag vill verkligen inte åka i skinn. Oj vad obekvämt och varmt.

Säkerhetsaspekten är viktig jag vet, men jag väljer textil.
Sen är det Arai vx-3 på huvudet och ryggskydd som gäller.
Kör inte med helkroppsskydd eller dylikt, inga extra skydd.
På fötterna ett par alpinestar tech 6.

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
KTM 640 -04
Crossstövlar är väl igentligen alltid säkrare iom att dom är kraftigare byggda ( mindre risk att krossa foten.. ) Men inte så smidigt om du kör rr hoj :)

@ trådstartaren

Jag kör skinnställ crossstövlar/hjälm ryggskydd skinnhandskar Vill du ha det lite bekvämare kan du fundera på motard skinn har för mig att det ska va lite mer smidigt?
Okej, så det finns alltså ett motardvänligare alternativ av skinnställ?

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag åker också bara i skinn, om jag inte har helkroppsskyddet på överkroppen (safetyjacket). Om jag har den kan jag åka i goretexjacka. Jag säger bara som så här, har du synat marken ordentligt en enda gång, i goretex eller i stort sett allt annat än skinnställ, så ä man inte så retard att man inte skaffar sej ett skinnställ att åka i.

Slog över vid en slangning härom veckan, i kanske sjuttio blås. Mina 2500:- Berik handskar slets ut fullständigt i handflatorna. Saknar lite skinn i ena handen nu, så man kan ju föreställa sej vad som hänt om man åkt i nått annat än skinn. Scott-jackan i goretex smälte delvis fast i axelskyddet på min safetyjacket.. Summa summarium. Skinn is the shit =)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0