vad anser ni...

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Har börjar arbeta på mitt a-kort (har klarat teorin) och har nu uppkörningen klar.
Jag hade tänkt köra upp på en honda cb 400n -81 (obs jag kör upp för a-begränsad pga min ålder) , vad anser ni om valet av hoj?

Hade tänkt boka en uppkörningstid inom kort (kör upp privat) är det något jag bör tänka speciellt på som privatist?

Tack på förhand
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ares skrev:
2423706Jag hade tänkt köra upp på en honda cb 400n -81 (obs jag kör upp för a-begränsad pga min ålder) , vad anser ni om valet av hoj?
Det är en driftsäker och snäll hoj, om än ingen sporthoj, förhållandevis vanlig i Sverige och hyfsad tillgång på både gamla och nya delar, mycket hoj för pengarna. Du kommer att kunna ha en hel del kul på den fram till du får köra obegränsat, förutsatt att du inte har racingambitioner. :)

Ares skrev:
2423706Hade tänkt boka en uppkörningstid inom kort (kör upp privat) är det något jag bör tänka speciellt på som privatist?
Inget annat än att se till att vara väl förberedd. Chansa inte utan öva, öva och öva före. Lycka till!:tummenupp
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
tack för svar, men jag var mer ute efter vad du anser om hojen i uppkörningssyfte?

vilka övningar kan bli svåra? Den är relativt tung för att vara en "lågkubikare" ca 200 kilo tror jag det va. Har märkt att när man krypkör är det svårt när man ska ha fullt styrutslag, man sätter motvilligt ner en fot :(

Krävs det vid lågfartsprovet att man någon gång under banorna måste ha fullt styrutslag?
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
jo men grejen är ju den att det inte får gå för fort, 3-5 km/h (gångfart) och vad jag har hört så ska farten korrigeras endast med hjälp av kopplingen lr har jag hört fel?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Ares skrev:
2423866 jo men grejen är ju den att det inte får gå för fort, 3-5 km/h (gångfart) och vad jag har hört så ska farten korrigeras endast med hjälp av kopplingen lr har jag hört fel?

Är för gammal för hur de nuvarande reglerna vi uppkörning ser ut.

Men träningstips: Testa och kör i en åtta (8). Gör det snävare och snävare. Du kan klara det med enbart koppling, men enklast att börja med broms. Får du det att funka sen har du fått till bra balans och lärt dig hur hojen "reagerar".

När detta sitter klockrent, kan du göra det mesta i krypkörning. Garagevändning i sömnen nästan.

Ang. hojen är det en "klumpeduns" men det största problemet med en sån hoj är bromsarna. Ser till att funkar "klockrent"
 
Last edited:

\\TWIN//

Vroom vroom ... sööra fort som sattan..
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV Mille R
Ares skrev:
2423866 jo men grejen är ju den att det inte får gå för fort, 3-5 km/h (gångfart) och vad jag har hört så ska farten korrigeras endast med hjälp av kopplingen lr har jag hört fel?





Neeej man får använda precis hur mycket broms man vill bara det blir bra!!
Jag använde själv bakbromsen lite samtidigt som jag slirade lite på kopplingen å lite frambroms.
Handlar om känsla helt enkelt.:tungan
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
okej men hur pass bred är ungefär vändingen på lågfartsbanan, har inte boken vid mig för tillfället men det är väl ungefär en 6 meter som man har tillgodo på?

Hur lång tid behöver man "övningsköra" innan man bokar tid? Det varierar förstås förstår jag men skriv gärna ner själva hur lång tid det tog för er själva att känna er redo.
 

grovy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
Trajja 955i , cr 250
\\TWIN// skrev:
2423910 Neeej man får använda precis hur mycket broms man vill bara det blir bra!!
Jag använde själv bakbromsen lite samtidigt som jag slirade lite på kopplingen å lite frambroms.
Handlar om känsla helt enkelt.:tungan



Inte om du kört 05-06 då ska man reglera farten med kopplingen. Inte med bromsen, detta gäller kryppkörningen.När jag körde upp för ett antal år sedan då fanns inte kryppkörningen ens.
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
grovy skrev:
2424039 Inte om du kört 05-06 då ska man reglera farten med kopplingen. Inte med bromsen, detta gäller kryppkörningen.När jag körde upp för ett antal år sedan då fanns inte kryppkörningen ens.

OK så nu gäller det bara att reglera farten med kopplingen? Innebär det att man inte får använda bromsen/gasen?

Är man kuggad om man tex råkar sätta ner en fot, bromsa eller har de överseende med detta på något sätt?
 

grovy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
Trajja 955i , cr 250
Ares skrev:
2424060 OK så nu gäller det bara att reglera farten med kopplingen? Innebär det att man inte får använda bromsen/gasen?

Är man kuggad om man tex råkar sätta ner en fot, bromsa eller har de överseende med detta på något sätt?


???? menar du motorbroms? Du ska kryppköra runt konorna utan att anvvända bromsarna. Motorbromsa får du såklart. Ja du kuggar om du sätter ner foten. fast du har ju två chanser, så brukar det vara.
 

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Ares skrev:
2423706 Har börjar arbeta på mitt a-kort (har klarat teorin) och har nu uppkörningen klar.
Jag hade tänkt köra upp på en honda cb 400n -81 (obs jag kör upp för a-begränsad pga min ålder) , vad anser ni om valet av hoj?

Hade tänkt boka en uppkörningstid inom kort (kör upp privat) är det något jag bör tänka speciellt på som privatist?

Tack på förhand

Är väl ett jätta bra val av första hoj. Billigt och bra. Lägg pengarna på sjysst utrustning istället i början.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Ares skrev:
2424060 OK så nu gäller det bara att reglera farten med kopplingen? Innebär det att man inte får använda bromsen/gasen?

Är man kuggad om man tex råkar sätta ner en fot, bromsa eller har de överseende med detta på något sätt?

När jag körde upp i somras så hade min lärare sagt till mig att det var helt OK att bromsa med fotbromsen ifall farten blev för hög i krypkörningen. Men det klart, man ska ju itne stå på bromsen det enda man gör utan mest använda koppling för att reglera farten. Lycka Till!
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Man får inte använda bromsen mer än en enstaka gång om man får för hög fart. Farten skall alltså kontrolleras av gas och koppling!
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
okej tack så mkt för alla svar, om jag har förstått det rätt så är det bara att öva o öva tills det sitter. Sen ska det väl inte vara några problem:rolleyes: ?

Men men den som lever får se, har förövrigt tänkt att köpa en xt660x till sommaren, innan det blir dags för en sporthoj. Vad tror ni om det?

Är det någon som vill ge mer tips angående uppkörningen är det bara att skjuta till mer info och hjälp.
 

Ran

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2004
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 vtec
Om du kör upp för begränsat kort, måste inte cykeln vara på max 36 hk då. En Honda CB400N har jag förmig var på 41 el. 43 hk. Eller är den strypt?
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Ran skrev:
2425104 Om du kör upp för begränsat kort, måste inte cykeln vara på max 36 hk då. En Honda CB400N har jag förmig var på 41 el. 43 hk. Eller är den strypt?

Det är korrekt den har 41 hk men är som du också sa strypt så att effekten endast blir på 34 hk, inte så mkt att komma med men men kan jag köra upp på det så varför inte. Då kan jag som sagt köpa en "större" hoj när jag tagit kortet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top