1) Lyfter ut det ena frambromsoket.
2) Plockar ur bromsbeläggen och fjädrar som håller dom så jag kommer åt kolvarna så bra som möjligt.
3) Låser alla bromskolvar utom en med buntband. 4,8x200mm räckte precis.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...mor-och-spannband/Buntband-100-st-2000034814/
4) Pumpar ut den återstående bromskolven med bromshandtaget.
5) Gör rent med en tandborste (för att inte repa) använder också det vita på kökssvamp som jag skär loss klipper smal remsa av.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Kokssvampar-10-st-2000033238/
6) Blåser ren med tryckluft från kompressorn
7) Duttar på Silikonfett/Bromscylinderfett på den rengjorda bromskolven.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Bromscylinderfett-2000017184/
(anm.: Biltema har en STÖRRE tub Silikonfett för 49:90 men jag har alltid använt den lilla dyra, den räckte igår till 8 bromskolvar...precis)
8) Trycker in bromskolven.
OBS LÄS INLÄGG #4 och #5.
Du får aldrig ta runt bromskolven med Polygrip, enbart trycka in den.
Går det trögt med Polygrip (med skydd för att inte repa utsidan på bromsoket.
Och det kan vara nödvändigt använda polygripen från båda sidor av bromsoket för kolven kantrar.
Pumpar ut igen. Trycker in igen. UT/IN/UT/IN När jag klarar trycka in bromskolven med fingrarna så är jag nöjd.
9) Låser den rengjorda intryckta bromskolven med buntband vid oket.
10) Börjar med nästa bromskolv
När jag är klar med alla bromskolvarna i oket, tar jag bort alla buntbanden och torkar rent från allt överflödigt silikonfett med toapapper.
Sedan tar jag och gör ren bromsbeläggen och bromsskivan med aceton och toapapper (Varför släpa hushållsrulle till garaget. Allt är ju smått som ska göras rent.)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/
Det kommer ju alltid fett på bromsskivor och belägg, kan bli stor skillnad efter rengöring.
Första gången jag använde aceton låste jag framhjulet i första inbromsning till stopp. När jag klämde i som vanligt.
Så ta det varligt, bromsen kan ha blivit Mycket bättre. När du är klar.
11) Monterar i fjädrar och sedan bromsbeläggen, baggis på Sprint RS, trångt som f-n få dit fjäder på GSX1300R
12) Monterar dit bromsoket, Sedan likadant bromsoket på andra sidan.
När båda sidorna är klarar, och bromsoken monterade på skivorna och fastskruvade på framgaffeln (jag använder momentnyckel) så pumpa med bromshandtaget tills det tar emot och känns normalt.
Glömde det en gång och hade ingen frambroms när jag ville bromsa.
Som tur var funkade bakbromsen och jag hade de sekunder som behövdes för att pumpa tryck i systemet och flytta de intryckta bromskolvarna till aktivt läge.
Så gör det här redan i GARAGET.
Ingår ju i säkerhetskontroll innan körning......