Vad använder man en fiddy till?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag undrar bara vad man använder en fiddy till?
Jag kör mycket motocross och på crossbanan ser jag killar med fiddyhojar ibland. Dom mekar i depån som fan och sen kör dom korta repor på parkeringen. En gång har jag sett en kille ge sig ut på crossbanan med sin fiddy. Gick inte att köra med den på banan och han blev varvad av 5-åringarna.
Jag är absolut inte ute efter att kritisera, men jag förstår helt enkelt inte vad man använder en fiddy till? På mc-mässan fanns det fiddys tillsalu som kostade 70.000kr, dvs lika mycket som en helt ny 450 cross. Jag förstår mig inte på detta alls. Kan nån förklara?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hmm... är det ingen här på fiddyforumet som kan svara på detta :confused:
ni som har fiddys borde väl i alla fall kunna skriva något. jag är nyfiken
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Bara för att de som du har sett mekar i depån och drar en repa på parkeringen betyder det inte att alla gör det.

Vad vi gör med våra fiddys (ja å mina polare som har):
Kör stubbarace
Kör på min lille fiddybana jag har här
Åker runt och åker på småbanor i närheten (finns 4-5 st. inom någon mins avstånd)
Gör banor på grus/sten områden och racear lite
Kör till Crossbanor och kör där
Kör på små endurospår
Åker runt och leker på gatan och sladdar, försöker sig på lite bakhjul å framhjul etc ;)

Det finns fiddys som kostar mer än 70 000:- också men du pratar om riktiga värstingtävlingsmaskiner. För 12000:- får du en bra fiddy, för 23000:- får du en RIKTIGT bra fiddy och för 50 000:- får du en värsting! Om dina de som du ser måste meka hela tiden så har de förmodligen inte ens lagt ut 5000:- eller så sköter de inte om sina grejjer. Vi har fyra st. här och ingen av de har gått sönder mer än normalt (gaswire av, punktering, bromsar slut, trasig plast etc.) och vi har bara skött om våra. Sett till att bultar etc. sitter, bytt olja, gjort rent luftfilter etc. Kvaliten på motorer etc. är grym med tanke på vad de kostar.

En av de roligaste investeringarna jag gjort (har kört cross, supermoto, sporthoj, enduro, streetfighter m.m.) när man räknar kul/krona.

MVH

Johan
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Samma som ovan, kör i skogen på olika stigar, kört över bäckar och grejs! Dock var däcken nästintill för små, men jag klarade mig över :).

Det enda jag behövt göra är att byta kedjesläpa, byta olja (10de timma), och laga bakdäcket, inget mer! Tvättar av den efter varje körning osv osv.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ok, men jag förstår ändå inte riktigt. en fiddy är ju som en cross fast sämre på alla sätt när det gäller köregenskaper. om man tex ska köra på crossbanan, har man inte roligare med en begagnad honda crf 450 för 23000 jämfört mot en ny fiddy för 23000?

jag skrev lite otydligt när jag skrev om att dom mest är på parkeringen och mekar. dom mekar inte för att det är trasigt utan dom mekar med en massa lull lull typ klisterdekaler och trimgrejer och inställningar. det verkar på något sätt som att dom köpt hojarna för att trimma och styla, inte för att köra.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Nej, en fiddy är inte sämre på allt när det gäller köregenskaper. En fiddy är sämre när det gäller köregenskaper på crossbana eller endurospår. Jag har en liiten crossbana här på tomten som är klockren på fiddy men en pina på större cross t.ex. En stor fördel är att du kan ha kul på mindre ställe. Med ditt sätt att resonera så är en hayabusa mycket bättre än en 600cc t.ex för den är snabbare. En fyrtaktscross är mycket mer meka och framför allt dyrare när det går sönder. Visst, jag skulle gärna ha en större cross också men då vill jag bara åka crossbanor lite mer seriöst. Ska jag ut och åka med polarna så åker jag mycket hellre på fiddyn, exakt hur kul som helst.

Några polare som kör cross har köpt fiddy nu och de åker bra mycket mer på de än på storcrossarna...

MVH

Johan

ok, men jag förstår ändå inte riktigt. en fiddy är ju som en cross fast sämre på alla sätt när det gäller köregenskaper. om man tex ska köra på crossbanan, har man inte roligare med en begagnad honda crf 450 för 23000 jämfört mot en ny fiddy för 23000?

jag skrev lite otydligt när jag skrev om att dom mest är på parkeringen och mekar. dom mekar inte för att det är trasigt utan dom mekar med en massa lull lull typ klisterdekaler och trimgrejer och inställningar. det verkar på något sätt som att dom köpt hojarna för att trimma och styla, inte för att köra.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ok. jag får väl ta och testa en vid tillfälle och se vad jag själv tycker.

när jag jämförde fiddy med en 450 syftade jag dock inte på storleken på motor utan mer storlek på hojen. en fiddy är ju bygg för att passa småbarn, en cross för vuxna. det blir liksom fel storlek på fiddys och minimotos för vuxna människor. det var det jag syftade på.
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
ok. jag får väl ta och testa en vid tillfälle och se vad jag själv tycker.

när jag jämförde fiddy med en 450 syftade jag dock inte på storleken på motor utan mer storlek på hojen. en fiddy är ju bygg för att passa småbarn, en cross för vuxna. det blir liksom fel storlek på fiddys och minimotos för vuxna människor. det var det jag syftade på.

Storleken på hojen ser ju ut att vara för barn precis som du säger...men en fiddy eller kanske en minimoto är ju effektmässigt inte gjord för barn...utom oss vuxna barn då:tummenupp
Ta du o knöla ner dig på en riktig minimoto så ska du nog märka vad jag menar...10-13 hk på ca 25 kilo hoj känns inte som det är tillverkat för barn jag lovar...
Angående fiddy så har jag ingen egen erfarenhet men det finns ju även dom som kör dom på asfalt med motard däck vilket ju också är en variant.
 

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
Hos oss här nere i söder kör de flesta på motard-däck.
Finns gott om träningstillfällen både ute och inne.

Många RR-förare som kör fiddy inne som vinterträning.

Hur kul som helst!
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Jag har vart lite små sugen på en fiddy på sistone, men jag tror jag skulle nyttja min på bmx- dirt banor! Måste ju vara vrålfett:)
 

Koogan

Creeping down the fastlane!
Gick med
15 Aug 2004
Ort
Jönköping
Hoj
DBR-1 Fiddy
Jajamen! fiddyn är ju till för banor utformade för just fiddy o 80cc, o det finns på de flesta crossklubbar. Och som nån skrev,för barn? Det stod t.o.m på min första fiddy "från 16 år - max 150 Kg"! Så nej, dom är INTE för barn.

Och det är åt helvete mycket mer "Leka" på en Fiddy än en stor cross. Och det är väl därför man kör motorer överhuvudtaget, leka av sig som bara den? Sen kostar det ju inenting heller i underhåll o reservdelar, o du slipper riva motorn var tionde timma. dom bara går o går året runt. :D :D

Personligen kör jag mycket på två fiddybanor som finns på två crossklubbar här, sen brukar vi vara ett stort grustag o leka o köra lite hillclimbing o downhill. *hihi*
Sen små "kostigar" i skogen är jävulskt kul att sicksacka sig fram på mellan träden. Så jämför inte Fiddy med storcrossar, bara för dom påminner om varann utseendemässigt. :/

Fiddy Rules! :D
 

_tompa_2

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
helsingborg
Hoj
rieju drac 2002
ok, men jag förstår ändå inte riktigt. en fiddy är ju som en cross fast sämre på alla sätt när det gäller köregenskaper. om man tex ska köra på crossbanan, har man inte roligare med en begagnad honda crf 450 för 23000 jämfört mot en ny fiddy för 23000?

jag skrev lite otydligt när jag skrev om att dom mest är på parkeringen och mekar. dom mekar inte för att det är trasigt utan dom mekar med en massa lull lull typ klisterdekaler och trimgrejer och inställningar. det verkar på något sätt som att dom köpt hojarna för att trimma och styla, inte för att köra.

en fiddy är inte till för riktiga crossbanor det är banor som mer liknar bmx banor och bara för att dem du såg köra blev varvade av småttingar behöver liksom inte vi som kan köra bli det han kan vatt ny börjare....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top