Sitter och drömmer om lätta offroadcyklar och funderar på vad det är som ofta ger de lättare (vägreggaded enduros) så korta serviceintervall och om det går att påverka det nämnvärt genom att sänka effekten.
Tänker på hojjar som Yamaha wr250f, wr450f och KTM 525 exc som alla verkar vara populära, hyfsat pålitliga vägreggade enduro men som kräver oljebyte mellan 5-10 timmar och ventilcheck där i närheten. Sen finns det offroadhojjar som Yamaha wr250r, Suzuki drz400s och KTM lc4 (börjar bli riktigt tungt) som verkar ha bytt bort effekt, lägre vikt och dämpare mot långa serviceintervall.
Men vad är det egentligen som avgör? Jämför man motorspec på wr250f och wr250r, som är liknande hojjar men med olika motorer:
Så ser man att det är samma oljemängd, borrning och volym på båda men mer kompression och effekt i wr250f. Dessa 5 extra hästkrafter är alltså skillnaden mellan 100 och 500 mils oljebytesintevall. Jag antar att effekten kommer från högre kompression och högre varvtal men från fabrik kommer wr250f strypt med trottelstopp och "snällare" tändkurva och avgaskammen i ett "snällare" läge. Om man dessutom skulle sänka kompressionen med en tjockare cylinderfotspackning kan man då förvänta sig att den borde klara av samma serviceintervall som wr250r?
Sen har vi CCM 450 adventure, som kör en "detuned" bmw motor som de ändrat från 52 till 42 hp och på så sätt gått från 10 timmar till 800 mils intervall. Oljemängden verkar vara samma så även där måste det vara kompression, kamtider och tändkurva som avgör.
Det jag funderar på är vad som egentligen avgör dessa serviceintervall? Kandidater är ju kompression, effekt, varvtal och oljemängd och allt detta går ju ofta att ändra på hyfsat enkelt med strypningar och oljekylare. Men ändå läser man bara om folk som trimmar sina hojjar och inte om hur man detune'ar dem för att kunna köra mer och meka mindre...
Tänker på hojjar som Yamaha wr250f, wr450f och KTM 525 exc som alla verkar vara populära, hyfsat pålitliga vägreggade enduro men som kräver oljebyte mellan 5-10 timmar och ventilcheck där i närheten. Sen finns det offroadhojjar som Yamaha wr250r, Suzuki drz400s och KTM lc4 (börjar bli riktigt tungt) som verkar ha bytt bort effekt, lägre vikt och dämpare mot långa serviceintervall.
Men vad är det egentligen som avgör? Jämför man motorspec på wr250f och wr250r, som är liknande hojjar men med olika motorer:
wr250f 2011 | wr250r 2011 | |
Engine | 250cc DOCH 5 titanium valves | 250cc DOCH 4 titanium valves |
Bore x Stroke | 77 x 53.6 mm | 77 x 53.6 mm |
Compression | 12.5:1 | 11.8:1 |
Carb | Keihin® FCR 37 | Fuel injection |
Oil capacity | 1.4 L | 1.4 L |
Power | 33 hp ostrypt | 28 hp |
Så ser man att det är samma oljemängd, borrning och volym på båda men mer kompression och effekt i wr250f. Dessa 5 extra hästkrafter är alltså skillnaden mellan 100 och 500 mils oljebytesintevall. Jag antar att effekten kommer från högre kompression och högre varvtal men från fabrik kommer wr250f strypt med trottelstopp och "snällare" tändkurva och avgaskammen i ett "snällare" läge. Om man dessutom skulle sänka kompressionen med en tjockare cylinderfotspackning kan man då förvänta sig att den borde klara av samma serviceintervall som wr250r?
Sen har vi CCM 450 adventure, som kör en "detuned" bmw motor som de ändrat från 52 till 42 hp och på så sätt gått från 10 timmar till 800 mils intervall. Oljemängden verkar vara samma så även där måste det vara kompression, kamtider och tändkurva som avgör.
Det jag funderar på är vad som egentligen avgör dessa serviceintervall? Kandidater är ju kompression, effekt, varvtal och oljemängd och allt detta går ju ofta att ändra på hyfsat enkelt med strypningar och oljekylare. Men ändå läser man bara om folk som trimmar sina hojjar och inte om hur man detune'ar dem för att kunna köra mer och meka mindre...