Vad bör jag kolla på en mc när jag köper den begagnad?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja du bör kolla det mesta. Generellt skick på hojen är intressant, tidigare ägare kan man snacka med också, hur är den skött om? Funkar allt som det ska? Låter allt som det ska?

Sen vad gäller försäkringar: Hur långt är ett snöre?

Beror helt på motorcykeln du ska köpa. 3800kr betalar jag i helårsförsäkring på en stor tung hoj uppe i Norrbotten. I Stockholm får du garanterat betala mer än så.

Ska du köpa ett "objekt" (ej i dagsläget fungerande MC) så bör du fastställa exakt vad som behövs för att få den i fungerande skick innan inköp.

Finns alla delar med för att återställa den till körbart skick så är det inga konstigheter, bara köpa. Om den inte går att starta, ta med ett spärrskaft och en hylsa och säkerställ att motorn går att dra runt i alla fall.

Att köpa ett repobjekt är alltid lite lotteri men det beror också mycket vem du köper utav. Om du köper av nån ohändig klåpare som gjort saken värre, räkna med att det kommer bli dyrt. Om du köper av nån som är en kunnig entusiast och hojmekare så kan du nog lita på att det du köper är schyssta grejjer.
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Personligen brukar jag sparka lite på däcken och rycka lite i styret. Även jucka lite på gasen och mysklämma lite på kopplingen.
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Wow, så svårt är det väl ändå inte att besvara hans första fråga på ett övergripande plan?

Triforce: Jag ska själv köpa mig en ny hoj imorgon så har precis förberett ett dokument med info om vad jag ska fundera på imorgon. Det är bara en ren och skär sammanställning av info jag funnit online så texten är inte skriven i löpande text, däremot i kronologisk ordning.

Kontrollera hans legitimation och överensstäm det mot hojens ägare. Kolla det senaste reg.beviset och överensstäm det mot chassi- och motornumret på motorcykeln

Kolla efter repor eller jack (skador helt enkelt) i chassit undertill och vid ex radiatorn. Kolla runt hela hojen. Var noga med att kolla framgafflarna för att se tecken efter tappskada. Kolla alla kåpor efter repor/märken/tappskador. Kolla så kåpor etc sitter fast och inte är lösa. Kolla om downpipes är blåa. Är de det så blir de för varma och det kan bero på att den varit på för höga RPM för mycket, kan ha skadat komponenter i motorn etc. Kolla om han bytt bromsvätska och motorolja på sistone, vad använde han för bromsvätska/motorolja

Gör en fullständig säkerhetskontroll

Motorcykeln ska vara kall när du startar och gå igång ganska direkt. En hög tomgång kan vara ett sätt att dölja en trött och skramlig maskin. En ojämn tomgång kan betyda läckande ventiler.

Låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

Idle speed ca 1150 RPM, om inte så reglera det direkt efter att motorn blir varm. Att ha högre idle speed kan vara ett sätt att dölja motorproblem så reglera det och kolla sen hur motorn beter sig.

När hojen är varm, gasa långsamt genom hela varvtalsregistret, motorn ska gå jämnt vid alla varvtal. Gasa ungefär 1/3 och håll jämn gas en stund, motorn ska varken öka eller minska i varv när du håller gasen still. När du släpper gasen ska varvtalet omedelbart sjunka till tomgångsnivå. Kolla så handtaget inte fastnar, den ska omgående fjädra tillbaka till toppen av vridet.

Lyssna ifall det rasslar från motorn på ett sätt att något verkar trasigt, ventilerna hörs säkert och är inget att oroa sig för (hur låter ventilerna?)

Stäng av motorn. Starta motorn igen, ska hoppa igång utan större problem ifall den är varmkörd (svårare ifall den kanske inte hunnit bli riktigt varm).
Stäng av motorn igen och kontrollera sedan oljenivån, ge oljan lite tid att falla tillbaka. För mycket motorolja kan användas för att dölja ticking engine sounds. Se upp med detta!

Är du nöjd så ge dig ut på en provtur men kontrollera hur motorcykeln är försäkrad innan du provkör. Under provkörningen, lyssna efter missljud i motorn, kontrollera reglage, instrumentering, växlar och bromsar. Kontrollera efter körning att det inte läcker olja från motor, växellåda, slutväxel, framgaffel och stötdämpare.

Vid provkörning, ska alla växlarna gå i utan problem. Kör upp i 50-70km/h och släpp handtagen,kolla om handtaget vibrerar/wobblar. Drar hojen åt sidan? Då kan det hända att ramen blivit skev eller att bakhjulet sitter snett.

När du startar, ge lite varv och släpp ut kopplingen långsamt, det ska inte hugga tvärt då annars är lamellerna slut.
Stanna och låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

Gör ägarbytet över telefon. STÄLL PÅ HOJEN


Again, jag står inte bakom allt detta utan jag har mer eller mindre bara sammanställt det. Vissa saker kanske är felaktiga, men överlag tror jag ovan text är bra att följa vid köpet.

Lycka till!
 
Last edited:

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Trist med så många nedlåtande svar på vad som förmodligen var en seriös om än lite lat fråga... Sant är ju dock att en enkel googling (eller sökning på detta forum ger många bra svar)..

http://lmgtfy.com/?q=checklista+begagnad+motorcykel

Sedan är det upp till TS att välja hur noggrann du vill vara men lite petig undersökning ger dig kanske tyngd vid en prutning :)
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Wow, så svårt är det väl ändå inte att besvara hans första fråga på ett övergripande plan?

Triforce: Jag ska själv köpa mig en ny hoj imorgon så har precis förberett ett dokument med info om vad jag ska fundera på imorgon. Det är bara en ren och skär sammanställning av info jag funnit online så texten är inte skriven i löpande text, däremot i kronologisk ordning.

Kontrollera hans legitimation och överensstäm det mot hojens ägare. Kolla det senaste reg.beviset och överensstäm det mot chassi- och motornumret på motorcykeln

Kolla efter repor eller jack (skador helt enkelt) i chassit undertill och vid ex radiatorn. Kolla runt hela hojen. Var noga med att kolla framgafflarna för att se tecken efter tappskada. Kolla alla kåpor efter repor/märken/tappskador. Kolla så kåpor etc sitter fast och inte är lösa. Kolla om downpipes är blåa. Är de det så blir de för varma och det kan bero på att den varit på för höga RPM för mycket, kan ha skadat komponenter i motorn etc. Kolla upp passagerarsätet. Kolla om han bytt bromsvätska och motorolja på sistone, vad använde han för bromsvätska/motorolja

Gör en fullständig säkerhetskontroll

Motorcykeln ska vara kall när du startar och gå igång ganska direkt. En hög tomgång kan vara ett sätt att dölja en trött och skramlig maskin. En ojämn tomgång kan betyda läckande ventiler.

Låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

Idle speed ca 1150 RPM, om inte så reglera det direkt efter att motorn blir varm. Att ha högre idle speed kan vara ett sätt att dölja motorproblem så reglera det och kolla sen hur motorn beter sig.

När hojen är varm, gasa långsamt genom hela varvtalsregistret, motorn ska gå jämnt vid alla varvtal. Gasa ungefär 1/3 och håll jämn gas en stund, motorn ska varken öka eller minska i varv när du håller gasen still. När du släpper gasen ska varvtalet omedelbart sjunka till tomgångsnivå. Kolla så handtaget inte fastnar, den ska omgående fjädra tillbaka till toppen av vridet.

Lyssna ifall det rasslar från motorn på ett sätt att något verkar trasigt, ventilerna hörs säkert och är inget att oroa sig för (hur låter ventilerna?)

Stäng av motorn. Starta motorn igen, ska hoppa igång utan större problem ifall den är varmkörd (svårare ifall den kanske inte hunnit bli riktigt varm).
Stäng av motorn igen och kontrollera sedan oljenivån, ge oljan lite tid att falla tillbaka. För mycket motorolja kan användas för att dölja ticking engine sounds. Se upp med detta!

Är du nöjd så ge dig ut på en provtur men kontrollera hur motorcykeln är försäkrad innan du provkör. Under provkörningen, lyssna efter missljud i motorn, kontrollera reglage, instrumentering, växlar och bromsar. Kontrollera efter körning att det inte läcker olja från motor, växellåda, slutväxel, framgaffel och stötdämpare.

Vid provkörning, ska alla växlarna gå i utan problem. Kör upp i 50-70km/h och släpp handtagen,kolla om handtaget vibrerar/wobblar. Drar hojen åt sidan? Då kan det hända att ramen blivit skev eller att bakhjulet sitter snett.

När du startar, ge lite varv och släpp ut kopplingen långsamt, det ska inte hugga tvärt då annars är lamellerna slut.
Stanna och låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

Gör ägarbytet över telefon. STÄLL PÅ HOJEN


Again, jag står inte bakom allt detta utan jag har mer eller mindre bara sammanställt det. Vissa saker kanske är felaktiga, men överlag tror jag ovan text är bra att följa vid köpet.

Lycka till!





OMG!

Var detta menat som hjälp?

Edit - eller vill du sätta myror i huvudet på folk för att du skall få hela begagnatmarknaden för dig själv?
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kolla gamla besiktningsprotokoll och mätarställningen.

Kolla att passagerarpinnarna inte har fastnat i nedfällt läge.
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Kolla gamla besiktningsprotokoll och mätarställningen.

Kolla att passagerarpinnarna inte har fastnat i nedfällt läge.

Denna typ av strypning är oerhört svår att få bort!!
Glöm inte heller att en 1000-kubikare tappar allt efter 200, så vill du köra fort är det bättre att satsa på en bmw 330.. :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Ta reda på registreringsnumret. På hojen du är intresserad av.
Med registreringsnumret kan du sedan ta reda på vad det kostar att försäkra den.
Och du måste också om det verkar intressant läsa försäkringsbolaget försäkringsvillkor 13000kr/år i helförsäkring och 25000kr i självrisk om du vurpar är kanske inte så intressant för en hoj som kostar 40000kr !
Då kanske enbart trafikförsäkring är bättre.
Och försäkring kan kosta allt från 1600kr/år för en äldre hoj. Till upp mot 100000kr/år.
Beroende på var du bor , man ska bo på landet. Billigast försäkring.
Och vilken hoj det är BMW R90S 1974 kostar mycket mindre än Kawasaki ZX-10R 2014
Och vilket försäkringsbolag det är !
Så kolla på många, If, Bilsport&MC, Svedea, Länsförsäkringar, Gjensidige, Folksam osv.

Och om du har eget garage att ha den i hemma (mindre stöldrisk)
osv.

Men Registreringsnumret kan du sedan kolla upp ägarna
allra viktigast är vem som äger hojen !
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
Så du betalar till ägaren och ingen annan.
Du har fått en massa förslag i # 31.
https://www.google.se/search?btnG=1...cykel&gws_rd=cr,ssl&ei=ySznVsfJEMLe6QSNn6TgCw
Men är du inte så van med MC, försök få hjälp av en van MC-förare med provkörningen.
Och utfaller provkörningen till belåtenhet
Försök få hjälp av nån bekant som kan MC med kontrollen av allt på hojen.
Att det fungerar ! Se ovan checklistor !
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, jag kan inte släppa detta!

Skall du ut i morgon, "New MC", och köpa hoj med denna stollelistan i handen?
Tänk om!

Skall du rata alla hojar med blåanlöpta krökar, och sedan ställa dig att tomgasa de kvarvarande objekten "genom hela varvtals registret"...?

Gjorde någon så hos mig så vore det sudden death på hela affären, det kan jag lova dig.

Det funkar inte att plocka bitar på nätet och tror att man får en helhet.
Har man ingen erfarenhet om hojar så kanske man skall satsa på nytt eller nästan nytt med garanti hos en handlare?

"Inte så mycket pengar"?
Nej men då är det ju ändå viktigare att köpet blir rätt!

Är det INGEN som har farsor som intresserar sig för sina söner?
Har ni inga MC-kompisar som kan hjälpa er att komma igång?

Hur fan skall man kunna hjälpa TS när vi inte får reda på vad han är ute efter för hoj?



Wow, så svårt är det väl ändå inte att besvara hans första fråga på ett övergripande plan?

Triforce: Jag ska själv köpa mig en ny hoj imorgon så har precis förberett ett dokument med info om vad jag ska fundera på imorgon. Det är bara en ren och skär sammanställning av info jag funnit online så texten är inte skriven i löpande text, däremot i kronologisk ordning.

Kontrollera hans legitimation och överensstäm det mot hojens ägare. Kolla det senaste reg.beviset och överensstäm det mot chassi- och motornumret på motorcykeln

Kolla efter repor eller jack (skador helt enkelt) i chassit undertill och vid ex radiatorn. Kolla runt hela hojen. Var noga med att kolla framgafflarna för att se tecken efter tappskada. Kolla alla kåpor efter repor/märken/tappskador. Kolla så kåpor etc sitter fast och inte är lösa. Kolla om downpipes är blåa. Är de det så blir de för varma och det kan bero på att den varit på för höga RPM för mycket, kan ha skadat komponenter i motorn etc. Kolla upp passagerarsätet. Kolla om han bytt bromsvätska och motorolja på sistone, vad använde han för bromsvätska/motorolja

Gör en fullständig säkerhetskontroll

Motorcykeln ska vara kall när du startar och gå igång ganska direkt. En hög tomgång kan vara ett sätt att dölja en trött och skramlig maskin. En ojämn tomgång kan betyda läckande ventiler.

Låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

Idle speed ca 1150 RPM, om inte så reglera det direkt efter att motorn blir varm. Att ha högre idle speed kan vara ett sätt att dölja motorproblem så reglera det och kolla sen hur motorn beter sig.

När hojen är varm, gasa långsamt genom hela varvtalsregistret, motorn ska gå jämnt vid alla varvtal. Gasa ungefär 1/3 och håll jämn gas en stund, motorn ska varken öka eller minska i varv när du håller gasen still. När du släpper gasen ska varvtalet omedelbart sjunka till tomgångsnivå. Kolla så handtaget inte fastnar, den ska omgående fjädra tillbaka till toppen av vridet.

Lyssna ifall det rasslar från motorn på ett sätt att något verkar trasigt, ventilerna hörs säkert och är inget att oroa sig för (hur låter ventilerna?)

Stäng av motorn. Starta motorn igen, ska hoppa igång utan större problem ifall den är varmkörd (svårare ifall den kanske inte hunnit bli riktigt varm).
Stäng av motorn igen och kontrollera sedan oljenivån, ge oljan lite tid att falla tillbaka. För mycket motorolja kan användas för att dölja ticking engine sounds. Se upp med detta!

Är du nöjd så ge dig ut på en provtur men kontrollera hur motorcykeln är försäkrad innan du provkör. Under provkörningen, lyssna efter missljud i motorn, kontrollera reglage, instrumentering, växlar och bromsar. Kontrollera efter körning att det inte läcker olja från motor, växellåda, slutväxel, framgaffel och stötdämpare.

Vid provkörning, ska alla växlarna gå i utan problem. Kör upp i 50-70km/h och släpp handtagen,kolla om handtaget vibrerar/wobblar. Drar hojen åt sidan? Då kan det hända att ramen blivit skev eller att bakhjulet sitter snett.

När du startar, ge lite varv och släpp ut kopplingen långsamt, det ska inte hugga tvärt då annars är lamellerna slut.
Stanna och låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

Gör ägarbytet över telefon. STÄLL PÅ HOJEN


Again, jag står inte bakom allt detta utan jag har mer eller mindre bara sammanställt det. Vissa saker kanske är felaktiga, men överlag tror jag ovan text är bra att följa vid köpet.

Lycka till!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Wow, så svårt är det väl ändå inte att besvara hans första fråga på ett övergripande plan?

Triforce: Jag ska själv köpa mig en ny hoj imorgon så har precis förberett ett dokument med info om vad jag ska fundera på imorgon. Det är bara en ren och skär sammanställning av info jag funnit online så texten är inte skriven i löpande text, däremot i kronologisk ordning.

Kontrollera hans legitimation och överensstäm det mot hojens ägare. Kolla det senaste reg.beviset och överensstäm det mot chassi- och motornumret på motorcykeln

Kolla efter repor eller jack (skador helt enkelt) i chassit undertill och vid ex radiatorn. Kolla runt hela hojen. Var noga med att kolla framgafflarna för att se tecken efter tappskada. Kolla alla kåpor efter repor/märken/tappskador. Kolla så kåpor etc sitter fast och inte är lösa. Kolla om downpipes är blåa. Är de det så blir de för varma och det kan bero på att den varit på för höga RPM för mycket, kan ha skadat komponenter i motorn etc. Kolla upp passagerarsätet. Kolla om han bytt bromsvätska och motorolja på sistone, vad använde han för bromsvätska/motorolja

Gör en fullständig säkerhetskontroll

Motorcykeln ska vara kall när du startar och gå igång ganska direkt. En hög tomgång kan vara ett sätt att dölja en trött och skramlig maskin. En ojämn tomgång kan betyda läckande ventiler.

Låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

Idle speed ca 1150 RPM, om inte så reglera det direkt efter att motorn blir varm. Att ha högre idle speed kan vara ett sätt att dölja motorproblem så reglera det och kolla sen hur motorn beter sig.

När hojen är varm, gasa långsamt genom hela varvtalsregistret, motorn ska gå jämnt vid alla varvtal. Gasa ungefär 1/3 och håll jämn gas en stund, motorn ska varken öka eller minska i varv när du håller gasen still. När du släpper gasen ska varvtalet omedelbart sjunka till tomgångsnivå. Kolla så handtaget inte fastnar, den ska omgående fjädra tillbaka till toppen av vridet.

Lyssna ifall det rasslar från motorn på ett sätt att något verkar trasigt, ventilerna hörs säkert och är inget att oroa sig för (hur låter ventilerna?)

Stäng av motorn. Starta motorn igen, ska hoppa igång utan större problem ifall den är varmkörd (svårare ifall den kanske inte hunnit bli riktigt varm).
Stäng av motorn igen och kontrollera sedan oljenivån, ge oljan lite tid att falla tillbaka. För mycket motorolja kan användas för att dölja ticking engine sounds. Se upp med detta!

Är du nöjd så ge dig ut på en provtur men kontrollera hur motorcykeln är försäkrad innan du provkör. Under provkörningen, lyssna efter missljud i motorn, kontrollera reglage, instrumentering, växlar och bromsar. Kontrollera efter körning att det inte läcker olja från motor, växellåda, slutväxel, framgaffel och stötdämpare.

Vid provkörning, ska alla växlarna gå i utan problem. Kör upp i 50-70km/h och släpp handtagen,kolla om handtaget vibrerar/wobblar. Drar hojen åt sidan? Då kan det hända att ramen blivit skev eller att bakhjulet sitter snett.

När du startar, ge lite varv och släpp ut kopplingen långsamt, det ska inte hugga tvärt då annars är lamellerna slut.
Stanna och låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

Gör ägarbytet över telefon. STÄLL PÅ HOJEN


Again, jag står inte bakom allt detta utan jag har mer eller mindre bara sammanställt det. Vissa saker kanske är felaktiga, men överlag tror jag ovan text är bra att följa vid köpet.

Lycka till!

Av allt det du skriver så blir jag magiskt nyfiken på "kolla upp passagerarsätet". Exakt vad är det som du tycker man skall fokusera på när man kollar passagerarsätet?

Sen är det ju allt annat än ovanligt att en kallstart ger just... hög tomgång, det skall liksom vara så. Den kommer ner efter ett tag.

En annan inte helt oviktig detalj, speciellt om man är mekanisk analfabet och inte har för avsikt att sköta service och underhåll själv är att läsa på lite om modellen och ta reda på om det är nån stor service på gång inom snar framtid. Köper man tex en vattenkyld 4V Ducati så är det inte skitroligt att lämna in den på 9000kr service det första man gör....
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Lugn lugn...
Nu ska jag köpa en 3 år gammal Z800e så jag är ganska lugn och tar större delen av listan med ro, den blir ju däremot desto viktigare av vad jag har förstått vid äldre modeller.. Då TS inte speccade vilken hoj han eller hon tänkt sig så listade jag allt jag kommit över.

Nej, jag kan inte släppa detta!

Skall du ut i morgon, "New MC", och köpa hoj med denna stollelistan i handen?
Tänk om!

Skall du rata alla hojar med blåanlöpta krökar, och sedan ställa dig att tomgasa de kvarvarande objekten "genom hela varvtals registret"...?

Gjorde någon så hos mig så vore det sudden death på hela affären, det kan jag lova dig.

Det funkar inte att plocka bitar på nätet och tror att man får en helhet.
Har man ingen erfarenhet om hojar så kanske man skall satsa på nytt eller nästan nytt med garanti hos en handlare?

"Inte så mycket pengar"?
Nej men då är det ju ändå viktigare att köpet blir rätt!

Är det INGEN som har farsor som intresserar sig för sina söner?
Har ni inga MC-kompisar som kan hjälpa er att komma igång?

Hur fan skall man kunna hjälpa TS när vi inte får reda på vad han är ute efter för hoj?
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Av allt det du skriver så blir jag magiskt nyfiken på "kolla upp passagerarsätet". Exakt vad är det som du tycker man skall fokusera på när man kollar passagerarsätet?

Sen är det ju allt annat än ovanligt att en kallstart ger just... hög tomgång, det skall liksom vara så. Den kommer ner efter ett tag.

En annan inte helt oviktig detalj, speciellt om man är mekanisk analfabet och inte har för avsikt att sköta service och underhåll själv är att läsa på lite om modellen och ta reda på om det är nån stor service på gång inom snar framtid. Köper man tex en vattenkyld 4V Ducati så är det inte skitroligt att lämna in den på 9000kr service det första man gör....

Jag missade att ta bort det från listan, det är endast specifikt för hojen jag köper imorgon då den ser ut att vara 3part och ej OEM. Det är bara en reminder för mig själv..

Vad gäller kallstart och högre RPM, ja absolut. Idle speed på en Z800e bör dock ligga kring 1150 när den är varm och har han den inställd på typ 1500 eller what have you not så ringer det iaf en varningsklocka i mitt huvud. Därav reminder att justera den vid behov och lyssna efter konstiga motorljud.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Men herregud vad det överanalyseras. Känns den bra, ser bra ut, säljaren är proper och ger ett gott intryck och verkar kunna lite om hojar så är den oftast bra. Visst, är du på jakt efter 10.000-milare så får man väl gå igenom mer noggrant, men nyare är det inte så himla mycket som går sönder, och om det skulle vara det fixa isf. Min första hoj visade sig ha trasiga packboxar efter jag köpt den eftersom den stått still ett tag. 2000 spänn man fick pynta på det, men jag överlevde
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
New mc har ju tappat bollen, det spelar ingen roll vad man kollar. Det är bara bonntur och gubbröta som avgör om hojen exploderar under en på hemvägen eller inte.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top