Wow, så svårt är det väl ändå inte att besvara hans första fråga på ett övergripande plan?
Triforce: Jag ska själv köpa mig en ny hoj imorgon så har precis förberett ett dokument med info om vad jag ska fundera på imorgon. Det är bara en ren och skär sammanställning av info jag funnit online så texten är inte skriven i löpande text, däremot i kronologisk ordning.
Kontrollera hans legitimation och överensstäm det mot hojens ägare. Kolla det senaste reg.beviset och överensstäm det mot chassi- och motornumret på motorcykeln
Kolla efter repor eller jack (skador helt enkelt) i chassit undertill och vid ex radiatorn. Kolla runt hela hojen. Var noga med att kolla framgafflarna för att se tecken efter tappskada. Kolla alla kåpor efter repor/märken/tappskador. Kolla så kåpor etc sitter fast och inte är lösa. Kolla om downpipes är blåa. Är de det så blir de för varma och det kan bero på att den varit på för höga RPM för mycket, kan ha skadat komponenter i motorn etc. Kolla om han bytt bromsvätska och motorolja på sistone, vad använde han för bromsvätska/motorolja
Gör en fullständig säkerhetskontroll
Motorcykeln ska vara kall när du startar och gå igång ganska direkt. En hög tomgång kan vara ett sätt att dölja en trött och skramlig maskin. En ojämn tomgång kan betyda läckande ventiler.
Låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.
Idle speed ca 1150 RPM, om inte så reglera det direkt efter att motorn blir varm. Att ha högre idle speed kan vara ett sätt att dölja motorproblem så reglera det och kolla sen hur motorn beter sig.
När hojen är varm, gasa långsamt genom hela varvtalsregistret, motorn ska gå jämnt vid alla varvtal. Gasa ungefär 1/3 och håll jämn gas en stund, motorn ska varken öka eller minska i varv när du håller gasen still. När du släpper gasen ska varvtalet omedelbart sjunka till tomgångsnivå. Kolla så handtaget inte fastnar, den ska omgående fjädra tillbaka till toppen av vridet.
Lyssna ifall det rasslar från motorn på ett sätt att något verkar trasigt, ventilerna hörs säkert och är inget att oroa sig för (hur låter ventilerna?)
Stäng av motorn. Starta motorn igen, ska hoppa igång utan större problem ifall den är varmkörd (svårare ifall den kanske inte hunnit bli riktigt varm).
Stäng av motorn igen och kontrollera sedan oljenivån, ge oljan lite tid att falla tillbaka. För mycket motorolja kan användas för att dölja ticking engine sounds. Se upp med detta!
Är du nöjd så ge dig ut på en provtur men kontrollera hur motorcykeln är försäkrad innan du provkör. Under provkörningen, lyssna efter missljud i motorn, kontrollera reglage, instrumentering, växlar och bromsar. Kontrollera efter körning att det inte läcker olja från motor, växellåda, slutväxel, framgaffel och stötdämpare.
Vid provkörning, ska alla växlarna gå i utan problem. Kör upp i 50-70km/h och släpp handtagen,kolla om handtaget vibrerar/wobblar. Drar hojen åt sidan? Då kan det hända att ramen blivit skev eller att bakhjulet sitter snett.
När du startar, ge lite varv och släpp ut kopplingen långsamt, det ska inte hugga tvärt då annars är lamellerna slut.
Stanna och låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.
Gör ägarbytet över telefon. STÄLL PÅ HOJEN
Again, jag står inte bakom allt detta utan jag har mer eller mindre bara sammanställt det. Vissa saker kanske är felaktiga, men överlag tror jag ovan text är bra att följa vid köpet.
Lycka till!