Vad bör man ge för en hyfsat lätt surfdator?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Håller med dig, sony har kanske lite roligare datorer rent generellt och möjligtvis lite bättre kvalitutta men Hp är lite traktor över det hela och funkar oftast för dem flesta...
Har han vatt snäll mot crachraider nurå :)

Stör mig på en enda grej, hela tiden när jag skriver, helt utan att röra på annat än tangenterna så flyttar sig markören lite varstans, ibland till nånannanstans mitt i meningen, ibland ett helt nytt fönster eller vad som.
Jävligt störande o förstår inte riktigt vad det beror på.

crashis e inge kul längre, han har börjat insett själv att han är en vrålmytoman tror jag så han är inte lika rolig längre.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Kansek är tumfenomenet som kommer åt styrplattan ibland utan man tänker påre?

Ja crashis har ju sina storrys som livar upp forumet lite, hehe..inget att bry sig om men det ska vara kul att se filmen sen. Om det blir nån förstås!

hare bra så hörs vi, natinati

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Kansek är tumfenomenet som kommer åt styrplattan ibland utan man tänker påre?

Ja crashis har ju sina storrys som livar upp forumet lite, hehe..inget att bry sig om men det ska vara kul att se filmen sen. Om det blir nån förstås!

hare bra så hörs vi, natinati

Jag har tänkt på det då jag hade det på en av mina andra laptops men det är tyvärr inte det som är problemet. själva muspekaren står kvar på samma ställe o allt, bara markören så att säga som flyttar sig...ibland flyttar den sig o markerar hälften man skrivit så nästa bokstav resulterar i flera meningar som försvinner :gnissla

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jag har tänkt på det då jag hade det på en av mina andra laptops men det är tyvärr inte det som är problemet. själva muspekaren står kvar på samma ställe o allt, bara markören så att säga som flyttar sig...ibland flyttar den sig o markerar hälften man skrivit så nästa bokstav resulterar i flera meningar som försvinner :gnissla

Det låter som det klassiska problemet när man kommer åt touch-paden med handloven medan man skriver. Har du en vanlig mus inkopplad kan du prova med att inaktivera touchen så skall du se att problemet försvinner.

On-topic så verkar Asus EEEPC vara jäkligt lagom för enkelt surfande. Jag brukar kalla den för datorvärldens motsvarighet till en köks-tv :)
Tyvärr är tangentbordet lite för litet för mina händer så jag kan inte köra korrekt fingersättning.

Skall man jobba med datorn lite mer så man vill ha större skärm fungerar nog i stort sett vad som helst av dom billigaste maskinerna. Det är först om du skall börja spela, pyssla med videoredigering, bildhantering osv. som det är någon större vinst att lägga några större pengar på den bärbara. :tummenupp

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Det låter som det klassiska problemet när man kommer åt touch-paden med handloven medan man skriver. Har du en vanlig mus inkopplad kan du prova med att inaktivera touchen så skall du se att problemet försvinner.

On-topic så verkar Asus EEEPC vara jäkligt lagom för enkelt surfande. Jag brukar kalla den för datorvärldens motsvarighet till en köks-tv :)
Tyvärr är tangentbordet lite för litet för mina händer så jag kan inte köra korrekt fingersättning.

Skall man jobba med datorn lite mer så man vill ha större skärm fungerar nog i stort sett vad som helst av dom billigaste maskinerna. Det är först om du skall börja spela, pyssla med videoredigering, bildhantering osv. som det är någon större vinst att lägga några större pengar på den bärbara. :tummenupp

Som sagt så är det tyvärr inte det som är problemet :/..

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
killen i butiken (måste ju ut och peta på varorna!) menar att man inte kan ha 1024 Mbit RAM-minne och vista, eftersom vista suger 700 meg ram bara genom att vara igång, och att den skulle vara seg då? är det säljknep eller sanning? http://www.dustinhome.se/pd_5010135683.aspx?csref=Prisjakt_Banner_0_Idol_HP6720S annars är ju toshiba sattelite http://www.pccity.se/is-bin/INTERSH...tion-Start?ProductID=5SzD4QFHyAwAAAEaLURtzMRd är det same same? Om man skulle gå upp 1000-2000 i pris, vad får man då?

någon som har pejl på hur skitvarma dessa maskiner blir? min fujitsu-siemens har masugnstemperatur efter 10 min men fläkten är nog hyfsat igensatt efter 4 år.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
killen i butiken (måste ju ut och peta på varorna!) menar att man inte kan ha 1024 Mbit RAM-minne och vista, eftersom vista suger 700 meg ram bara genom att vara igång, och att den skulle vara seg då? är det säljknep eller sanning?

någon som har pejl på hur skitvarma dessa maskiner blir? min fujitsu-siemens har masugnstemperatur efter 10 min men fläkten är nog hyfsat igensatt efter 4 år.
Det är sant. Mitt vista drar just nu 1gb med msn och torrent igång. MINST 2gb för vista.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Det är sant. Mitt vista drar just nu 1gb med msn och torrent igång. MINST 2gb för vista.

då blir ju den naturliga följdfrågan; såatteeeeh vad är det egentligen för skillnad om jag sätter XP på den som drar mindre juice. Har det nu och det möter alla mina behov. OM man vill peta i vista senare skede för att XP är hopplöst inkompatibelt och ute, kan man inte lägga in mer internminne då? och vad kostar det?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
killen i butiken (måste ju ut och peta på varorna!) menar att man inte kan ha 1024 Mbit RAM-minne och vista, eftersom vista suger 700 meg ram bara genom att vara igång, och att den skulle vara seg då? är det säljknep eller sanning? http://www.dustinhome.se/pd_5010135683.aspx?csref=Prisjakt_Banner_0_Idol_HP6720S annars är ju toshiba sattelite http://www.pccity.se/is-bin/INTERSH...tion-Start?ProductID=5SzD4QFHyAwAAAEaLURtzMRd är det same same? Om man skulle gå upp 1000-2000 i pris, vad får man då?

Lite bättre grafik o minneskortläsare i HPn..
Saknar minneskortläsare i denna jag sitter vid nu, o de suger duktigt då det innebär att jag inte "kan" lägga in bilder från digitalkameran, vägrar stoppa i en jävla kabel o krångla när det finns minneskortläsare. Asus EEE kommer snart i en nyare variant med lite bättre utformat t-bord o lite sånt, nu till veckan tror jag.
Sen kommer den i 10" tror ja om ett par månader max.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
då blir ju den naturliga följdfrågan; såatteeeeh vad är det egentligen för skillnad om jag sätter XP på den som drar mindre juice. Har det nu och det möter alla mina behov. OM man vill peta i vista senare skede för att XP är hopplöst inkompatibelt och ute, kan man inte lägga in mer internminne då? och vad kostar det?

Det finns inga fördelar med att köra Vista förutom den grafiska fördelen, kör på 1 GB RAM och XP, det funkar alldeles hemskt bra fortfarande och kommer nog göra i många år till. :tummenupp

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Det finns inga fördelar med att köra Vista förutom den grafiska fördelen, kör på 1 GB RAM och XP, det funkar alldeles hemskt bra fortfarande och kommer nog göra i många år till. :tummenupp

:Bugar :Bugar :Bugar

that's all I needed to know. och man kan köra nya officepaketet i XP? hur mycket RAM suger XP? 1024 är det mer än tillräckligt för surf, kolla dvd och ordbehandla? hur funkar det att peta in mer minne? hittar här kompatibelt med HP ett 2 gig minneschip för 500 typ...

och vadå gigahertz och processor?

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

that's all I needed to know. och man kan köra nya officepaketet i XP? hur mycket RAM suger XP? 1024 är det mer än tillräckligt för surf, kolla dvd och ordbehandla? hur funkar det att peta in mer minne? hittar här kompatibelt med HP ett 2 gig minneschip för 500 typ...

Processorn är själva hjärnan i datorn, gigahertz är så att säga hur snabbt den jobbar.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Ja, det funkar. Men med tanke på dagens minnespriser finns det ingen anledning att köra med mindre än 2gb..

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Och den går att få med Win XP.

Hmm..de går la iof iaf de två senaste att få me..

Nån som har bättre koll än mig som kan berätta ifall de va modellen som kommer nu snart som har HDD eller om de e nästa som kommer som har det?

O hur får man in XP på modellerna som finns ute nu om man har en linuxversion?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Bara XP drar mindre än 200 MB RAM, lägg på allt skit som tillkommer efter hand med Adobe, PowerDVD, MSN och sånt skit så är du uppe i 400 kanske.

1024 är fullt tillräckligt för dina behov men känner du att du kan lägga 500 kr på minnet du skriver om så gör det, jag hade nog tjackat öl för de pengarna istället. Och nya officepaketet känns också overkill, betala inte för det! Skaffa OpenOffice istället, gratis och minst lika bra (enligt mig bättre eftersom det tar mindre hårdiskplats och kräver mindre systemresurser).

Ja, det funkar. Men med tanke på dagens minnespriser finns det ingen anledning att köra med mindre än 2gb..

Å andra sidan finns det ingen anledning att uppgradera minnet i en bärbar dator om man inte behöver det.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Bara XP drar mindre än 200 MB RAM, lägg på allt skit som tillkommer efter hand med Adobe, PowerDVD, MSN och sånt skit så är du uppe i 400 kanske.

1024 är fullt tillräckligt för dina behov men känner du att du kan lägga 500 kr på minnet du skriver om så gör det, jag hade nog tjackat öl för de pengarna istället. Och nya officepaketet känns också overkill, betala inte för det! Skaffa OpenOffice istället, gratis och minst lika bra (enligt mig bättre eftersom det tar mindre hårdiskplats och kräver mindre systemresurser).

Å andra sidan finns det ingen anledning att uppgradera minnet i en bärbar dator om man inte behöver det.
Bigger is bättre! :) Speciellt när du får 2gb för den hiskeliga summan 350 kronor :skrämd

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Bigger is bättre! :) Speciellt när du får 2gb för den hiskeliga summan 350 kronor :skrämd

så varför köper inte alla burkar med 1gb för 4000 och petar in ett chip och vips har de en dator med schysst prestanda? För att de är räddhågsna våp som inte frågat SH-kollektivet innan? Är det en barnlek att sätta dit extra RAM-minnet eller? Eller måste man in och skruva mycket?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
så varför köper inte alla burkar med 1gb för 4000 och petar in ett chip och vips har de en dator med schysst prestanda? För att de är räddhågsna våp som inte frågat SH-kollektivet innan? Är det en barnlek att sätta dit extra RAM-minnet eller? Eller måste man in och skruva mycket?

2-3 skruvar för o få bort skyddslocket o sen e de bara att snäppa dit

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...