vad bör man lägga pengarna på?

speedy_speed

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
stockholm/gbg
Hoj
giXXXer
har runt 20-25000 kr som jag skall köpa hoj för.vad är bäst att lägga dem på?motard eller sporthoj?vilken ger mej mest hoj för pengarna ?vilket sjunker minst i värde när jag skall sälja den?kommer behöva köpa skyddsutrustning också.

mvh
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
har runt 20-25000 kr som jag skall köpa hoj för.vad är bäst att lägga dem på?motard eller sporthoj?vilken ger mej mest hoj för pengarna ?vilket sjunker minst i värde när jag skall sälja den?kommer behöva köpa skyddsutrustning också.

mvh

Vet inte om du får nån ball motard för de pengarna, däremot en lite äldre tuff sporthoj som du har skoj med kan du hitta...

Någon annan får skriva märken o ca priser...

FZR 600-1000 brukar ju vara billiga, de äldre. roliga att köra... Hör med Ludenben här på SH... hehe
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Troligen en äldre sporthoj.
Köper du någon för ca 25000 kr så kommer dess värdeminskning att vara liten för varje år.
Kolla in tex. en GSXR för de pengarna, då får du mycket hoj för pengarna.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du får väl nöja dig med en Sukka 750 ES från runt 82 om du skall få råd med vettig utrustning också i den budgeten... Hoj c:a 12000, utrustning c:a 12000. Hellre det än hoj för 22000 och utrustning för 3000.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Du får väl nöja dig med en Sukka 750 ES från runt 82 om du skall få råd med vettig utrustning också i den budgeten... Hoj c:a 12000, utrustning c:a 12000. Hellre det än hoj för 22000 och utrustning för 3000.

Utrustning för 12 000? Skitsnack.

Köper man begnagnat skinnställ, å boots så snackar vi knappast om de pengarna

skinnställ 2500-3000:-
Handskar 600:-
Stövlar 800-1000:-
Ryggskydd 900:-
Hjälm 1500-2000:-

Du kommer undan med runt 7000:- på en komplett utrustning. Det har jag gjort mer än en gång.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Väl tilltaget med 12000 för utrustning. Jag själv är uppe i ca 7000kr och då är det lite blandat med oxtar, halvarsson och KBC. Skall tilläggas att detta är nya saker...fast vill man att det skall stå dainese hela vägen in till kalsongerna så vill man det.

Du får kompletta kit på blocket.se för runt 5000kr, inga problem.

Hojjen på länken ovan tycker jag ser ok ut, sikta på nåt sånt!
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Väl tilltaget med 12000 för utrustning. Jag själv är uppe i ca 7000kr och då är det lite blandat med oxtar, halvarsson och KBC. Skall tilläggas att detta är nya saker...fast vill man att det skall stå dainese hela vägen in till kalsongerna så vill man det.

Du får kompletta kit på blocket.se för runt 5000kr, inga problem.

Hojjen på länken ovan tycker jag ser ok ut, sikta på nåt sånt!
Du har inte lust att visa vilken sorts ny, komplett utrustning man kan köpa för 7000?

Håller med om FZR:en. Buskig men billig, och borde vara bra.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Will do:

Oxtar SS Performance (lelles mc) - 1500 kr
Ställ 2-delat (import USA) Viper - 3000 kr
Ryggskydd (x3mseller.com) - 367 kr
Handskar Halvarsson (lillemans MC lund) - 600 kr
Hjälm KBC VR3 Gun Slinger (ny från blocket.se) - 2100 kr

Totalt 7567kr (ok, jag ljög lite då)
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Usch, inte bra när man börjar räkna på vad skyddsutrustningen kostat. :näsblod
drygt 25 tusen har jag lyckats lägga ut. Det e´ ändå inte dom dyraste & "finaste" märkena som finns.
Men runt en 10papp ska du nog kunna komma undan med.
Bättre att lägga mer av dina pengar på skydd & börja m. billigare hoj.
 
Last edited:

|chippen|

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
450 FE
"sjunker minst?" sicken fråga.. beror ju på hur du behandlar den.. skulle inte köpa sporthoj för ~20, iaf inte om jag hade somm inställning att inte förlora några pengar på kuppen.. köp en touringhoj isf.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Will do:

Oxtar SS Performance (lelles mc) - 1500 kr
Ställ 2-delat (import USA) Viper - 3000 kr
Ryggskydd (x3mseller.com) - 367 kr
Handskar Halvarsson (lillemans MC lund) - 600 kr
Hjälm KBC VR3 Gun Slinger (ny från blocket.se) - 2200 kr

Totalt 7667kr (ok, jag ljög lite då)

Nä jag trodde inte du ljög, inte så jag menade. Undrade bara hur man kan komma så billigt undan. Du verkar ha lyckats iaf. :tummenupp
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Inga problem, men det gäller att inte ha bråttom när man skall köpa saker, verkligen jämföra priserna. Går faktiskt att lyckas bra :)

Fast det beror också på vilka pengar man har såklart! hade jag haft 12000kr eller mer att handla för så hade jag såklart använt dom!
 

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Söder om sthlm
Hoj
CBR600F -91
Mitt råd är att köpa kläderna först. vbg_snake's kalkyl stämmer riktigt bra enligt mina erfarenheter. Om man köper kläderna först så är risken mindre att man börjar kompromissa med kvalitén på grejerna. Och sen ska man aldrig göra misstaget att summera ihop vad man lagt ut på sin hobby under åren, det kan framkalla mindre hjärnblödningar har jag hört...
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Mina reflektioner utifrån topic:

Börja med att köpa skyddsutrustning så du vet hur mycket det blir kvar till torpeden sen. Visst tusan kan man komma undan billigt med skyddsutrustning, kraschhuvudbonad är väl givetvis viktigast att man köper ny, men sen finns det ju ett ganska brett begagnatutbud av korvskinn och pjäxor och plankor att kika på. Går säkert att komma undan billigt om man kikar runt lite. Som sagt, allt har inte bäst före datum, det är ju inte filmjölk vi pratar om, bara man använder sina sinnen rätt så kan man nog fynda rejält.

Motorbrummarn då? En hederlig gammal Honda CBR 600F kanske, eller nån liknande tvåhjulig åkgräsklippare. Visst fasen står dom sig ganska bra i värde, det är mina slutsatser iaf.

/perris
 

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx 750 E 1982
En gammal landsvägsräser! Kan du tänka dig att köpa en 20år gammal hoj, så får du ner försäkringen rejält också... Bättre att lägga pengarna på soppa än att ha en dyr hoj du inte har några pengar att tanka.

Kolla efter realäder i hojbutikerna, i höstas fick jag dainesejacka och halvarssonbrallor för en tretusing, bara jackan skulle kostat mer i vanliga fall. Har sett att en del butiker fortfarande har lite sånt kvar på rea.


Edit.
Glöm inte att du ska ha lås till hojen också. Det blir en tusing eller två. (Ja, man kan köpa lås för mer....)
 
Last edited:

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top