har runt 20-25000 kr som jag skall köpa hoj för.vad är bäst att lägga dem på?motard eller sporthoj?vilken ger mej mest hoj för pengarna ?vilket sjunker minst i värde när jag skall sälja den?kommer behöva köpa skyddsutrustning också.
mvh
"Mest hoj för pengarna"....ja vad det nu är....
Men låt mig delge MIN tolkning:
- En hoj man kan ha skoj med på FLERA OLIKA sätt, och om man även väver in pris/prestanda så blir det otvetydigt en Motard.
Men!
Vad är en motard?
Motarr´d (som det uttalas) är ju franska, och betyder ungefär "superknutte"
D.v.s en som behäsrskar alla underlag.
Jag är beredd att hålla med.
Själv utövar jag max en disciplin i taget. Där går min inkompetensnivå, ja om man inte kör av banan då, och kallar själva avåkningen för "enduromomentet"
Men varför måste en motardhoj vara KALLAD motard i försälningsbroschyrerna?
Och se ut på ett stereotypt sätt?
Från början fanns det ju inga speciella motardhojar, utan det fanns vansinniga varianter då det begav sig.
Jag körde ju mycket klassiskt (äldre) hojar under hela 10 år.
Men jag bangade inga underlag direkt, förutom skogen och rena crossbanan då
Hade jag då en motardhoj?
Nej säger de flesta.
Var jag en Motarr´d?
Knappast.
Eller lite? Sanningen ligger i betraktarens öga, och jag tror att den hoj som kan ge SIN ägare mest pang för pengarna ur dennes (kanske skeva) uppfatting om hur en multifunktionell hoj ska vara, BLIR en motard.
På sätt och vis.
Min moped t.ex...det var en ÄKTA motard det!
Från botten på kvarnskogsträsket, via Storgatan och uppför rullstensåsarna så var det nog det motoriserade fordon som gett en "mest hoj för pengarna"
En sann motard.
Varje gathörn var Ejes kurva eller nån annan frän kurva man hade hört om.
Storgatan var Mistralrakan där man sakta men säkert körde ifrån EPA-traktorerna nattetid...
Sliten blek och ful, men med ett bruksvärde som tillförde sann livskvalitet.
Nåväl, svaret får jag bli dig skyldig, d.v.s vilken hoj man SKA köpa...
För sanningen att säga, så fortfarande efter 25 år i sadeln så vet jag inte svaret!