Vad bör man tänka på inför en långfärd med sin 125:a?

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Honda NSR 125R
Hej alla mc-åkare!

Som titeln lyder undrar jag vad man bör tänka på inför en långfärd med mc:n. Jag har en Honda NSR 125R och tänkte till sommaren köra från Lund till Stockholm. Behöver man ha med sig några reservdelar ifall någonting går snett eller kan man bara åka lungt de 60 milen?

Tack på förhand!

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2977121 Hej alla mc-åkare!

Som titeln lyder undrar jag vad man bör tänka på inför en långfärd med mc:n. Jag har en Honda NSR 125R och tänkte till sommaren köra från Lund till Stockholm. Behöver man ha med sig några reservdelar ifall någonting går snett eller kan man bara åka lungt de 60 milen?

Tack på förhand!
Att köra försiktigt är mitt tips.

Har dock inte erfarenhet av långfärder.

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Jag har precis som Lundgren, heller ingen vana av långfärder, men jag vet vad som händer med motorerna iaf.

För det första, kolla så att du har tillräckligt med 2-t olja i tanken.
Kör med varierande varvtal, ligg inte och pressa hojen, kör hellre lite långsammare med lägre varv istället för att ligga på normal hastighet och pressa.
Ta många stopp, så att motorn kan återhämta sig.
Nu vet jag inte vad för vägar du ska köra, men generellt så är detta bra tips.

Följer du detta så borde din motor hålla. :tummenupp

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Honda NSR 125R
Hehe det låter betryggande "Följer du detta så borde din motor hålla" Så den kan alltså skära ihop helt eller? Jag tänkte köra E4 mot stockholm. Hur ofta ska jag ta paus?

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Hehe det låter betryggande "Följer du detta så borde din motor hålla" Så den kan alltså skära ihop helt eller? Jag tänkte köra E4 mot stockholm. Hur ofta ska jag ta paus?

Självklart kan den det, det kan alla motorer.
Men för att räkna ut risken för att din motor ska skära/gå sönder så måste man ju veta om du kör strypt, ostrypt eller trimmat. Även hur långt kolven har gått och hur hårt den har gått innan.
Den borde inte skära om du har kört normalt tidigare, men man ska ju aldrig säga aldrig.

Okej, motorväg är inte det bästa för en 2-t men det går. Hur ofta kan jag inte säga, men åk en 10-15mil i taget kanske. Konstant varvtal sliter mycket på en 2-t.

Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
är den rätt bestyckad behöver du inte stanna hela tiden, jag hade iaf inte gjort det. Du har väl vattentemp på den va? Isf är det ju lugnt.

Ta med de vanligaste varktygen: lite mejslar, insekter, ett tändstift + tändstiftnyckel, lite tejp. Det skulle jag iaf släpat med mig. :)

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Honda NSR 125R
Självklart kan den det, det kan alla motorer.
Men för att räkna ut risken för att din motor ska skära/gå sönder så måste man ju veta om du kör strypt, ostrypt eller trimmat. Även hur långt kolven har gått och hur hårt den har gått innan.
Den borde inte skära om du har kört normalt tidigare, men man ska ju aldrig säga aldrig.

Okej, motorväg är inte det bästa för en 2-t men det går. Hur ofta kan jag inte säga, men åk en 10-15mil i taget kanske. Konstant varvtal sliter mycket på en 2-t.

Den har gått 2790 mil och är strypt, den har körts hyfsat lungt.

Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Bara en fråga, borde det inte vara bättre om man kör den ostrypt för att slippa ligga på nästan maxgas hela tiden om man ska köra motorväg?

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
är den rätt bestyckad behöver du inte stanna hela tiden, jag hade iaf inte gjort det. Du har väl vattentemp på den va? Isf är det ju lugnt.

Ta med de vanligaste varktygen: lite mejslar, insekter, ett tändstift + tändstiftnyckel, lite tejp. Det skulle jag iaf släpat med mig. :)

Fyller på listan med lite praktiska saker:

Punkaspray (ifall du får punktering)
Kedjelås (ifall kedjan går av så är det oftast kedjelåset som är den svagaste länken)
Mobil & Börsen (så att du kan ringa om hjälp om det har hänt nått eller handla nått på macken osv.)
Bra och bekväm säkerhetsutrustning, ryggskydd och allt ifall en olycka inträffar.

Kolla växellådsoljan, motoroljan och bensinen innan du far, eller ja när du liks håller på att kolla så är det lika bra att kolla om allting funkar.:)

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Tankväska funkar ganska så bra på nsr'en! rekomenderar den från lidl! kanon att ha tält o sånt i när man åkte på festival! :tummenupp Dock finns risken att väskan blir ltie för hög så man inet ser hastighetsmätaren:näsblod

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
2978639 Tankväska funkar ganska så bra på nsr'en! rekomenderar den från lidl! kanon att ha tält o sånt i när man åkte på festival! :tummenupp Dock finns risken att väskan blir ltie för hög så man inet ser hastighetsmätaren:näsblod
lidl har en MC väcka varje år å den var för ganska länge sen.. dvs finns inget kvar..

har du fått din såld än?
min gick för 2 timmar sen :hej :hihi

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
lidl har en MC väcka varje år å den var för ganska länge sen.. dvs finns inget kvar..

har du fått din såld än?
min gick för 2 timmar sen :hej :hihi

Ska bessiktiga den sen ut på annons igen xD
Jo men haren tankväska liggandes till ingen anvädning:)

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Honda NSR 125R
Tack är för alla bra tips. På tal om tankväskan kan jag berätta att jag redan har sadelväskor, som passar perfekt.

Är det lätt att får tag på ett tändstift till NSR:en?
Det står i min instruktionsbok att det ska följa med en tändstiftsnyckel i vertygssatsen som ska ligga under tanken, men inte fan hittar jag något sådant fack.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy