vad bör man träna på som nybörjare?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Visst nu har man "fått" sitt körkort men trots det så märker man ju att man inte riktigt behärskar 2 hjul fullt ut (ännu :D ).

Finns det något "bra" att träna på som ni som åkt länge vet är riktigt bra att ha med sig i ryggmärgen. Jag tänker på saker som t.ex. bromsteknik i nödlägen samt kurvtagning eller bara allmäna bra tips.

En sak jag lagt märke till är att jag är väldigt osäker i skarpa kurvor om det råkar gå lite fort d.v.s. jag törs inte lägga ner hojen riktigt. Hur övar man bort det på bästa sätt?

Klart att sådant här kommer med tiden men jag gillar att lära mig nya saker så om ni har några tips eller goda råd på saker man "ska" och bör kunna som rutinerad hojåkare så skriv gärna ett par rader nedan och berätta gärna också om ni vet något bra sätt att träna upp just den delen.
:squid

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Gå en broms och kurv kurs med SMC

Där får du testa lägga ner cykeln mer än du antagligen inte gjort därför får du nog bort mycket av den rädslan :tummenupp

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Grattis till lappen!
Mina tips:
Träna på att alltid hålla blicken uppe för att se vad som kommer längre fram.
Tänk på att alla bilar kan agera på ett totalt galet sätt i vilka situationer som helst. Jag kör oftast och försöker fantisera om vad som kan hända längre fram och det är mest för att hålla uppe fokus och beredskap.

Broms- och kurvteknik nöts in och en hjälp kan vara en broms- och kurvkurs som anordnas lite överallt.

Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Visst e det najs med kort va! Hoppas det var bra i staterna. Kör ut till en bra/skarp kurva med bra underlag och med bra sikt. Kolla in den sen öva där flera gånger med högre fart/lägga ner mer. Som sagt, gå en kurvkurs. Kul o lärorikt. Häng på ngn som kan köra sen försök följa i samm fart o spår, nu menar jag inte en Rossi-förare...

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
hitta en stor rondell med lite trafik o börja öka takten succesivt.

jag lärde mig testa nerläggningsgränserna på en cb 125 efter o ha fått min rd 350 ypvs stulen o var i panikbehov av hoj.
well , kände att med en liten skrotcykel kom jag närmare gränsen för vad cyklen klarade inom mina begränsningar. vet inte om det blir lite virrigt , men se på den du kör nu , en gsx r är kapabel till extrem hårdkörning , ljusår från vad du kan klara av.

men som sagt , testa med rondeller eller en skön mjuk kurva o öka takten succesivt

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
WebGringo skrev:
2269272 hitta en stor rondell med lite trafik o börja öka takten succesivt.

jag lärde mig testa nerläggningsgränserna på en cb 125 efter o ha fått min rd 350 ypvs stulen o var i panikbehov av hoj.
well , kände att med en liten skrotcykel kom jag närmare gränsen för vad cyklen klarade inom mina begränsningar. vet inte om det blir lite virrigt , men se på den du kör nu , en gsx r är kapabel till extrem hårdkörning , ljusår från vad du kan klara av.

men som sagt , testa med rondeller eller en skön mjuk kurva o öka takten succesivt

Rondell är då det stället där inte jag personligen vill lägga ner, tänk allt oljespill från lastbilar och vanliga bilar. Rondeller har ofta hal asfalt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117305

Gå en kurs på bana så lär man sig massa och får billigare försäkring :tummenupp

Lära sig bromsa är annars bra, men det kräver kanske någon som vet hur du ska göra också!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
herge skrev:
2269202 Visst nu har man "fått" sitt körkort men trots det så märker man ju att man inte riktigt behärskar 2 hjul fullt ut (ännu :D ).

Finns det något "bra" att träna på som ni som åkt länge vet är riktigt bra att ha med sig i ryggmärgen. Jag tänker på saker som t.ex. bromsteknik i nödlägen samt kurvtagning eller bara allmäna bra tips.

En sak jag lagt märke till är att jag är väldigt osäker i skarpa kurvor om det råkar gå lite fort d.v.s. jag törs inte lägga ner hojen riktigt. Hur övar man bort det på bästa sätt?

Klart att sådant här kommer med tiden men jag gillar att lära mig nya saker så om ni har några tips eller goda råd på saker man "ska" och bör kunna som rutinerad hojåkare så skriv gärna ett par rader nedan och berätta gärna också om ni vet något bra sätt att träna upp just den delen.

Nu kommer du ju kunna köra hur mycket du vill och du kommer att lära dig väldigt mycket väldigt snabbt bara av att va ute på vägarna :tummenupp

Jag får känslan av att du kan behöva läsa motstyrningstråden. den är jättelång men det räcker med att läsa första inlägget.

Sen så bör du väl ut och maxa hojjen och bromsa ner den så mycket du kan. flera ggr, det kan vara värt det.

sen är det dags att träna hålla varvstopp och dumpa kopplingen :)

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
lär dig köra bakhjul utan att rammla jag har kört motard innan jag köpte en plastraket och det va mycket lättare att köra på bakhjulet då men jag lär mig nog snart... grattis till lappen och ta det lungt ..

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
grattis

kört hoj sen 16år e nu 32år, har klarat mig någerlunda helskinnad med en mulad axel, nackskada me kronisk smärta annars okay tror ja :va
när ja precis fick kortet så fanns bara ett läge o det var överallt, hur som helst i vilket väglag som helst(körde året runt med 125 me förstorad prostata som resultat :banana ), har varit med om hårfina dödsögonblick men klarat mig bla en 125 aprilia som ja hade skar under en omkörning så att ja vobblade ut mot mötande trafik, knäet snuddade vid bilens husvagn(snacka om adrenalin) nu till frågan o svaret,...som sagt håll alltid 100% koll på hojen, bromsarna, motorn, däcken(vilken temp de fung bäst), kör aldrig förfullt om du inte 100% på underlaget i nästa kurva,....när ja började någerlunda köra hoj så var det när ja började hänga ut lite me röven i kurvorna, för mig var det som allt släppte o när ja lärde mig slappna i armarna, sen måste du hålla upp huvet o blicken långt långt bort o som en insändare sa fantisera dig att det helt plötsligt kan det komma en hjort eller ngt,...klarar du då en inbromsning i den fart du håller osv osv, händer det ngt så stanna inte blicken på ngt utan titta dit du vill köra..,,..osv,osv,,. ja började köra bana när jag var 26 i rookie 600 o då lärde man sig köra hoj, kan säga me egen erfarenhet att 1000 mil på gata motsvarar ca 5 min på bana=du lär dig allt på bana,....lycka till o fråga om de e ngt

mvh tobbe o ta det lugnt o kör efter va du själv klarar av o skit i vad folk säger :yoparty

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
.......

Lär dey främst hur andra kör runt om dig, försök att samarbeta och lära dig att du inte alltid upfattas som mc utan mest som moped, kör lungt och va upmärksam i stadstrafik främst....
Lek av dig på flygplatser, alltså..bromsteknik,kurvtagning,bakhjulskörning m.m..
För mycket allvariga olyckor i år .....

Lycka till med kortet och njut av den , dvs forlora den inte inom närmaste vecka och skada dey inte...

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
Som många andra skrivit åk på någon av SMC:s banåkningar. :tummenupp

Jag är också ganska färsk och de kunskaperna och erfarnheterna jag fick av att köra bana var mer värt en de mil jag kört i trafik med motorcykel.

Fick lappen i mitten av maj och kört en hel del men att köra gokartbana var det mest lärorika sedan körningen på körskola.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Träna på att bromsa - mycket och hårt. Testa även vad som händer om du bromsar försiktigt i en kurva.

Bromsa på hoj är så mycket krångligare än bil att man måste vara duktig på det.

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
herge skrev:
2269202 Visst nu har man "fått" sitt körkort men trots det så märker man ju att man inte riktigt behärskar 2 hjul fullt ut (ännu :D ).

Kör grusväg. I början känns det väldigt osäkert för de flesta, men när du kan ta kurvor, bromsa mm bra och säkert på grus, då börjar du få känsla för hojen. Gör du misstag, så går det inte heller så fort, så det blir billigare. Lycka till!

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
-Aktiv motstyrning, tänk efter och känn när du kör, prova dig fram.
-Bromsning, bara att träna.
-Håll blicken högt, finns ingen anledning att titta ner i asfalten 30m framför dig, har hindret kommit så nära utan att du upptäckt det så är du redan rökt.

Viktigast är nog ändå att aldrig köra över din egen förmåga om du är på allmän väg. Kör du med folk som är bättra/snabbare/galnare än du så släpp prestigen bara och låt dem vänta in dig i nästa korsning.

Lycka till. :tummenupp

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Nåt som är väldigt viktigt är att öva dig att tänka rätt om bilister. Dvs UTGÅ alltid från att om det t.ex finns en avtagsväg till vänster längre fram på en landsväg så kommer bilen framför att kasta sig in i den utan att blinka, dvs du kör aldrig om i såna lägen. Att om en bil väntar på att köra ut och du vet att du har företräde så UTGÅR du från att han kommer köra ut ändå. Ha fantasi i trafiken("vad kan hända i denna situation som är farligt?"), utgå från att bilisterna inte har sett dig, osv.
En väldigt farlig variant är när du ska köra om en lastbil på landsväg. Lastbilen skymmer din sikt rakt fram, och den skymmer även dig. Chansen finns att en bil på avtagsväg till höger står o väntar på att köra ut, kankse 100 meter fram. Du ser inte honom och han ser inte dig. Du påbörjar omkörning och halvvägs om så kommer bilen rakt framför dig, han har just kastat sig ut för han hann göra det före lastbilen åkte förbi. Denna variant är särskilt farlig om lastbilen kör sakta, för då kan bilen kasta sig ut bara 10 meter före lastbilen når hans avtagsväg. Ha fantasi!

Lycka till!

Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ok tack bra tips! ska ut å nöta så mycket som möjligt av allt :) finns en del fina ställen att åka på här i västervik faktiskt.

Dessvärre så verkar SMC haft alla sina sommarkurser på de ställen som ligger realtivt nära mig men de verkar mycket bra att ha i bagaget.

Dags att nöta lite gas och broms :banana

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Mitt råd blir att vara ödmjuk. Bara för att man ser en person med samma hoj köra snabbare än en själv behöver inte det betyda att man själv kan köra lika fort som denne (han kan vara duktigare än en själv, eller ställt in hojen bättre eller har bättre däck). Det är svårt att köra snabbt med hoj och man får låta hojåkningen sjunka in, det tar tid. Ta det lugnt i början och tänj gränserna på säkra ställen, på bana eller flygfält. Du vill inte sätta ryggraden i kanten runt rondellen.

Kör med bra däck. Lär dig inte köra med torra bakelitsulor.

Det du kör i kommer du vurpa i, tids nog. Använd alltid bra utrustning, ingen skräphjälm i plast eller billigt no-name skinnställ (jag har sett sådana rivas sönder).

Tänk även på att en hoj som ses som slö jämfört med de fräckaste trots allt är en ganska snabb hoj.

Ta det bara lugnt i början så blir det nog fint :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...