Vad behöver jag för att få köra på bana?

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Tjo!

Ber om ursäkt om det redan finns tråd men försökte söka.
Ber även om ursäkt för min eventuellt amatörmässiga fråga.

I alla fall, om jag vill testa bågen på bana, vad behöver jag ta för kurs/licens?

Helt enkelt, vad behöver jag göra för att få köra på bana?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Du behöver pengar, körkort och skyddsutrustning. Sen är det bara att boka lämplig körning.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Beror på vilken arrangör, men för de flesta behöver du ingenting mer än din motorcykel.

Nästan alla kräver även körkort eller licens. Krav på skyddskläder typ skinnställ och hjälm är också vanligt.

Med andra ord: Allt du behöver göra är att boka in dig på en bankörning och köra. Undrar du grejer så finns det nästan alltid folk med ungefär samma intressen som du som gärna hjälper dig till rätta! :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tex på torsdag nästa vecka, 15/9 har LMS trafikövning på Sviestad i Linköping, det är bara att åka dit, betala och köra :tummenupp Det är din närmsta bana, lite beroende på vars du bor i Stockholm iofs, men chansen är stor. Kolla in här för mer info.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som du ställer din fråga så är du efter en "bandag" eller "kurs", och inte att börja träna RR.

Då kan du 1. Utesluta alla träningar, eller bandagskörningar med beteckning "Racegrupp".

Kvar står antingen kurs med SMC, eller kurs/bandag med annan arrangör.

Krav SMC:

- Medlem i SMC
- Körkort
- Påställd, försäkrad hoj i ok skick (gatlaglig + lite ordning på däck & bromsar alltså)
- Boka, betala -> åk
- Bokar gör du via svmc.se och klickar in på School
- Plus är att försäkringen gäller, inkl. vagnskada.. Samt att du faktiskt får massa bra hjälp och lär dig grymt mkt om du inte är Rossi från början.

Krav "de flesta övriga":
## Det kan skilja mellan olika arrangörer och tom tillfällen. Så du får läsa i informationen vad som gäller för just den körningen.##

- Körkort
- Påställd, försäkrad hoj i ok skick (gatlaglig + lite ordning på däck & bromsar alltså)
- Boka, betala -> åk
- Bokar gör du normalt via respektive arrangörs hemsida. Klicka dig runt via alla stickys här i bandagsforumet
- Det brukar finnas en hel del instruktörer även här, dock inte i någon "kursform". Men de är sällan (gissar lite här) överbokade då större delen av deltagarna är återkommande bandagsrävar och vill åka mer än lyssna på instruktörer.
- Trots krav på försäkring så är det ett hett debatterat ämne om huruvida försäkringen gäller eller inte. Antingen utgår du ifrån att den inte gör det, eller så får du ringa just DITT bolag och fråga. OM du skulle få svaret att den gäller, då det skriftligt innan du tror blint på det iaf. Problemen uppstår om någon annan skulle vara vållande, och dennes försäkring inte gäller... Personligen rekommenderar jag bra olycksfallsförsäkring och sparkapital.

Lycka till :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motorcykel i OK skick t.ex OK mönster på däcken om det är gatdäck, inget oljeläckage

Utom skinnställ hjälm också MChandskar MCstövlar Ryggskydd.
Har du inget skinnställ är det OK i lugna gruppen med MCjacka MCbyxor.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Först behöver du ha en Yamaha R1!
Den är bäst, det har jag läst på internet..

Sen lär du sluta ursäkta dig så mycket, man kommer aldrig först i mål på det sättet!

Sen bör du läsa alla andra svar för dom är 10ggr vettigare än mitt!

Ha nu en kul bandag!

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Tuuungt! Då ses vi på banan nästa säsong!
Säsongspremiär hockeyn på torsdag den 15e dessvärre ;)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Först behöver du ha en Yamaha R1!
Den är bäst, det har jag läst på internet..

Sen lär du sluta ursäkta dig så mycket, man kommer aldrig först i mål på det sättet!

Sen bör du läsa alla andra svar för dom är 10ggr vettigare än mitt!

Ha nu en kul bandag!

Jag flinade lite iaf... :)

Tuuungt! Då ses vi på banan nästa säsong!
Säsongspremiär hockeyn på torsdag den 15e dessvärre ;)

Idrott luktar svett, sport luktar avgaser vet du va? :rolleyes:

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
- Trots krav på försäkring så är det ett hett debatterat ämne om huruvida försäkringen gäller eller inte. Antingen utgår du ifrån att den inte gör det, eller så får du ringa just DITT bolag och fråga. OM du skulle få svaret att den gäller, då det skriftligt innan du tror blint på det iaf. Problemen uppstår om någon annan skulle vara vållande, och dennes försäkring inte gäller... Personligen rekommenderar jag bra olycksfallsförsäkring och sparkapital.

Tror att trafikförsäkringen regleras vi lagtexten så det borde vara samma regler oberoende av vilket försäkringsbolag man har hojen försäkrad i.
Dom flesta olycksfallsförsäkringar gäller inte heller vid bandagar (finns vissa undantag) utan försäkringsbolagen hänvisar till trafikförsäkringen.
(Och jag menar inte bandagar med SMC).
Med detta menar jag inte att trafikförsäkringen gäller utan att osäkerheten nog är ganska stor tills vi fått ett fall som gått ända till domstol.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Trafikskadelagen, gäller INTE vid banåka. Ev. undantag är upp till respektive FB.

Not sent from iPhone ?

Tror att trafikförsäkringen regleras vi lagtexten så det borde vara samma regler oberoende av vilket försäkringsbolag man har hojen försäkrad i.
Dom flesta olycksfallsförsäkringar gäller inte heller vid bandagar (finns vissa undantag) utan försäkringsbolagen hänvisar till trafikförsäkringen.
(Och jag menar inte bandagar med SMC).
Med detta menar jag inte att trafikförsäkringen gäller utan att osäkerheten nog är ganska stor tills vi fått ett fall som gått ända till domstol.

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Som Hund tidigare föreslog, är du novis på bana, kanske inte så rutinerad på hoj över huvudtaget, gå en SMC-kurs, helst på stor bana. Där gäller dessutom som skrevs dina försäkringar, det är lätt att göra missar innan man kan sin hoj och kapacitet!

Väljer du annan arrangör, ta det riktigt lugnt och se till att få lite bra råd av någon mer rutinerad åkare/instruktör, håll dig på hjulen... ;-) Ha kul!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!