Vad behövs på långfärden?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Panajo skrev:
2057083 Med risk för banning erkänner jag att jag inte har lärt mig dricka kaffe än :3freak

Japp, nu kommer den. No turning back här inte. Bara att hälsa hem ! :hej

Kaffe är gott. :yoparty

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Panajo skrev:
2057083 Med risk för banning erkänner jag att jag inte har lärt mig dricka kaffe än :3freak
Ta en hallon festis istället det har jag med mig till grabben och han dricker kaffe fast han inte får, packlista måste det väl finnas överallt, har du sökt på sajten kolla även bike sidan och finns en biketouring tidning att köpa, tänk efter vad du behöver, inget extra, när kläderna är smutsiga skicka hem det på posten och köp nya.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
På en sporthoj måste du väl ha med dubbla depåstöd för att fixa ett
hjulbyte utmed vägen :7peta
Det är vad jag kallar utveckling :4skrika

Dark_Messenger

Guest
Åker alla verkligen runt med så mycket prylar?? Låter ju som ni har hela garaget plus garderoben med er :hihi

Ska jag ut på långtur så är regnkläder ungefär det jag har med mig utöver lite kontanter och visa kort. Sen kan man ju trycka ner lite bra att ha saker i fickorna, typ solglasögon o så.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
BMW R90s skrev:
2057148 På en sporthoj måste du väl ha med dubbla depåstöd för att fixa ett
hjulbyte utmed vägen :7peta
Det är vad jag kallar utveckling :4skrika
Nej, det måste man inte. Den enklaste varianten är att låta dom byta det på däckverkstaden där man köper däcket om det skulle bli nödvändigt. Eller släpar du med dig reservhjul? :va

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Pertan skrev:
2057129 Ta en hallon festis istället det har jag med mig till grabben och han dricker kaffe fast han inte får, packlista måste det väl finnas överallt, har du sökt på sajten kolla även bike sidan och finns en biketouring tidning att köpa, tänk efter vad du behöver, inget extra, när kläderna är smutsiga skicka hem det på posten och köp nya.

Jag har Whey 80 Hallonsmak (proteindrink), duger det?
Jag sökte faktiskt lite efter "bra att ha listor" innan jag postade tråden men hittade inget.
Min plan är inte att åka på några jätteresor utan jag kommer nog mest hålla mig inom Sverige och kanske svänga över en stund till norrmännen. Jag har förstått att man kan inte ha med sig allt. Det viktigaste packar man, resten köper man.
Tänkte bara om det var någon med erfarenhet som visste att "detta kan du inte vara utan!"
Men va katten, våren är ju snart här, jag får ju komma på själv vad jag saknar eller tog med i onödan. Det kommer ju inte direkt bli en tur i sommar.

Ha det gött allesammans! :tummenupp
MVH
Bobby

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Säker på det? Har själv kört i Italien förrförra sommaren utan att reagera på att hojåkare kör med reflexväst.

Mojje skrev:
2055618 Det är även lag på "varningsväst", eller vad det kallas, i vissa länder bl.a. Italien, värt att kolla upp. Finns att köpa på bensinmackarna.

//\//\

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nicke skrev:
2057309 Säker på det? Har själv kört i Italien förrförra sommaren utan att reagera på att hojåkare kör med reflexväst.
Man behöver nog inte ha på sig när man kör men det ska finnas med på/i fordonet så man kan sätta på sig om man blir stående längs vägen.

Mickemeister

Kör så det ryker
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
VFR 800 VTEC Svart, KTM 250 EXC-02
newstead skrev:
2057320 Man behöver nog inte ha på sig när man kör men det ska finnas med på/i fordonet så man kan sätta på sig om man blir stående längs vägen.

Japp det stämmer den ska finnas med i fordonet, det är också olagligt att köra bil med sandaler i Italien, undra om det gäller hoj med :D

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det här hade jag ner till Italien + papper (grönt kort, lite restips man kollat i förväg osv.). Jag kör med tankväska och en packrulle, se bild. Undvik ryggsäck. Min hoj är fortfarande helt körbar så där, ganska lite i tankväskan så den går att luta/trycka ihop lite. Kan inte vara nån höjdare att packa så man knappt kan köra. Tar ej med extra verktyg då kitet i hojen faktiskt har "allt" man kan tänkas behöva.

Plånbok, nycklar och klocka
Hojnycklar + extranyckel
Mobil + laddare
GPS + rätt kartor + USB-sladd
Digitalkamera, 2 batterier, minneskort, laddare och USB-sladd
Öronproppar och BUFF.
MP3-spelare + lurar och extra batterier
Kedjespray och trasa
Packremmar
Jeans + bälte
Shorts (bad och vanliga)
Tennisdojjor 1 par
Skor
T-shirts + kortärmad skjorta
Vindbyxor
Kallingar
Strumpor
Gtex-jacka + huva (används som vanlig jacka + regnjacka ovanpå stället)
Fleecejacka
Regnbyxor

Bifogat

• IMGP0803 (Small).JPG
    IMGP0803 (Small).JPG
    76.9 KB · Visningar: 121
Last edited:

Polka

Medlem
Gick med
4 Jan 2006
Hoj
vtr1000f, gsxr600
Nicke skrev:
2057377 Det här hade jag...
Shorts (bad och vanliga)

Drygt 30 inlägg och du är den första som tänker på badbyxor.. :va
Såklart man måste ha badkläderna lättåtkomligt i packningen, killen ska väl inte behöva bli ångkokt på sin första hojsemester. ;)

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Panajo skrev:

En kompis hade en burk punkaspray liggandes under passagerarsadeln. Den låg och skavde mot en metallbit och helt plötsligt när han var ute och körde hörde han hur det spottade och fräste under sadeln.
Det ser inte vackert ut och är nästintill omöjligt att få bort :hihi .
Hoppas du är lite bättre på att spänna fast saker :7peta "Gör om, gör rätt"

Polka skrev:
2057478 Drygt 30 inlägg och du är den första som tänker på badbyxor.. :va
Såklart man måste ha badkläderna lättåtkomligt i packningen, killen ska väl inte behöva bli ångkokt på sin första hojsemester. ;)
Vad ska man med badbrallor till? :va Det är ju bara å :arsele å hoppa i!

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Lite underkläder, punkaspray, kedjespray och ett glatt humör mer behövs inte utan blir bara jobbigt att släpa på. Verktyg kan man låna på macken.

Köp all mat färdiglagad o bo på vandrarhem.

Snåla hellre hemma än på semestern.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Nicke skrev:
2057377 Det här hade jag ner till Italien ..............

körde du ner till italien?. fan va kul :yoparty
men om du körde med r1'an.... hur kändes handlederna?. är det lika aggresiv körställning som på typ en cbr600rr? :3freak

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Ska också ut och resa till sommaren! Första hela somaren med hoj :yoparty Flickan ska med bak och oljegrannen i väster är målet. Det blir BoB eller motsv. och att hålla ner packningen låter som en god idé. Är det någon som har erfarenhet av att resa långt med pasagerare?

Tänkte på det med verktyg. Har ingen mekvana och ser inte riktigt vad det är som kan behöva skruvas längs vägen. Vill inte bli stående men vad finns det som är så lätt att fixa att några verktyg löser biffen men så illa att man inte kommer till nästa bensinstation? :va Är skapligt grön när det gäller att skruva men någon som har någon fundering? Punkteringsspray verkar vara en bra idé..

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Panajo skrev:
2054923 Värt att tänka på.
Bamseplåster och sårtvätt medlagt på listan :hihi

Finns att köpa små förbandsväskor på apoteket med det nödvändigaste att ha vid en olycka. Annars är väl huvudvärkstabletter, nån sorts magmedicin bra att ha. Svarta sopsäckar är bra till det mesta också, vira in saker i när det regnar t.ex.

Åk inte med ryggsäck, skaffa spännband och tänk på att spännband kan skava på lacken så lägg nåt imellan.

Om ni får för er att använda punkaspray så se till att köra riktigt lugnt, olyckor händer lätt.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det var ruggigt kul! Var den första riktigt långa resan så vi körde 450 mil på 11 dagar. Det var lite väl mycket med tanke på att det inte går så jäkla snabbt på alpvägarna. Vissa dagar blev det 10 timmar i sadeln och andra låg vi stilla för bad och sightseeing. Skulle ha tagit i med lite fler dagar men man lär sig med tiden.

Det jag kan känna av ibland är korsrygg och ljumskarna men det är bara att ställa sig på pinnarna då och då. Ska nämnas att jag gått från 100+ kg till 78 kg nu så jag var riktigt otränad och tjock på den resan. Handleder har aldrig varit nåt problem för mig och inte för nån jag känner heller. Är det så för nån eller bara nåt folk fått för sig för att det är framåtlutad körställning?

EDIT: nu kommer jag ihåg att jag hade pump i underarmarna i en vecka efter jag kommit hem. Lite KarlAlfred-stuk men inte ont.

DwD skrev:
2059941 körde du ner till italien?. fan va kul :yoparty
men om du körde med r1'an.... hur kändes handlederna?. är det lika aggresiv körställning som på typ en cbr600rr? :3freak

Last edited:

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Läs på om länderna ni ska besöka. Det är aldrig kul att komma hem och inse att man missat en massa skoj. Köp några Lonley Planet eller liknande och ta med. Där finns kartor, tips om boende, seder och bruk, kul kvällsaktiviteter etc som kan vara nyttigt att veta.

Och framför allt -skaffa riktiga kartor! Skala 1:800000 eller mer.

Ta´t lugnt!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Nicke skrev:
2060098 Det var ruggigt kul! Var den första riktigt långa resan så vi körde 450 mil på 11 dagar. Det var lite väl mycket med tanke på att det inte går så jäkla snabbt på alpvägarna. Vissa dagar blev det 10 timmar i sadeln och andra låg vi stilla för bad och sightseeing. Skulle ha tagit i med lite fler dagar men man lär sig med tiden.

Det jag kan känna av ibland är korsrygg och ljumskarna men det är bara att ställa sig på pinnarna då och då. Ska nämnas att jag gått från 100+ kg till 78 kg nu så jag var riktigt otränad och tjock på den resan. Handleder har aldrig varit nåt problem för mig och inte för nån jag känner heller. Är det så för nån eller bara nåt folk fått för sig för att det är framåtlutad körställning?
har bara gjort en långtur(2*100mil nonstop. fick bara ont röven) med en vfr vtec så jag vet inte hur det är att köra långt med en renodlad sporthoj.
handlederna känner jag bara av när jag kör med passagerare och vid lång stadskörning på cbr'en. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln