Vad betalar ni för era R6:or

moonraker

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Funderar på att slå till på en R6:a. Var hamnar man i försäkringspremie och vilket bolag är billigast?

En fråga till: Varför ska jag/ska jag inte köpa en R6:a? :va

moonraker skrev:
Funderar på att slå till på en R6:a. Var hamnar man i försäkringspremie och vilket bolag är billigast?

Jag kör trafik på folksam 970kr/mån kk 0år jag själv 23år.

Av de hojar jag provat (har iofs bara testat zzr600, gsxr600 -97, gsx 750 -98 och en cbr 600f -92) så tycker jag R6an är roligast både fram och på kurviga favorit slingan. Mkt kvickstyrd och prestandan räcker till om det ska bli din första hoj. :tungan

Dessutom så är den ju snyggast om du letar efter en sen 90-tals hoj. :)

Lurad av försäkringsbolagen!!!!

moonraker skrev:

Hej, intressant detta med försäkringsbolag.... vad är det för människor som arbetar där??
Jag köpte min R6 i sommar, fick tips innan köpet av den förra ägaren att det fanns en speciell Yamaha försäkring som var billig.

Satte mig ner en dag med hojjens regnr, papper och penna och började ringa runt och kolla upp premierna hos ALLA bolag (skrev ner telenr, premie, bolag, villkor, m,m)

När jag var färdig så var Yamaha försäkringen billigast 500:- helförsäkrat helhår. Detta var en Onsdag!!!
Så på Torsdag när jag åkte och köpte min hoj visste jag vad det skulle ´röra sig om för pengar att äga motorcykeln både i lån, försäkring, servicar ,m,m.

På fredag när jag ringer upp Yamaha-försäkringen för att teckna hojjen där
får jag reda på att de minsan INTE tecknar försäkringar på R6 & R1 längre!! :confused:

Sen när frågar jag? sen 2 månader tillbaka säger tanten :huvet
Hur i HELVETE kan jag då ha fått offert på exakt denna hoj för 2 dagar sedan??
Ja skit i det men trot eller ej samma sak vart det på 2 bolag till som gett mig pris 2 dagar tidigare. De vägrade att försäkra hojjen, jo ett bolag sa faktiskt : Tyvärrr kan vi inte helförsäkra men du kan få en trafikförsäkring för
24,700:-/år :yoparty

Så där sprack min budget, nu står jag med en premie på nästan 1,500:-/mån!

Så mitt råd är LITA inte på försäkringsbolagen, utan kolla innan och kräv skriftlig på premierna de lovar så du har det på papper ifall du hamnar i samma sits som mig.

I övrigt... naturliiiiigtvis skall du köpa dig en R6 :) Jag har såååå roligt såååå.
Om du inte är lång så kommer du att sitta skaplit, jag är 1,65cm visst körställningen är inte den skönaste ändå men ska man ha en sporthoj kommer man inte undan med den biten.
I övrigt är den lätthanterlig, väger ju bara ca 180kg fulltankad. ca 80cm till sadeln, och super rolig att gasa med!!! dessutom är den ju så snygg oj oj oj

Jag är så nöjd. :hihi

hehe jag betalar 5000 hel/hel

Dock så står det att ursprungseffekten är 25 kw. ´
Det är det enda sättet att få en sporthoj med billig försäkring.

sunkan skrev:

Hur fixar man det? Mutar nån på försäkringsbolaget?

moonraker skrev:

Nej du importerar från tyskland och säger att det är 25 kw då den registreras i sverige.. Då när försäkringsbolaget söker på reg nr så står det att effekten
ligger på 25 kw i sverige.

sunkan skrev:
Nej du importerar från tyskland och säger att det är 25 kw då den registreras i sverige.. Då när försäkringsbolaget söker på reg nr så står det att effekten

Aha! Vilket alltså ger helbillig förs.? Vad händer om man krachar??

Ett hett tips.. Leta upp ett eget regnummer (ring vilken mc-firma som helst som säljer en R6..), ring sen runt till de olika försäkringsbolagen och be om deras priser.. Och fråga de vad som händer om du klotar osv osv.

Mkt lättare än att få femtielva olika uppgifter på ett forum...

moonraker skrev:

Har folksam som bolag kostar 712:- i månaden,, är 28 år, kk sen i april....

Effekt

sunkan skrev:

Bolagen räkar enbart på strypeffekt om hojen är äldre än en 91.. det är den enda godkända strypningen dock enbart hojar som är stypta till 100hk (74kw)

93 kr/månad tycker jag är lagom... Och skulle jag få för mig att köra den på gatan så kostar det mig drygt 50 kr/dag. (halvförsäkrat)
IF är bra när det gäller att ställa av och på ofta...

moonraker skrev:

Hej, glöm det där med "strypning" min är reggad på 25 kw. Jag ringde som sagt till alla bolag och när de fick mitt regnr så såg de att den låg på 25 kw.
INGET bolag brydde sig om det, de får inte gå ner i premie p g a att det har naturligtvis visat sig att de som krachat INTE kör på strypningen de uppgivit!!!!
Vilket i slutändan ter sig så att du inte får ut ett ruttet litet öre på försäkringen du tecknat.... :huvet

Jag har en R6 03 som du ser på bilden.

Har if som försäkringsbolag och har halvförsäkring, jag betalar 1578kr i månaden då den är påställd och 155kr när den är avstäld. Är 20 år. :)

froggy_80 skrev:
Bolagen räkar enbart på strypeffekt om hojen är äldre än en 91.. det är den enda godkända strypningen dock enbart hojar som är stypta till 100hk (74kw)

De sättet jag gjort på är kanske inte lagligt men den står alla fall som 25kw som urspeungseffekt i sverige.

Så man kan ju alltid bara trafikförsäkra, då kostar det dryga 1000 lappen om året. Så kan man ju bara köpa nya kåpor om man kraschar...

//Sunkan

sunkan skrev:

Jag undrar i fall det händer något (Stuld), kommer FF att bråka eftersom den är egentligen på full effekt???????? :va

lori skrev:
Jag undrar i fall det händer något (Stuld), kommer FF att bråka eftersom den är egentligen på full effekt???????? :va

det tror jag inte eftersom de inte har en blekaste aning om i fall det är full effekt eller inte...

sunkan skrev:
De sättet jag gjort på är kanske inte lagligt men den står alla fall som 25kw som urspeungseffekt i sverige.

Så man kan ju alltid bara trafikförsäkra, då kostar det dryga 1000 lappen om året. Så kan man ju bara köpa nya kåpor om man kraschar...

//Sunkan

Också ett sätt antar jag. Någon som gör på detta viset?

r6

sunkan skrev:

då gäller å andra sidan inte försäkringen! om du kör på full effekt!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick