Vad betyder grön/grå olja?

Daniel-F

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-05 r1
Hej. Jag bytte olja idag på min enduro. Den såg katastrof ut, den var grön/grå. Vad kan det betyda?

Dessutom tänkte jag fråga Varför jag har två titthål? Det sitter ett under påfyllnings pluggen för motor/växellådsolja. Men sen så sitter det ett till en ganska bra bit längre upp.

När jag startade den sen såg jag, när jag tittade in i titthålet som är högre upp hur vätska som såg oljig ut vispades runt. När jag stängde av sen och tittade genom hålet låg vätskan väldigt låg. Vad är det för vätska man ska se där igenom? Kylarvattnet fyllde jag upp så det rann över, så det är det inte.

???

EDIT: Har bild på titthålen i mitt garage!
 
Last edited:

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
är inte säker

men ja tror du har fått in vatten i oljan, då kan den bli grå och sunkig...
och om du har fått det så har du alvarligt problem!... som ja inte vågar svara på eftersom ja är inte vet hur du ska lösa det
 

Daniel-F

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-05 r1
men ja tror du har fått in vatten i oljan, då kan den bli grå och sunkig...
och om du har fått det så har du alvarligt problem!... som ja inte vågar svara på eftersom ja är inte vet hur du ska lösa det

Om jag har vatten i oljan, borde jag ha olja i vattnet då också? Någon annan kanske kan svara på hur man löser det :O
 

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Om jag har vatten i oljan, borde jag ha olja i vattnet då också? Någon annan kanske kan svara på hur man löser det :O

Kontrollera kylarvattnet, det ska vara rent och inte
gråbeigedaskigt med oljedroppar.
Och sen grå olja kan också tyda på skadad topplockspackning och/eller sprucken topp, eller mycket metalldelar i oljan... vilket är jobbigt och Dyrt! ...
 

Daniel-F

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-05 r1
Kontrollera kylarvattnet, det ska vara rent och inte
gråbeigedaskigt med oljedroppar.
Och sen grå olja kan också tyda på skadad topplockspackning och/eller sprucken topp, eller mycket metalldelar i oljan... vilket är jobbigt och Dyrt! ...

Följdfråga och kuggfråga = Är det bara topplockspackningen som kan göra att det kommer vatten i oljan eller kan andra packningar också göra det? dessutom kanske det kan komma vatten i oljan på fler sätt?

bugar och bockar för svaren!!
 

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Följdfråga och kuggfråga = Är det bara topplockspackningen som kan göra att det kommer vatten i oljan eller kan andra packningar också göra det? dessutom kanske det kan komma vatten i oljan på fler sätt?

bugar och bockar för svaren!!

shit... sorry det kan ja inte svara på... kanske kan svara på det i morgon när ja kollat lite med andra hör av mig då i sånna fall
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
har du tvättat hojen med högtryckstvätt? packningen till vattenpumps axlen är oxå en väg för vattnet in i motorn. och det är inte säkert att du får olja i vattnet pga tryckskillnader. hoppas de inte är så allvarligt !!
 

Daniel-F

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-05 r1
har du tvättat hojen med högtryckstvätt? packningen till vattenpumps axlen är oxå en väg för vattnet in i motorn. och det är inte säkert att du får olja i vattnet pga tryckskillnader. hoppas de inte är så allvarligt !!


Jag har bytt olja 3 gånger nu. Och oljan blir finare för varje gång. Det jag sitter och klurar på är om en 4år gammal hoj som har vart felaktigt servad så pass många gånger att oljan blivit så äcklig?

Jag menar att när man byter oljan kanske det kan ligga kvar massor med olja i växel/motor som sedan rörs om med den nya till en dålig olja igen?

Det jag tänkte försöka med är att köpa massa billig olja (inte 4l dyr castrol) och byta massor med gånger och se om jag kan få den fin. Går det inte det så får jag försöka få tag i en topplockspackning och en vattenpumpsaxelpackning.

Sen så tycker jag att det borde bolma ur avgasröret om det läcker olja hit och vatten dit?
 

Daniel-F

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-05 r1
Så jag har bild på oljan nu. Det här är efter 4dje bytet. Det såg mörkare ut vid första bytet och så har det minskat lite för varje byte.

På bilden med dunken så har oljan sin mest riktiga färg.

Nu ser den ju bättre ut än från början men är det nått fel på den?

http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=70107&header=1

http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=70108&header=1

Också värt att nämna är att oljan bara kördes ca 5min och sedan tappades den ut igen.
 

Daniel-F

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-05 r1
Har du kollar nivån i kylaren?

Ja det har jag. Jag fyllde kylarvattnet upp till kanten så att jag skulle se om det hade försvunnit nått, men det verkade bra.

OM det hade läckt vatten så är det iallafall så pass lite att det inte ens borde missfärga oljan (eftersom jag inte ens märkt att det försvunnit nått). :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Så jag har bild på oljan nu. Det här är efter 4dje bytet. Det såg mörkare ut vid första bytet och så har det minskat lite för varje byte.



Också värt att nämna är att oljan bara kördes ca 5min och sedan tappades den ut igen.

Värsta jag sett! (Skriver jag för att förtydliga att det är just det värsta jag
sett, gäller inte andra).


Ryker den när du kör? Luktar oljan härsket?

Du sa att den luktar bensin, men jag funderar på om du har rasat kolv/kolvring och får ner soppa och avgaser i oljan. Verkar ändå osannolikt att det skulle vara nåt annat än vatten och det där ser riktigt illa ut, speciellt om det är efter flera byten!



Vattenpumpen är ju en tänkbar felkälla, blir den väldigt varm och går det fort? Att toppfylla är väl inte heller att rekommendera då vätskan expanderar vid värme,kan få övertryck som förvärrar skadan.


Är ingen expert och tror du borde fråga i teknikforumet.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
De vanligaste felande länkarna om du fått vatten i oljan är:
1:Toppackningen
2:Vattenpumpsaxel / hus läcka
3:Cylinderfotspackningen

Om din olja har varit ljusbrun från början lägger, jag mitt bud på någon av de jag nämt ovan!
 

Daniel-F

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-05 r1
Nu får jag svara i samma inlägg för dom senaste inläggen.

Alltså nu blev jag orolig. Jag hade sparat lite olja i en snusdosa för att kunna visa någon kunnig efter helgen. Nu när jag skulle lukta på den för att ni sa det så såg den annorlunda ut igen. Den har liksom lagt sig lite.

Den luktar olja, avgaser och bensin. Inte härsket vad jag känner och ryker gör det inte mer än vad det ska göra.
Dock ser oljan väldigt olik ut beroende på hur man tar bild på den.

I ljuset blir den lite ljusare än vad den är i verkligheten och med mindre ljus blir den lite mörkare och grönare än vad den är egentligen (naturligtvis, men det gör att man missuppfattar oljans egentliga utseende.)

Imorgon ska jag pröva alla förslag ni gett mig och hoppas på att hitta felet.
I väntan på det så slänger jag upp 2 nya olje bilder :p Oljan är lite ljusare än den första bilden och lite mörkare än den andra bilden.

http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=70156&header=1

http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=70157&header=1
 

Lillios

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 625 SMC -04
Så vad va det som va felet?
Har nyss tappat ut min olja ur min 625:a och den är med lite ljust grå. Inte alls lika gul/brun som din verkar vara. Men min ser iaf inte helt ok ut. Tänker prova med ny olja och nya filter och se om den blir likadan igen.

Kan det inte bli kondens i oljan? Min hoj har stått hela vintern, men har varit startad ett par gånger.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top