NiklasJ
Med lem
- Gick med
- 21 Oct 2008
- Ort
- Lomma
- Hoj
- 85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hjälp! Jag behöver er hjälp med hur squishspalten påverkar motorns prestanda.
Jag håller på att sätta ihop en 1216 cc sugmotor (oljekyld GSX-R) för gatbruk. Nya kolvar, 12:1, och portad/plastad topp (30 och 26,5 mm ventiler) inhandlades innan jag fick reda på att toppen inte var från en 1100 utan från en 750, dvs med mindre förbränningsrum (20 cc i stället för 26,5 cc).
Första tanken var att svarva/slipa av kolvarna för att kompensera för detta men de är redan så tunna (4 mm på mitten) att jag inte kan ta av något.
Andra tanken var att använda spacers under cylindern. Jag skulle behöva 0,9-1,3 mm spacer (beroende på den exakta storleken på förbränningsrummet, jag har inte mätt det ordentligt än, 20-22 cc rör det sig om) för att hålla kompet på just under 12:1. Problemet är att squishutrymmet skulle bli mycket stort. Jag har fått olika bud på hur detta skulle påverka motorn. En källa säger att man "tappar 1-2 Nm på maxvridet" och en annan källa säger att det är "helt åt skogen på en sugmotor" och "så kan du inte köra".
Vad säger ni? Hur påverkas motorn om squishen ökas så mycket?
All hjälp uppskattas varmt. Några förslag eller erfarenheter?
Mvh,
Niklas
Jag håller på att sätta ihop en 1216 cc sugmotor (oljekyld GSX-R) för gatbruk. Nya kolvar, 12:1, och portad/plastad topp (30 och 26,5 mm ventiler) inhandlades innan jag fick reda på att toppen inte var från en 1100 utan från en 750, dvs med mindre förbränningsrum (20 cc i stället för 26,5 cc).
Första tanken var att svarva/slipa av kolvarna för att kompensera för detta men de är redan så tunna (4 mm på mitten) att jag inte kan ta av något.
Andra tanken var att använda spacers under cylindern. Jag skulle behöva 0,9-1,3 mm spacer (beroende på den exakta storleken på förbränningsrummet, jag har inte mätt det ordentligt än, 20-22 cc rör det sig om) för att hålla kompet på just under 12:1. Problemet är att squishutrymmet skulle bli mycket stort. Jag har fått olika bud på hur detta skulle påverka motorn. En källa säger att man "tappar 1-2 Nm på maxvridet" och en annan källa säger att det är "helt åt skogen på en sugmotor" och "så kan du inte köra".
Vad säger ni? Hur påverkas motorn om squishen ökas så mycket?
All hjälp uppskattas varmt. Några förslag eller erfarenheter?
Mvh,
Niklas
Last edited: