Vad betyder squishspalten för motorns prestanda?

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hjälp! Jag behöver er hjälp med hur squishspalten påverkar motorns prestanda.

Jag håller på att sätta ihop en 1216 cc sugmotor (oljekyld GSX-R) för gatbruk. Nya kolvar, 12:1, och portad/plastad topp (30 och 26,5 mm ventiler) inhandlades innan jag fick reda på att toppen inte var från en 1100 utan från en 750, dvs med mindre förbränningsrum (20 cc i stället för 26,5 cc).

Första tanken var att svarva/slipa av kolvarna för att kompensera för detta men de är redan så tunna (4 mm på mitten) att jag inte kan ta av något.

Andra tanken var att använda spacers under cylindern. Jag skulle behöva 0,9-1,3 mm spacer (beroende på den exakta storleken på förbränningsrummet, jag har inte mätt det ordentligt än, 20-22 cc rör det sig om) för att hålla kompet på just under 12:1. Problemet är att squishutrymmet skulle bli mycket stort. Jag har fått olika bud på hur detta skulle påverka motorn. En källa säger att man "tappar 1-2 Nm på maxvridet" och en annan källa säger att det är "helt åt skogen på en sugmotor" och "så kan du inte köra".

Vad säger ni? Hur påverkas motorn om squishen ökas så mycket?

All hjälp uppskattas varmt. Några förslag eller erfarenheter?

Mvh,
Niklas
 
Last edited:
Det borde var ca 3-4cc som du måste öka volymen med...eller?

Räcker det inte att rymma upp runt ventilerna och öka på förbränningsrummets volym.?
Känns lite baklänges att sänka kompet på att få sämre squis!

Har inte gjort någon bromsning, men tydlig känt skillnaden efter att ha planat cylinder för att få tajtare klämspalt. Frågan är om det var komp eller squis som gjorde skillnaden

Mats
 
Det borde var ca 3-4cc som du måste öka volymen med...eller?

Räcker det inte att rymma upp runt ventilerna och öka på förbränningsrummets volym.?
Känns lite baklänges att sänka kompet på att få sämre squis!

Har inte gjort någon bromsning, men tydlig känt skillnaden efter att ha planat cylinder för att få tajtare klämspalt. Frågan är om det var komp eller squis som gjorde skillnaden

Mats
Jag behöver öka förbränningsrummet med 5-6,5 cc, så det funkar inte att rymma upp kring ventilerna (det har redan tagits bort en liten del). Toppen är en 750-topp från GSX-R 88/89 och den har mycket små förbränningsrum.

Mats, hur mycket planade du? Vad var det för motor?
 
Last edited:
Det brinner inte i squishen eftersom spalten är för smal så att flamman släcks, pga quenching. Därför vill man ha liten volym i squshen.

Squishen gör att gaserna pressas in mot cylindern och då ökar turbulensen vilket gör att det brinner snabbare.

Gör man tillräckligt stor squish upphör ju quencing när spalten blir tillräckligt stor. Men man har även mindre turbulens = långsammare förbränning.

Men fråga mig inte vad skillnaden blir i bromsbänken.
 
Jag skulle nog gröta ur toppen, jag har på flera luftkylda motorer kört med sfäriska förbränningsrum med i stort sett obefintlig squish.
Detta har funkat mycket bra med relativt hög komp (mellan 11 och 13:1), hur motorerna skulle betett sig annars vet jag ej tyvärr.
Första topparna som jag fick tag i som såg ut på detta sätt var gjorda av en i branschen erkänt duktig gubbe, så när förståsigpåarna menade att det aldrig skulle funka så slog jag dövörat till och byggde vidare med i slutändan lyckat resultat.
Nu var detta iofs på en bil, men morot som morot, 176hk på bakhjulen i en bubbla på sista bygget var jag rätt nöjd med.
 
Tack för er input. Jag förstår att squishen spelar roll för turbulensen, men jag vet inte hur mycket man kan öka squishen utan att väsentligt sänka prestandan.

Formen på förbränningsrummet är justerad så jag vill inte förstöra designen, vilket jag absolut skulle göra om jag tog bort så mycket som 5-6,5 cc.

Någon som vet hur mycket squishspalt man kan ha, utan att väsentligen sänka prestandan? Finns det några positiva effeker av mindre squishspalt?

Mvh,
Niklas
 
Jag behöver öka förbränningsrummet med 5-6,5 cc, så det funkar inte att rymma upp kring ventilerna (det har redan tagits bort en liten del). Toppen är en 750-topp från GSX-R 88/89 och den har mycket små förbränningsrum.

Mats, hur mycket planade du? Vad var det för motor?

Det var en Stonka Yamaha XT600. Responen på gaspådrag var otroligt mycket bättre. Mellanregistret, utan att ha gjort någotn bromsning skulle jag på känn säga att min motor gav säker 20-30% mer vid 4000rpm.
Jag planade av cylindern 0,7mm om jag inte minns fel. Mao så var spalten åt helvete för stor från början. MEN, kompet ökade också....

Lägg på topplockspackningen och ta ett kort på förbränningsrummet.
Jag misstänker att det är ganksa stor skillnad på borrningen på en 750 och en 1200! Eller. Siffror Tack

Mats
 
Jag undviker gärna att ändra utformningen på förbränningsrummen om jag inte vet vad som funkar. Någon som modifierat förbränningsrummen på en oljekyld GSX-R?

Hur stor bör squishspalten vara?

All input är välkommen! :confused:
 
Om du nu har en 750 topp så stämmer ju ändå inte utformningen

Som tidigare nämdes rita av pakningen på tätningsytan så ser du hur mycke det miss matchar

Prata med Crister Johansson i göteborg ( ägaren till 701 hk hayabusan)

Han kan hjälpa dig fixa förbränningsrumen ( duktig portare )

Skicka pm om du vill ha hans nr


Peter
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top