Vad betyder...

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
...vettig text bla bla......>

Sen blir man "korvmojs-snabb" av stålomspunnet också, speciellt om man har färgeloxerade anslutningar.

Just det! Korvmojs-snabb! det är väl det alla är ute efter :)

Och färgeloxerade anslutningar ska vi inte ens prata om! Fiiiifan vad snabb man blir! Gör otroligt mycket. Bromssträckan kortas med 10m, man får bromsskicklighet som en V. Rossi, samt att man lugnt får 10 häst extra i vilken gammal sur retta som helst. :yoparty

När vi ändå har det uppe; VINTERLUFT! kan inte påpekas allt för ofta. Byt luft i däcken såhär års innan hojen ska ställas undan. Att hojen står med fjolårets halvt försurnade Motul Race Tyre Air går bara inte. :D

Eftersom nash är nybliven hojägare och inte ska köra i vinter:
Gå över till avställningsluft (vinterluft) om hojen inte ska köras, det är bättre för däcken, fjädringen osv mm. Du slipper lika stort värdetapp på hojen. Se bara till att få det gjort på aukt. trajjaverkstad så du har stämpeln och kvittot i serviceboken sen.
 

njelger

Guest
Jo det är klart men stålomspunnet låter lite VÄL overkill men jag kan ju bara anta hur det känns, kan inte tänka mig att det är SÅ stor skillnad

Tycker det gör en jäkla skillnad på GAMLA hojar.
Iofs har väl nya stålomspunnet original men på min SR var det som natt o dag.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Jag är ganska säker på att din 675'a har stålomspunnet original. Men någon annan kan juh gärna bekräfta.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Eftersom nash är nybliven hojägare och inte ska köra i vinter:
Gå över till avställningsluft (vinterluft) om hojen inte ska köras, det är bättre för däcken, fjädringen osv mm. Du slipper lika stort värdetapp på hojen. Se bara till att få det gjort på aukt. trajjaverkstad så du har stämpeln och kvittot i serviceboken sen.

Jag bytte min luft själv förra säsongen. Det gör jag inte om! Syrehalten måste blivit helt fel eller nå, däcken var bara slänga sen på våren. I år lät jag Lelles göra jobbet (400:), kommer bli kanon inför våren :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Antagligen har slangarna blivit bättre.
Men fram på mittaen av 90talet (senare har jag dålig koll) levererades hojjarna med vävförstärkta gummislangar.
Dessa åldrades och mattades.
Kollar man i instruktionsboken, så skall slangarna bytas med jämna mellanrum.
Få gör det.
"Stålomspunna" slangar håller (nästan) en evighet.
Oftast uppbyggda med ett inre foder av ptfe (som kallas "teflon" och icke är en "plast") ett yttre hölje av polymer (oftast plast) samt allra ytterst en väv av rostfritt.
Detta gör att bromskraften överförs med mycket låga kraftförluster och hög känslighet till bromsoken.
Inte så stor skillnad mot nya, färska bromsslangar.
Enorm skillnad mot gammal skit.

Många som köper gammelhoj klagar på brmsarna.
Moderna slangar och bromsbelägg så blir de (oftast) helt OK.
Om inte huvudcylinder och ok är i ordning.
Och skivorna inte är av dåligt rostfritt.
Då blir de bara dugliga.

Till TS:
Fortsätt med "dumma" frågor.
Det är kul att lära sig.
Dessutom håller det igång diskussionerna.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag bytte min luft själv förra säsongen. Det gör jag inte om! Syrehalten måste blivit helt fel eller nå, däcken var bara slänga sen på våren. I år lät jag Lelles göra jobbet (400:), kommer bli kanon inför våren :tummenupp

Fy fan, det där har jag också varit med om.
Bytte till komprimerad luft samma som mina polare har i sina banhojar.
Skiten blir aldrig så varm på vanlig väg som på banan, vilket resulterar i väldigt oönskade släpp både med framhjulet och bakhjulet.

Var hos SWT så Patrik fixade till min tabbe.

Låt folk som vet vad dom håller på med ordna luften.
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Nash, kom igen nu. Erkänn att du faktiskt är 13 år och kör en DT olagligt med effektsystem från Jamarcol och 3 borrade hål vid grenröret för maxprestanda och högre effektkurva samt 24mm fugge och 90cc-cylinder med filade kanaler för axxet och uppgraderat styre med eloxiderat styrstag för extrem kurvtagning.

Snälla. Även om det inte är så, säg det bara. Jag vill så gärna tro att du inte finns ute i trafiken på en riktig hoj.

Din fråga är för övrigt inte jättedum, det är bara att sättet du skriver på av någon konstig anledning ger mig en aning om hur du...är.

Förlåt. Jag sov 3 timmar i natt och vill klaga på någon. Tyvärr läste jag din tråd först idag och kan inte hjälpa det.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Utan stålomspunna slangar skulle jag köra ihjäl mig DiReCt
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
ironi is tha shit!!! :D :D :D
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nash, kom igen nu.

Är det vanligt förekommande att folk tror att de som köper en pryl är en supernörd och kan ALLT om alla funktioner etc. kring prylen de köpt?

Det är skoj när folk vågar visa sin okunskap och frågar och några gurus berättar hur det ligger till.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det vanligt förekommande att folk tror att de som köper en pryl är en supernörd och kan ALLT om alla funktioner etc. kring prylen de köpt?

Det är skoj när folk vågar visa sin okunskap och frågar och några gurus berättar hur det ligger till.
Äggsagtemundo.
Trevligast är när "experterna" visar sig ha gått på propaganda.
Inte i detta fallet.
Men:
Finns en del motaloyfrälsta där ute.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Patrik säljer de bästa mytomspunna slangarna, iom att han är rätt mytomspunnen som slangare. :fakta
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jag är ganska säker på att din 675'a har stålomspunnet original. Men någon annan kan juh gärna bekräfta.

Du borde defenitivt byta alla slangar till stålomspunnet så du kan hänga på alla andra i vår....


Nash behöver inte byta, stålomspunnet är orginal på 675, sitter även vinklade ventiler på fälgarna....mycket bra smådetaljer på hojen....
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
Antagligen har slangarna blivit bättre.

Oftast uppbyggda med ett inre foder av ptfe (som kallas "teflon" och icke är en "plast")
Dessutom håller det igång diskussionerna.

PTFE räknas nog som en plast:

"Teflon® är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE), en plast med fysiska egenskaper som gör den mycket hal (låg friktion). Teflon uppfanns 1938 av Roy J. Plunkett som då jobbade för DuPont. Kommersiella produkter kom i mitten av 1940-talet, men teflon blev allmänt känt först från 1950 och framåt. PTFE framställs och marknadsförs också av andra firmor under namn som DyneonTMPTFE (tidligare Hostaflon), Heydeflon, Ekafluvin, Fluon, Algoflon, Polyflon och Gore-Tex."

/Kaj
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top