Vad betyder...

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jo det är klart men stålomspunnet låter lite VÄL overkill men jag kan ju bara anta hur det känns, kan inte tänka mig att det är SÅ stor skillnad



JOOOOOOOOOOOOO det känns, och det känns ännu mer om man monterar en radialpump av bra kvalisort också... :)

Men du får väl prova att åka bana eller något så kanske du kan känna själv.

///Micke
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
JOOOOOOOOOOOOO det känns, och det känns ännu mer om man monterar en radialpump av bra kvalisort också... :)

Men du får väl prova att åka bana eller något så kanske du kan känna själv.

///Micke
Jag tror inte att det känns om han byter ut sina stålomspunna slangar mot stålomspunna slangar.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jag tror inte att det känns om han byter ut sina stålomspunna slangar mot stålomspunna slangar.


Ne förmodligen inte.... Men att byta ut sunkiga gummislangar till stålomspunna gör skillnad.

Men eftersom du heter skrotnisse antar jag att du tillverkar egna av ståltråd :tungan

///Micke
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Slangar expanderar, det stålombundna runtomkring gör att det inte expanderar, på det sättet får du inte lika svampig känsla när du bromsar, utan den blir stummare och bromseffekten blir mer jämn.
För i slangarna går det ju bromsvätska som pressas och när de pressas måste de ta vägen nånstans och då trycker det ut kolven i bromsoket som då pressar beläggen mot skivan. tänk dig själv att du bromsar slangarna expanderar istället för att trycka ut oket, självklart att bromsverkan inte blir optimal.

edit: samt en varm dag blir slangarna varma + den värmen som bildas när du bromsar då har slangarna en större risk att expandera. och de som åker bana får upp bra temperaturer på bromssystemet så de måste ha stålomsbundet.

ja..jag vill inte vara petig men værmen som ær i luften eller som kommer från solen en sommardag ær førsumbar jæmført med værmen från bromsvætskan.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top