Vad blir straffet...

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
...om man aker 6 st i en bil, alltsa en mer an det finns plats och sakerhetsbalte for? Maste en av personerna i bilen ga ut och ga hem aven om det ar mitt i natten och flera mil kvar? Finns det nagon risk for foraren att bli av med korkortet om det ar under provotiden?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Troligen så blir du häktad under några veckor i väntan på rättegång.
Skulle tippa på 3 månaders fängelse och kanske 30-50 dagsböter.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jessan skrev:
2384523 ...om man aker 6 st i en bil, alltsa en mer an det finns plats och sakerhetsbalte for? Maste en av personerna i bilen ga ut och ga hem aven om det ar mitt i natten och flera mil kvar? Finns det nagon risk for foraren att bli av med korkortet om det ar under provotiden?

Lär inte bli mer än böter.

Prövotiden påverkar inte risken att bli av med körkortet. Den enda skillnaden är att du måste TA OM körkortet om det blir indraget medan vi övriga får tillbaka det efter att indragningsperioden tagit slut.
Det är alltså inte större risk för dig att bli av med kortet än för mig. Däremot är det jobbigare för dig att få tillbaka det.

burner skrev:
2384529 Troligen så blir du häktad under några veckor i väntan på rättegång.
Skulle tippa på 3 månaders fängelse och kanske 30-50 dagsböter.

Sant! Jag tänkte fel Burner har rätt. Att ha fler personer i bilen än vad du har bälten anses som vårdslöshet + riskerande av annans liv. Det är betydligt hårdare påföljd än bara böter. Jag tänkte fel. Sorry. lyssna på burner!

Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
har hört att det är ok så länge säkerhetsbälten används på dom platser det finns bälten. skulle tydligen vara någon gammal lag som fanns ifall man skulle behöva evakuera.

Kan ha tagits bort med.

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen...
Frånochmed första juni (eller juli) 2006 så får man ej ha mer passagerare än vad det finns bälten i fordonet...

LazBoy

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Honda VTR 1000F Firestorm -98
Zeeall skrev:
2384597 Frånochmed första juni (eller juli) 2006 så får man ej ha mer passagerare än vad det finns bälten i fordonet...
Du får väl inte ha fler passagerare än bilen är registrerad för. Du kan mao ha en bil som har fem bälten, men bara är registrerad för fyra personer. Då får du bara åka fyra. Eller har jag helt missuppfattat det här? :)

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Vi blev stannade en gång när vi satt 7 st i bilen (3 fram och 4 bak).
Då sa poliserna till en av tjejerna som satt i framstolen att hon skulle sätta sig där bak.
Vi påpekade att det är lite dumt eftersom då kommer det sitta 5 st bak, men polismannen sa att ni får sitta så många som man anser vara säkert i baksätet.

Men nu kanske det är ändrat som zeall säger?!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Zeeall skrev:
2384597 Frånochmed första juni (eller juli) 2006 så får man ej ha mer passagerare än vad det finns bälten i fordonet...

Hörde samma sak av taxidriver i helgen.

FÖRR fick man dock vara hur många som helst BARA:

- alla som kunde hade bälte.

- man inte störde förarens sikt.

- man inte överskred bilens maxvikt.

Eftersom det är en såpass ny regel verkar det inte vara så många som känner till ev. straff.

Tror att lagen har att göra med försäkringar osv.
Om man tex. åker 7 pers. i en bil som är försäkrad för fem personer och krockar. Då tog försäkringsbolaget hand om dom fem MINST skadade. Dom andra två föll under förarens ansvar. Ja, så gick iaf taxi-snacket.

Mark

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...