Jag tror inte att det finns någon slags "standard" som bestämmer vad som är en äkta cafe racer. Det är nog upp till var och en att själv avgöra. Min personliga åsikt är att en cafe racer består av följande:
* Alltid clip-on styre
* Alltid en stycken rund lykta
* Aldrig kåpor, inte ens toppkåpa
* Alltid twindämpare, aldrig centralt monterad stötdämpare med länkage
* Alltid kort bakdel, aldrig passagerarsadel
Om vi säger såhär:
* clip-on styre
* inga kåpor
* ej passagerarsadel (behöver inte vara kort dock)
* ej twindämpare
* lykta från modern nakenhoj (cb, fz osv)
Blir det fortfarande en (modern) café racer eller är det en streetfighter med clip-on bara?
Ja, jag går i alla fall på känsla och Raisch maskin är banne mig det snofsigaste cafebygge jag sett, sedan får det vara hur det vill med renlärigheten: http://www.triumphrat.net/twins-tec...ber-mcqueen-in-lemans-gulf-racing-colors.htmlAlla får ha sin egen åsikt, men för mig har en caferacer alltid en stark koppling till sextiotalets racermaskiner. Min egen åsikt är därför att en hoj med centralt monterad stötdämpare och stötdämparlänkage inte är en "riktig" caferacer. Många tycker annorlunda...
Alla får ha sin egen åsikt, men för mig har en caferacer alltid en stark koppling till sextiotalets racermaskiner. Min egen åsikt är därför att en hoj med centralt monterad stötdämpare och stötdämparlänkage inte är en "riktig" caferacer. Många tycker annorlunda, bland annat Walt Siegl själv som ju byggt hojar med båda typer av fjädring och kallat dem alla caferacer.
Samma sak med en modern lykta. Även om en lykta inte är en del av en klassisk racer så är min egen åsikt att en modern lykta saknar kopplingen till rätt tidsepok. Jag har tyvärr sett flera lovande cafe racer byggen som saboterats totalt då byggaren valt en minimalistisk "high tech" projektorlampa. Andra kanske tycker om detta, men inte jag.
För mig är en streetfighter något helt annorlunda. En sådan har absolut ingen koppling till vare sig caferacers eller klassiska racermaskiner och är inte heller gjord för att ha prestanda på kurvig väg.
För mig är en "modern" caferacer något som fortfarande har den klassiska looken men med väl presterande fjädring och bromsar. Utmaningen ligger helt enkelt i att få ihop denna kombination.
Villken kille!;-)))))
Kolla på resten.
Där håller jag fullständigt med dig. Jag är ganska konservativ när det gäller bakdelen av en caferacer. Jag tillhör skaran att sitsen+bakdel skall täcka större delen av bakdäcket. Kortare skärm som täcker slutet av däcket är OK också. Alla som bygger med en enkel sadel och som slutar abrupt är ingen caferacer i mina ögon. Oftast sätter man nummerplåten nere vid bakhjulet ala HD-manér som i mitt tycke inte är snyggt. Men vi är alla olika med olika preferenser och får bygga hur man villMinimalistiskt, enkelt, avskalat, lätt, snabbt med framåtlutad sittställning.
Fast är t.ex. alla dessa Ducatis, Café Racers?
View attachment 395659View attachment 395660View attachment 395661View attachment 395662View attachment 395663View attachment 395664
Enda av dem som jag har problem att passa in i min bild av Café Racers är hoj nr. 6.
Och det skäl som jag kommer på är att bakdelen har "fel" form.
Bra sammanfattat.Caféracer för mig är definitivt ”racer”, dvs med funktionen i främsta rummet.
Åtgärder för att göra hojen snabbare och mer körbar på bekostnad av bekvämligheten.
Flyttade fotpinnar och styre, bättre bromsar och stötdämpare/fjädring, bättre däck (!) och gärna en stor varvräknare med maxvarvet kl 12.
Absolut inte några bobberattribut och scrambler är café fast optimerad för rejs på jordbruksmark. Dvs seriösa fjädrings- och däcksuppgraderingar, fotpinnar för leriga stövlar, rejäla stänkor osv.
Från denna till denna - lite mer pengar involverade än föregående inlägg, men samma tanke.
Ta bort onödigt bjäfs, racigt uttryck, godkänd för gata
View attachment 497018View attachment 497016
Tänkte blåsa liv i en gammal tråd med en bild på en av de snyggaste jag har sett. Så stilrent!!!
På något sätt är väl nästan avgasbandage ett måste
Men, jag har svårt att förlika mig med den där pivåhjulade släpkärran som rullar en bit bakom hojen. Den hör liksom inte dit.
Intressant, vad använde man förr istället för depåstöd vd tex byte av däck? Hemmapulare kan jag tänka mig använde det man hade hemma i form av träbitar och liknande med vid race vad användes då, det jag hittar är typ en bock som placeras framför bakhjulet möjligen mot fotpinnarna men det kräver nog att man har en lätt hoj eller är stark. Orsaken till undran är att jag vill ha min hoj ståendes rak upp så jag ska på utställning då det "roliga sidan" hamnar fel sida då hojen står på sidostödet.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |