Vad definierar en Café Racer?

"Bygga bakåt" - ta bort gjutfälgar och skivbroms till förmån för dubbelnockad trumma och ekerhjul på Akrontfälg, snyggt!
Ljuddämperiet blir en homage till Hondas 60-tals racers - mycket elegant.
Njae, Honda hade rakare rör, men Benellis 250 o 350 hade den eleganta böjen på megafonerna - dock bara fyrcyl.
1712554423219.png1712554530435.png
 
Intressant, vad använde man förr istället för depåstöd vd tex byte av däck? Hemmapulare kan jag tänka mig använde det man hade hemma i form av träbitar och liknande med vid race vad användes då, det jag hittar är typ en bock som placeras framför bakhjulet möjligen mot fotpinnarna men det kräver nog att man har en lätt hoj eller är stark. Orsaken till undran är att jag vill ha min hoj ståendes rak upp så jag ska på utställning då det "roliga sidan" hamnar fel sida då hojen står på sidostödet.
I urtiden hade hojarna både fram och bakstöd. På den tiden punkteringar var vanliga.
På femtiotalet blev centralstöd det vanliga. Så småningom kompletterade med sidostöd.
På sjuttiotalet började centralstödet försvinna.
Har ett gammalt racestöd från sextiotalet till en Manx. Att sätta under fotpinnarna.
Kan ta en bild på det om du vill.
 
Intressant tråd, jag trodde att definitionen av en caferacer var ett bygge som i princip var klart, med bara några små jätteenkla saker kvar att fixa :rofl
Det var jätteenkelt att fixa. Alufälgar, aluskärmar, motorplåtar av aluminium, bakåtflyttade fotpinnar, andra lyktfästen, velocity stacks, bakåtsvept avgas eller siames, clipon, snabbgas, kopplings- och bromshandtag med kula och ventiljusteringslock med kylflänsar. Fanns att köpa i den lokala godisaffären. En omlackering. På den tiden en hoj var råmaterial som kunde moddas till nått riktigt.
När man ändå hade ur motorn för att slipa in ventilerna och sota. Kanske putsa lite i insugskanalerna och högkompkolv när skiten var isär.
Inget som man inte hann med på en vinter.
 
Intressant tråd, jag trodde att definitionen av en caferacer var ett bygge som i princip var klart, med bara några små jätteenkla saker kvar att fixa :rofl

Bara elen kvar.

Några av trådens bilder på cafehojar i modernare tappning får mig och tycka att streetfighters och caferacers verkar ha flutit ihop så att det bara är styret som skiljer de två.
 
Har ett gammalt racestöd från sextiotalet till en Manx. Att sätta under fotpinnarna.
Kan ta en bild på det om du vill.

Ta gärna ett foto på det, hur får man upp hojen på det stödet? Lyfter man helt enkelt upp den eller hävs den upp efter att stödet hakats på fotpinnarna?

Har lite dåligt med tid pga utbildning i jobbet så jag är fast i Luleå två hela veckor under April men det hade ju varit kul med typen av ett äldre race stöd då jag ska till Oulu på utställning med hojen.

Streetfighters/caferacers kan i 98,476% av fallen samdefinieras som "förstörd hoj". Så flutit ihop har de gjort.

Är nyfiken, du som sett mitt cafe bygget "nästan klart" i verkligheten och även mött mig med hojen vid polcirkeln klarar den sig från att hamna under de 98.476 procenten?
 
Ta gärna ett foto på det, hur får man upp hojen på det stödet? Lyfter man helt enkelt upp den eller hävs den upp efter att stödet hakats på fotpinnarna?

Har lite dåligt med tid pga utbildning i jobbet så jag är fast i Luleå två hela veckor under April men det hade ju varit kul med typen av ett äldre race stöd då jag ska till Oulu på utställning med hojen.



Är nyfiken, du som sett mitt cafe bygget "nästan klart" i verkligheten och även mött mig med hojen vid polcirkeln klarar den sig från att hamna under de 98.476 procenten?
Du klarar dig garanterat!
Om inte annat på grund av att du aldrig kommer att lägga den på Blocket som "avstannat projekt". ;)
 
Du klarar dig garanterat!
Om inte annat på grund av att du aldrig kommer att lägga den på Blocket som "avstannat projekt". ;)

Nä det beror nog mer på att jag inte heller har råd att sälja den hojen😉 Eller snarare kanske jag självinsikten att troligtvis ingen är villig att betala det jag vill ha, det vill säga få igen pengarna på bygget.

Nu ska jag gå och ta en öl i baren och trösta mig att jag inte kan vara hemma och mixtra i garaget utan att jag är på ett hotell i Luleå.
 
Ta gärna ett foto på det, hur får man upp hojen på det stödet? Lyfter man helt enkelt upp den eller hävs den upp efter att stödet hakats på fotpinnarna?

Har lite dåligt med tid pga utbildning i jobbet så jag är fast i Luleå två hela veckor under April men det hade ju varit kul med typen av ett äldre race stöd då jag ska till Oulu på utställning med hojen.



Är nyfiken, du som sett mitt cafe bygget "nästan klart" i verkligheten och även mött mig med hojen vid polcirkeln klarar den sig från att hamna under de 98.476 procenten?

Din hoj är ju hantverk Bosse! Otroligt imponerande, inte minst avgassystemet.

Absolut Caféracer de luxe!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top