vad e en cross???

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Hoj
cbr 954 -03
hej cross folket:hej:hej
Har en liten fråga. Har bara kört sporthoj och aldrig ens suttit på en cross, men har blivit så jäkla sugen på sistone.
Och frågan är Hur funkar en cross??? Hur ofta servas dom (varför) e dom lätt skötta, vad finns det att tänka på innan varje körning, efter varje körning? vad kostar servicarna? hur smart e det att köpa en cross t.ex -02 för ca 18000 som e av ett känt märke som t.ex yamaha eller honda??? vad e viktigast att tänka på vid köp??? Och kanske viktigast av allt, finns det nån som vet var man kan prova på nånstans i jönköping??? det blev kanske lite fler frågor men jag hoppas på att kunna få några frågor besvarade i alla fall.

tack på förhand:Bugar

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ska du köpa dig en sådan gammal moppe köp 2t. Service är helt beroende på hur du/var du kör.
Drivpaket kan vara slut efter 10 timmar men hålla bra mycket längre. Kolv har man hört folk som kört runt 300h, men mellan 30 och 50h. Beror på hur bra bestyckad den är hur du kör osv osv.
Min gamla yamaha yz250 -01 körde jag ca 60gånger på gjorde inte något med den förutom bytte olja, tvättning och allmän skötsel. Nu står den med trasigt drivpaket och väntar på ny kolv. Dock startar den nästan lika bra som min kx-08 som är i bra skick.

Skulle dock gå upp till -04-05 där de flesta mopparna fick en stor uppdatering och blev bra mycket smidigare.
Köp dock ingen häck om du inte får riktigt bra pris, kostar att byta däck lager, drivpaket, kolv osv.

En 2t är relativt billig att hålla i drift och några större kostnader blir det inte om du skruvar och servar själv.

Ps. Biltema är din vän till mycket

Edit: Nu ska jag sova så har kanske inte skrivit så vettigt.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför inte satsa på en enduro ? :tummenupp
Då kan du köra både på bana och i skogen. kör du bara på bana så behöver den inte vara påställd.

De pengar du spar på försäkringen, får du lägga på reservdelar.
Det är jäkligt roligt och hojarna tål att vurpas med :yoparty

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bara hålla med, tvåtakt är vad du ska köpa. De flesta märken har ett F i slutet på modellnamnet ifall det är en fyrtaktare. SX, YZ, CR, KX, RM är exempel på riktiga crosshojar i tvåtakt.

2004 var den sista årsmodellen som Honda uppdaterade tvåtaktarna. KTM SX är min favorit, mest lättskött i min åsikt.

När du köper en gammal hoj så får du räkna med att lägga ungefär 6000 på att göra den i ordning. Bäst är att köpa cykel av en entusiast, oftast "äldre" män som tidigare tävlat i motocross, cykeln är oftast dyrare men du slipper den extra kostnaden och tiden det tar att fixa upp en cykel om en tonåring använt.

Det är jätteviktigt att ha ordentlig utrustning för att det är garanterat att du kommer köra omkull med cykeln. Så räkna med några tusenlappar till te det.

Ekrar är något som är viktigt att hålla koll på, det går väldigt fort att förstöra ett bakhjul!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Många som säger det, jag har jävlar aldrig lyckats paja ett bakhjul.

Men visst händer det!

I mina tidigare dagar har jag totalslaktat ett bakhjul, och det är många fler här i krokarna som har förstört fälgar genom att inte kontrollerat ekrarna

Lika viktigt är det att kontrollera att drevbultarna inte rallat, något som jag upplevt händer ofta på fyrtaktare iaf. Det behöver inte ralla mycket för att det ska bli ovala hål, och när det väl blitt det så rallar det ännu lättare och det slutar med skrot :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning