Vad för MC om man är 190cm?

keno79

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Gällivare
Hoj
tl1000s suzuki
Tja!

Håller på att ta MC kort, och kikar runt lite på olika hojjar. Men nu till frågan , eftersom jag är ganska lång, 190cm, vilken hojj tror ni skulle passa mig?(ska vara en mc för nybörjare, kanske en 600, 750?)'

mvh kennet
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Tjena!

Välkommen till träsket!

Jag är själv 193 cm och kör R1. Inga som helst problem. Visserligen inte testat ngn annan sporthoj så har egentligen inte mkt att säga i frågan. R6 är väl lite mindre men exakt hur mkt vet jag ej, antagligen kommer svaret här snart från ngn härinne som har stenkoll.

Helt onödigt att lägga inlägget känner jag, men nu orkar jag inte deleta.. hmm :huvet :rolleyes:
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Hänger lite på hur mycket du väger också, om du har extremt långa ben eller armar.
Polaren är 1.90 ca. han har kört kåpad Ducati 750 Sport, Speed Triple samt R1 Streetfighter och det e inga problem.

Han e normalbygd.
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
keno79 skrev:
2084597 Tja!

Håller på att ta MC kort, och kikar runt lite på olika hojjar. Men nu till frågan , eftersom jag är ganska lång, 190cm, vilken hojj tror ni skulle passa mig?(ska vara en mc för nybörjare, kanske en 600, 750?)'

mvh kennet

Jag är 1.90 och satt utan större problem på en kawasaki zr-7s, vilket väl får betecknas som en nybörjarhoj. Av en händelse så är den till salu. ;)

Annars kan jag tipsa om BMW K1200S om du vill ha lite mer fart utan att för den skull betala hutlösa premier (om du är över 30 dvs). Den är iofs dyr, ganska klumpig och kanske inte den vackraste hoj som skapats men den har sina fördelar. :)
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Är själv 189cm och sitter alldeles utmärkt på min Speed Triple.
Kanske inte den ultimata nybörjarhojen men så mycket annat hade inte jag kört innan denna iofs, tycker den är skapligt lätthanterlig.
 

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
aprilia

jag kör en falco 1000 funkar kanon är 1.91 normal byggd.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
FZ 750 funkar fint, jag är uppåt 2 meter.
 

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
jag är också 190+ och åker omkring på en pytteliten rgv 250 å jag har inga problem med å passa på den så tror nog inte att du har nått problem med de större hojjarna isåfall heller! :)
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
keno79 skrev:
2084597 Tja!

Håller på att ta MC kort, och kikar runt lite på olika hojjar. Men nu till frågan , eftersom jag är ganska lång, 190cm, vilken hojj tror ni skulle passa mig?(ska vara en mc för nybörjare, kanske en 600, 750?)'

mvh kennet
Jag är också 190cm och har alltid haft samma "problem" som du..
Just nu kör jag motard (ktm 660) som jag höjt styret på, funkar ok.. Däremot är min gsxr 1100 -89 inte vidare bra beträffande avstånd sadel/fotpinnar, men allt kan ju fixas till..
Den rymligast sporthoj jag kört på länge är annars Ktm Superduke, som trots sitt "lilla" format hade gott om plats för benen!! Prova den.. :tummenupp
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Jag är 190 och sitter hur skönt som helst på min RS och den är ju inte den största hojen om man säger så.

Provade R6a på mässan och jag satt ännu bättre på den så jag tror du kan sitta bra på de flesta sporthojarna. :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
keno79 skrev:
2084597...vilken hojj tror ni skulle passa mig?
De flesta skulle jag tro. Det beror mer på hur du kommer att köra och vad du är intresserad av.

Är själv 188 med långa ben och armar och har för tillfället en TRX850 (typ R6 i storlek). Har även haft t.ex ZXR750 som är ökänd för taskiga knävinklar.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
keno79 skrev:
2084597 Tja!

Håller på att ta MC kort, och kikar runt lite på olika hojjar. Men nu till frågan , eftersom jag är ganska lång, 190cm, vilken hojj tror ni skulle passa mig?(ska vara en mc för nybörjare, kanske en 600, 750?)'

mvh kennet

Finns flera alt. Men det som är bra för någon kan vara skit för någon annan, sitter själv(193 cm) bra på Fzr 1000, ZX 9r, och RF 900 för att nämna 3.
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
keno79 skrev:
2084597 Tja!

Håller på att ta MC kort, och kikar runt lite på olika hojjar. Men nu till frågan , eftersom jag är ganska lång, 190cm, vilken hojj tror ni skulle passa mig?(ska vara en mc för nybörjare, kanske en 600, 750?)'

mvh kennet

De flesta japanska sporthojar sitter man bekvämt på utom möjligen cbr 600 enl min erfarenhet (190 cm). Min Firestorm är hur bekväm som helst. Den kan funka bra som nybörjarhoj också, snäll, lättkörd och stabil, dessutom bra botten och smalt chassie vilket är trevligt i tät trafik. Kan vara problem med cross- och endurohojjar ibland pga låga styren men de kan man ju byta mot högre. Antar att det kan gälla även motarder.
 

johansall

Schöö bah!
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Ljusne
Hoj
Yamaha R1 -05
Själv så e ja 191 lång å ligger på ca 110 tunga kg å sitter hur bra som helst på min R1:a.. Förra hojen var en R6:a å den satt ja lika skönt på! Skiljer ej så mycket i storlek tycker ja..
///MVH Johan
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Mille

Allt går (vet folk på 195 som kört hårt med R6or. Det ser dock lite komiskt ut... VIll du ha komfort och race på en gång rekommenderas RSV Mille innan 04 (vet ej hur de nya är). De anses ofta som lite större cyklar.
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
keno79 skrev:
2084597 Tja!

Håller på att ta MC kort, och kikar runt lite på olika hojjar. Men nu till frågan , eftersom jag är ganska lång, 190cm, vilken hojj tror ni skulle passa mig?(ska vara en mc för nybörjare, kanske en 600, 750?)'

mvh kennet


Kanske inte är den bästa nybörjarhojen men en aprilia RSV mille 00 funkar för de som är runt 190. Men även en aprilia tuono. :banana
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top