vad för symptom får man när bromsvätskan kokar?

Kneedrag

Guest
Hej
Fråga vad för symptom får man när bromsvätskan kokar?
Körde bandag igår och det kändes som jag tappade bromsverkan plötsligt.
När jag skulle bromsa inför en kurva gick det inte att bromsa, villket gjorde att jag nöp igen lite hårdare om bromsen och när den tog så gled framhjulet som på såpa och försvann under mig.
Varm dag , kört några varv och gjorde håriga inbromsningar innan det hände. Fatta först inte vad som hände riktigt en broms ska ju inte bara sluta fungera tycker man.
Tänkte först att pumpen var kass (det har man ju hört att den är dålig på sukkan) eller däcket eller någon oljafläck på banan som bara jag träffa.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När bromsarna blir för varma så tappar man bromsverkan. För att undvika det i största möjliga mån så ser man till att ha belägg och skivor som inte är för tunna och gärna inte för gammal bromsvätska heller.


Edit: bromsarna på en gixxer 1000 ska klara en del misshandel innan de börjar kasta in handduken om de är i bra skick. Gäller det däremot vissa skithojar och som har slitna bromsar så kan det räcka med någon enda hård inbromsning från 100kmh för att man ska märka hur man tappar bromsverkan i slutet av inbromsningen.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Symtomen är att bromsen slutar fungera. Det är inte så att man tycker att bromsen börjar bli lite sämre utan du tappar bromsverkan. Pang-bom-slut liksom.
Däremot kan du ha slagit in kolvarna lite så att du behöver pumpa en gång med bromsen.
Fast är inte heller skäl till att låsa framhjulet, troligtvis kasst framdäck eller skit på banan.
Men om andra kör i samma spår utan att gå omkull så är det däcket eller handhavande som orsakade vurpan tror jag.
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Bromsvätska har en symptom att suga åt sig vatten, och när bromsen blir så varm att systemet börjar koka så förvandlas vattnet till ånga (expanderar).

Vätska är inte komprimerbart men gas är... du trycker på handtaget men istället för att trycket går till beläggen går trycket till att komprimera gasen (ångan):tummenupp
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Symtomen är att bromsen slutar fungera. Det är inte så att man tycker att bromsen börjar bli lite sämre utan du tappar bromsverkan. Pang-bom-slut liksom.
Däremot kan du ha slagit in kolvarna lite så att du behöver pumpa en gång med bromsen.
Fast är inte heller skäl till att låsa framhjulet, troligtvis kasst framdäck eller skit på banan.
Men om andra kör i samma spår utan att gå omkull så är det däcket eller handhavande som orsakade vurpan tror jag.


Köpte någon billig bromsvätska (ibland tänker man inte ;/ ).
Nästa blir race bromsvätska.
Japp exakt så ingen förvarning utan plötsligt tog den inte så nöp igen med handtaget och då gled framhjulet iväg.

Aldrig råkat ut för det tidgare .
Tack för era svar :)

Nu ska hojen byggas till banhoj
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Bra belägg och fräsch bromsvätska är det som gäller, som sagts tidigare. Jag luftar alltid bromsarna inför en bandag. Kör man några dagar/säsong så håller man bromsvätskan fräsch hela tiden. Varför chansa?
Belägg är också viktigt, själva beläggen kan också "fade:a" (tappa bromsverkan) även om vätskan är schyst och utan luft. Lägg lite mer pengar på bra belägg som bettar ordentligt. Det sitter mycket i huvudet, man måste kunna lita på bromsarna. Blev enorm skillnad för mig när jag gick från "bra gatbelägg" till "racebelägg".
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Köpte någon billig bromsvätska (ibland tänker man inte ;/ ).
Nästa blir race bromsvätska.
Japp exakt så ingen förvarning utan plötsligt tog den inte så nöp igen med handtaget och då gled framhjulet iväg.

Aldrig råkat ut för det tidgare .
Tack för era svar :)

Nu ska hojen byggas till banhoj

Billig bromsvätska betyder inte sämre, och framförallt så suger alla åt sig ungefär lika mycket fukt. Och det är den som orsakar "kokande" bromsar.
Kolla på förpackningen och jämför den "våta kokpunkten" eller vad det kan stå där.
Men som sagt är det otroligt att du fick ånglåsning i bromsen. Något annat orsakade din vurpa.
 

Kneedrag

Guest
Bra belägg och fräsch bromsvätska är det som gäller, som sagts tidigare. Jag luftar alltid bromsarna inför en bandag. Kör man några dagar/säsong så håller man bromsvätskan fräsch hela tiden. Varför chansa?
Belägg är också viktigt, själva beläggen kan också "fade:a" (tappa bromsverkan) även om vätskan är schyst och utan luft. Lägg lite mer pengar på bra belägg som bettar ordentligt. Det sitter mycket i huvudet, man måste kunna lita på bromsarna. Blev enorm skillnad för mig när jag gick från "bra gatbelägg" till "racebelägg".

Byter ofta bromsvätska för det gör sådan skillnad så den var fräsh.
Det var väldigt varmt igår och jag gjorde riktigt många hårda inbromsningar kapar mycket tid där.
Det var racebelägg på (vet ej märke).
Tänkte inte på det först man vart ju lite chockad, just på banan då kom jag bara ihåg känslan när framhjulet gled som på såpa, men att behöva nypa i bromsen en andra gång har jag aldrig varit med om.

Kom på nu efteråt på kvällen vad som gick genom huvudet "helvete vad är det nu med bromsen och så nöp man lite hårdare.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det är inte fel på bromsvätskan i detta fallet om bromsen bara försvinner från en bromsning till nästa. När bormsvätskan börjar koka märker man det genom att bromsen tar längre och längre in för varje varv. Det är helt odramatiskt.

Kan säker finnas flera förklaringar men en över syn av att allt sitter som det ska är nog att rekommendera.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det är inte fel på bromsvätskan i detta fallet om bromsen bara försvinner från en bromsning till nästa. När bormsvätskan börjar koka märker man det genom att bromsen tar längre och längre in för varje varv. Det är helt odramatiskt.

Kan säker finnas flera förklaringar men en över syn av att allt sitter som det ska är nog att rekommendera.

Det är väl ändå vad som kallas "fading"? Jag har råkat ut för kokande bromsar på bil och som TS skriver försvinner bromsen helt. Men att plötsligt återfå bromsverkan låter konstigt, det tar en stund innan vätskan svalnat.
Kraftiga inbromsningar gör bromsarna mindre varma, medan långa inbromsningar med halvmycket broms snabbt hettar upp bromsarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du helt plötsligt fick så pass bra bromsar att du kunde låsa framhjulet så är det ganska osannolikt att du hade kokande bromsvätska. Jag tror mer på att du hade fått styrslag som slog ut kolvarna. Om du då stressade lite (fullt förståeligt) och bromsade det du kunde på andra försöket så är det inte så konstigt att du låste framhjulet.

Det skadar ju inte att se över grejerna, men om du hade intryckta kolvar pga styrslag är det inget man kan göra något åt egentligen, sånt som händer helt enkelt :) Utom möjligen att aldrig få styrslag då...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det är väl ändå vad som kallas "fading"? Jag har råkat ut för kokande bromsar på bil och som TS skriver försvinner bromsen helt. Men att plötsligt återfå bromsverkan låter konstigt, det tar en stund innan vätskan svalnat.
Kraftiga inbromsningar gör bromsarna mindre varma, medan långa inbromsningar med halvmycket broms snabbt hettar upp bromsarna.

Ja, det var nytt för mig i så fall. Jag har en hel del erfarenhet av just bromsar på gixxer eftersom jag ägt en och dom är skit. Men efter mycket letande hittade jag ett par belägg som gjorde susen. Men tills jag hittade dem så mjuknade min broms hela tiden på samma sätt varje gång. Det tog några varv å sen började den ta längre å längre in. Att den försvann plötsligt har jag aldrig varit med om. Men vem vet. Kanske det kan gå från en kurva till en annan men då måste det nog vara biltema belägg och även bromsvätska från samma företag.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Ja, det var nytt för mig i så fall. Jag har en hel del erfarenhet av just bromsar på gixxer eftersom jag ägt en och dom är skit. Men efter mycket letande hittade jag ett par belägg som gjorde susen. Men tills jag hittade dem så mjuknade min broms hela tiden på samma sätt varje gång. Det tog några varv å sen började den ta längre å längre in. Att den försvann plötsligt har jag aldrig varit med om. Men vem vet. Kanske det kan gå från en kurva till en annan men då måste det nog vara biltema belägg och även bromsvätska från samma företag.

Har du alltid kört med race bromsvätska på bana?. Nu var det verkligen värmebölja igår. Bromsen kändes som vanligt innan sista kurvan. Inga Biltema belägg här inte.



Vad körde du för belägg på gixxern?
Bytte du pumpen villket märke?

Om du helt plötsligt fick så pass bra bromsar att du kunde låsa framhjulet så är det ganska osannolikt att du hade kokande bromsvätska. Jag tror mer på att du hade fått styrslag som slog ut kolvarna. Om du då stressade lite (fullt förståeligt) och bromsade det du kunde på andra försöket så är det inte så konstigt att du låste framhjulet.

Det skadar ju inte att se över grejerna, men om du hade intryckta kolvar pga styrslag är det inget man kan göra något åt egentligen, sånt som händer helt enkelt :) Utom möjligen att aldrig få styrslag då...


Kan vara som du skriver också Hoztic
Det var ingen känsla i handtaget, därför nöp jag till hårdare och till slut fick jag broms men då åkte framhjulet. Kan det varit fading ändå?


Tack för inputten killar. :)
Ska gå igenom hojen
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Har du alltid kört med race bromsvätska på bana?. Nu var det verkligen värmebölja igår. Tror inte det var fading , bromsen kändes som vanligt innan sista kurvan. Inga Biltema belägg här inte.



Vad körde du för belägg på gixxern?
Bytte du pumpen villket märke?

Jag körde racevätska. Men det "fada" ändå.

Vätska: Motul RBF600
Beälgg: EBC Extreme PRO
Pump: Brembo RCS19
Stålslangar
Oken väl smorda.

Det som gjorde skillnad var beläggen. Då har jag testat en hög olika.
 

Kneedrag

Guest
Jag körde racevätska. Men det "fada" ändå.

Vätska: Motul RBF600
Beälgg: EBC Extreme PRO
Pump: Brembo RCS19
Stålslangar
Oken väl smorda.

Det som gjorde skillnad var beläggen. Då har jag testat en hög olika.

Tackar för ditt svar.:)
Ska ta och testa beläggen du nämner och sen bättre bromsvätska för racing.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har du alltid kört med race bromsvätska på bana?. Nu var det verkligen värmebölja igår. Bromsen kändes som vanligt innan sista kurvan. Inga Biltema belägg här inte.



Vad körde du för belägg på gixxern?
Bytte du pumpen villket märke?




Kan vara som du skriver också Hoztic
Det var ingen känsla i handtaget, därför nöp jag till hårdare och till slut fick jag broms men då åkte framhjulet. Kan det varit fading ändå?


Tack för inputten killar. :)
Ska gå igenom hojen

Det är ytterst osannolikt att det var fading. Det kommer stegvis och man upplever det som att bromshandtaget blir svampigare och svampigare samtidigt som man gradvis tappar bromseffekten. Det är också ganska osannolikt att det var ånglås i vätskan. Det kommer i och för sig ganska plötsligt men då får du ingen broms på andra försöket heller då man bara pumpar på ångblåsan i systemet liksom. Det är troligare att det som hände var att du fått styrslag eller något liknande som tryckt tillbaka kolvarna lite i oken. Då får du ingen broms på första försöket men på andra så funkar bromsen som vanligt igen. Lite samma sak som uppstår om man har skeva skivor med skillnaden att då händer det ju hela tiden.

För jag fattar det som att du klämde på bromsen men fick ingen bromseffekt och pumpade då en gång till med bromsen och då nöp du omkull dig. Då är det troligaste att kolven av någon anledning blivit tillbakatryckt i oket. Vad som i så fall orsakade det är ju svårt att säga men riktigt varma bromsskivor kan ju röra sig lite och om du kört ganska hårt så kan det vara det.

Jag skulle kolla igenom bromsarna så allt är i sin ordning men förmodligen så var det som hände något av en tillfällighet.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har fått liknande händelser på min hoj, och det kan bli....spännande!

Min teori:
När man kört ett pass så blir bromssystemet lite varmare och bromsen börjar att bli svampigare för varje varv. I samband med detta så tror jag att någon/några kolvar i ena oket/oken trycks tillbaka lite av bromsskivan pga styrfladder ut ur kurvan. Nu har man en svampig broms samt en/flera kolvar som ska pumpas ut innan bromsen tar! En lättare panik smyger sig på när bromsgreppet går i botten. Och efter ett omtag av greppet så finns inte finkänsligheten kvar, utan paniken sköter bromsningen...

Efter långrakan på Anderstorp blir det hårigt när man måste göra ett omtag av bromsen!! :fakta
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Var det efter många pass? Hade du möjligen tvättat hojen dagen innan?

2006 vurpade jag på rakan ( :gnissla ) på Gelleråsen, i princip helt oförklarligt. Det var i början av första flygande varvet på andra passet en stekhet dag. Bromsarna var lite märkliga i början av första passet, men resten av det passet funkade de OK. I början av andra passet stod jag på öronen precis när jag tog tag i bromsen efter rakan. Först hände ingenting, sen låste jag hjulet och välte.

Jag tror (och hoppas) att det var avfettning kvar i hålen på skivorna eller nåt, för ingen kan bromsa omkull sig på rakan. Det går bara inte.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top