vad för symptom får man när bromsvätskan kokar?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Går det att se på behållaren att den kokat?
Såklart inte.
Nästan alla i tråden säger att du inte råkat ut för ånglås. Speciellt inte om du bytt vätska det senaste året.
Och jag blir lite osäker på om snacket angående "race"-vätska. Det är ett luddigt begrepp och jag rekommenderar dig att läsa på om klassningarna på wiki eller nått.
Kolvarna inskakade i oken eller Mattias förklarning är mycket troligare.
Fast jag är inte så säker på att ingen klarar av att vurpa på en raka...
 

Kneedrag

Guest
Såklart inte.
Nästan alla i tråden säger att du inte råkat ut för ånglås. Speciellt inte om du bytt vätska det senaste året.
Och jag blir lite osäker på om snacket angående "race"-vätska. Det är ett luddigt begrepp och jag rekommenderar dig att läsa på om klassningarna på wiki eller nått.
Kolvarna inskakade i oken eller Mattias förklarning är mycket troligare.
Fast jag är inte så säker på att ingen klarar av att vurpa på en raka...

Var mycket styrfladder ur kurvorna så ja det kan vara som du säger.

Ska man skaffa en Öhlins styrdämpare så det blir stabilare?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag hade liknande fenomen på min hoj i söndags, och det tillskriver jag suboptimala belägg.

hoj: RSV-R med nyrenoverade ok/välsmorda kolvar och ny RBF600-vätska, MEN med addemotos sinterbelägg (premier), och dessa verkar inte gilla upprepade värmecykler pass efter pass, utan tar gradvis sämre och sämre varje bromsning även om man låter skivorna kallna emellan.

Jag upplevde under dagen att det tar inget alls förrän man nyper över en viss kraft, och då kommer bromskraften brutalt istället, vilket ju är skitsvårt att dosera efter flygrakan över ojämnheterna där det lätt orsakar framdäcksskrik.. nu efter totalt 3h körtid på de beläggen är de i princip helt slut, och det ser ut som att beläggmaterial har smält fast på skivan då den är sträv och fläckig. Nya Armstrong Race-belägg är beställda för att testa ett annat budgetmärke ;)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Var det efter många pass? Hade du möjligen tvättat hojen dagen innan?

2006 vurpade jag på rakan ( :gnissla ) på Gelleråsen, i princip helt oförklarligt. Det var i början av första flygande varvet på andra passet en stekhet dag. Bromsarna var lite märkliga i början av första passet, men resten av det passet funkade de OK. I början av andra passet stod jag på öronen precis när jag tog tag i bromsen efter rakan. Först hände ingenting, sen låste jag hjulet och välte.

Jag tror (och hoppas) att det var avfettning kvar i hålen på skivorna eller nåt, för ingen kan bromsa omkull sig på rakan. Det går bara inte.

Är man dum (som jag) och bytt däck precis innan passet och kanske använt 5-56 eller såpvatten med MYCKET såpa i tränger det ut ur däckskarven när man får sjysst temp.

Har slutat med spray smörja helt och hållet. (Inga vurpor för min del, men man har ju fått sig en och en annan tankeställare när man panikmeckar däck i depån)...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Orginal bromspump brukar vara oförlåtande på när man kör hårt på bana. Och brukar börja fada.
Eftermarknadspumpar klarar sig lite bättre.

I år kör jag med orginalpump pga reglerna. Och var rädd att jag inte skulle få det att fungera ordentligt.
Men med Motul RBF 660 bromsvätska och Carbone Lorraine C55 bromsbelägg fungerar det faktiskt riktigt bra.
Det fadar faktiskt inte ens efter 20-25 varv i det tempot jag kör.
Dock har inte orginalpumpen samma känsla och bromsverkan som tex Beringerpumpen som jag hade förut.

Till TS så tror jag inte du hade problem med kokande bromsar. Snarare styrwobbel som slog isär bromsarna. Händer ganska ofta när det börjar gå fort på bana när man får powerwheelis över smågropar ut ur kurvorna. Och om man kör med orginal styrdämpare så dämpar inte den styrslagen så bra som den borde.
Och då har du noll bromsverkan när du kommer fram till nästa kurva.
 

Kneedrag

Guest
Orginal bromspump brukar vara oförlåtande på när man kör hårt på bana. Och brukar börja fada.
Eftermarknadspumpar klarar sig lite bättre.

I år kör jag med orginalpump pga reglerna. Och var rädd att jag inte skulle få det att fungera ordentligt.
Men med Motul RBF 660 bromsvätska och Carbone Lorraine C55 bromsbelägg fungerar det faktiskt riktigt bra.
Det fadar faktiskt inte ens efter 20-25 varv i det tempot jag kör.
Dock har inte orginalpumpen samma känsla och bromsverkan som tex Beringerpumpen som jag hade förut.

Till TS så tror jag inte du hade problem med kokande bromsar. Snarare styrwobbel som slog isär bromsarna. Händer ganska ofta när det börjar gå fort på bana när man får powerwheelis över smågropar ut ur kurvorna. Och om man kör med orginal styrdämpare så dämpar inte den styrslagen så bra som den borde.
Och då har du noll bromsverkan när du kommer fram till nästa kurva.

Tack för dina tankar om vad det kunde vara.:)

Nr 1 på önskelistan är Öhlins styrdämpare och annan bromsvätska + belägg.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det är inte fel på bromsvätskan i detta fallet om bromsen bara försvinner från en bromsning till nästa. När bormsvätskan börjar koka märker man det genom att bromsen tar längre och längre in för varje varv. Det är helt odramatiskt.

Här vill jag påstå att du har helt fel.
Skrotade nästan BMWn (bilen) in i en LGF på grund av bromsvätskan och det gick från bra bromsverkan till ingen alls på en enda kurva.
Helt plötsligt förstod man varför bilprovningen är så petig med handbromsen.

Köpte någon billig bromsvätska (ibland tänker man inte ;/ ).
Nästa blir race bromsvätska.

Låter inte på din beskrivning som att det är bromsvätskan över huvud taget. Om den kokar så går bromsen i botten utan bromsverkan och kommer tillbaka först när bromsarna svalnat.
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Tack för dina tankar om vad det kunde vara.:)

Nr 1 på önskelistan är Öhlins styrdämpare och annan bromsvätska + belägg.

För första gången håller jag med Eskilsson, du har fått styrslag och slagit isär beläggen. Problem med vätskan eller pumpen beter sig inte så som du beskriver.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
För första gången håller jag med Eskilsson, du har fått styrslag och slagit isär beläggen. Problem med vätskan eller pumpen beter sig inte så som du beskriver.

Grattis!

Hur känns det att för första gången ha rätt? :D:D:D
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
När man tittar på en bromsvätskas egenskaper så anges ofta ( men tyvärr inte alltid ! ) bromsvätskans Torr & Våt kokpunkt.
Det är bromsvätskans VÅT kokpunkt som är intressant för oss vanliga dödliga vardagsanvändare !!!!
När en bromsvätska når kokpunkten så är det oftast redan försent.... :mad: :mad: :mad:
Därav är det mycket viktigt att dels ha en BRA bromsvätska med så hög VÅT kokpunkt som möjligt samt att byta den med jämna mellanrum vilket otroligt många slarvar med, detta då kokpunkten sjunker hela tiden då bromsvätska är hygroskopisk
( = drar åt sig vatten ).


Ett utav kriterierna för att bli klassad enligt den vanligaste normen ( D.O.T. ) för bromsvätskor är våtkokpunker med dessa gradtal :
* DOT 3 = minst 140 C grader -->
* DOT 4 = minst 155 C grader -->
* DOT 5.1 = minst 180 C grader -->




Här kommer en liten lista i fallande ordning baserat på fabrikat och modell av bromsvätska på Våt & Torr kokpunkter i Celsius grader :

Fabrikat :
* Castrol SRF , 270 , 310
* Endless RF-650 , 218 , 323
* NEO 610 Racing , 216 , 321
* Motul RBF 600 , 216 , 312
* Wilwood EXP 600+ , 214 , 330
* AP Racing 600 , 210 , 300
* Spectro RBF 600 , 205 , 312
* Motul RBF 660 , 204 , 325
* Brembo LCF 600 plus , 204 , 316
* AP Racing PRF 660 , 199 , 320
* ATE Super Blue Racing , 198 , 280
* Endless S-Four , 187 , 295
* Castrol Response Super , 186 , 280
* Spectro Golden Supreme , 186 , 271
* Lockheed ( Delphi ) Ultra , 186 , 270
* Motul Dot 5.1 , 185 , 270
* Shell Advance Brake plus , 185 , 272
* Biltema Bromsvätska Dot 5.1 , 185 , 265
* AP Racing Formula Dot 5.1 , 184 , 275
* King Dot 5.1 ABS , 180 , 260
* ATE SL.6 , 175 , 265
* Lockheed ( Delphi ) Super , 173 , 270
* Castrol Response , 170 , 270
* Q8 ( OK ) , 165 , 268
* King Dot 4 , 160 , 250
* Motul Dot 4 , 158 , 245
* Statoil Brake fluid Dot 4 , 158 , 240
* Biltema Bromsvätska Dot 4 , 158 , 240


"Power is nothing without control !"



.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top