Vad gäller från att gå från mellan till tung mc?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej
Min tjej är sugen på mckort till sommaren men vi är osäkra på vad som gäller.

Hon är 20 år.

Som jag fattat det så är det så här.

Det är 21 år på tung mc.

Har man valigt mellankort och vill gå till tung måste man göra nytt körprov.

Dom som tar mellankort när dom är 18 får med automatik tung efter 2 år trots att dom inte är 21.

Frågan är alltså om hon tar ett mellankort nu när hon är 20 får hon automatiskt tung när hon blir 21 eller är det två år som gäller då så att hon får tung först när hon är 22 om hon inte väljer att göra en ny uppkörning för tung när hon fyllt 21år?

Du får tung när du är 22.

Last edited:
Två år!

Om hon hade varit 18 vet jag inte om et är så att, men förmodar att man får vänta till man är 21år.
Nu behöver hon vänta i två år iallafall innan det automatiskt uppgraderas till tungt.

* har haft behörigheten under minst två år eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

med andra ord så måste hon göra antingen uppkörning för tung eller vänta två år efter att ha tagit A-begränsad som jag förstår det.

Och om det är det som gäller så får jag tacka för snabba svar.

Vi får väll sätta oss ner nu och ta ställning till hur vi skall göra då, surt med två uppkörningar.

Läste igenom ditt inlägg och svaren medans jag kollade på tv och min hjärna blev helt förvirrad så jag kanske säger vad ni redan kommit på men here goes, Tar hon mellan-kort NU så får hon tung om TVÅ år. Väntar hon ETT år så får hon ta tung direkt. Eller så tar hon mellan NU och kör upp för TUNG nästa år.

Och om det är det som gäller så får jag tacka för snabba svar.

Vi får väll sätta oss ner nu och ta ställning till hur vi skall göra då, surt med två uppkörningar.

Tar hon mellan nu och lär sig köra på en sån i sommar så kommer det nog inte vara några större problem att köra upp för tung om ett år. Bara kostnaden för att köra upp igen då nästa år. :tummenupp

Tar hon mellan nu och lär sig köra på en sån i sommar så kommer det nog inte vara några större problem att köra upp för tung om ett år. Bara kostnaden för att köra upp igen då nästa år. :tummenupp

Japp det är så sant som du säger skall försöka övertala henne om det.
Lite surt att köra runt henne hela sommaren om hon ändå är sugen på eget kort.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back