Nu har Helite släppt några västar utan snöre. Tycker deras e-GP Air verkar vara vettig, och är sugen på att klicka på köp.
Har kollat på denna också. Använt HitAir RS-2 i flera år men nu är den utsliten och jag behöver en ny.
Att en sladdlös väst skall kännas trygg bygger på att triggeralgoritmerna är pålitliga och träffsäkra. Visst kan det skilja även hur bra olika västar skyddar, men att den löser ut över huvud taget (eller låter bli att lösa ut om man kör i ett potthål eller får ett kast på banan) känns som första prioriteten tycker jag.
När jag grävde i Helites nya trådlösa västar och pratade med deras support verkar de haft en handfull betatestare som åker allt från touring till bana som de haft som underlag när de utvecklat algoritmerna. Men that's it. De visste inte om hur ofta de skulle släppa nya updateringar och de hade inte funderat färdigt på hur det skall gå till rent praktiskt. Jag läser mellan raderna att uppdateringar kommer vara sällsynta om ens förekommande.
Jämför man med In&Motions västar så hade de många hundra testare som åkte flera hundra tusen mil + förare i WSBK + MotoGP som underlag innan de släppte västarna för ett antal år sedan. Efter det släpps det uppdateringar kontinuerligt nu när det är tusentals användare som hela tiden samlar in data och kraschloggar (Det går att välja bort för den som inte vill dela data över hur man åker). Uppdateringar sker trådlöst via appen.
Jag har inte köpt In&Motion själv och tjänar inget på att tala gott om dem, men jämför man deras approach och resurser så verkar Helites inte så attraktiv längre i mina ögon.