Vad gäller med HALDEX på XC70 -05/06

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Vid punka, behöver man byta alla 4 hjul tex.
Är det nå annat man bör tänka på?

//Uffe
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ingen erfarenhet, men jag har för mig att det var de tidigare årsmodellerna som hade problem med att t ex fyrhjulsdrivningen inte fungerade ordentligt. Alltså den generation innan bilarna fick Haldex.

Sök på Volvo forumet, lär du säkert hitta mycket matnyttigt.

http://www.jagrullar.se/
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Byta alla 4 hjul :va Det måste ju räcka att det är samma dimension på däcken. Jag har aldrig hört något om att byta alla 4 hjul vid punka, det lär säkerligen stå i instruktionsboken isåfall.
Däremot brukar man ju aldrig byta till endast ett nytt däck per axel men det har ju mer med väggrepp att göra om det andra är väldigt slitet.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Byta alla 4 hjul :va Det måste ju räcka att det är samma dimension på däcken. Jag har aldrig hört något om att byta alla 4 hjul vid punka, det lär säkerligen stå i instruktionsboken isåfall.
Däremot brukar man ju aldrig byta till endast ett nytt däck per axel men det har ju mer med väggrepp att göra om det andra är väldigt slitet.

Beror pa om man har broms pa bakaxeln och mellandiff, eller bara bak. Hela grejen är ju att ett reservhjul inte har samma dimension som dom andra. Annars skulle det inte spela nagon roll alls.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
På tidiga modeller av haldex så vet jag att det kunde slitas om du bytte bara på ena axeln, Tror inte det ska va nått problem idag, men man byter ju alltid båda på den axeln du har punka om däcken är slitna.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Byta alla 4 hjul :va Det måste ju räcka att det är samma dimension på däcken. Jag har aldrig hört något om att byta alla 4 hjul vid punka, det lär säkerligen stå i instruktionsboken isåfall.
Däremot brukar man ju aldrig byta till endast ett nytt däck per axel men det har ju mer med väggrepp att göra om det andra är väldigt slitet.
Vad jag undrar mest över ang byte av alla 4 hjul är om hur känslig HALDEX är för att alla hjul måste xakt samma omkrets.

Därav funderingen om man måste byta alla hjul till nya om ett går "sönder"
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Pratade med en säljare från Audi och han sa att nyare systemen inte är lika känsliga som förr då man rekommenderades byta alla hjulen för att inte riskera att skada fyrhjulsdriftens funktion. Borde gälla samma sak på Volvo.

Vore jag dig skulle jag lyfta på luren och ringa till en Volvo återförsäljare. Prata med någon på verkstaden. De borde ha korrekt information tycker man.
 

rhavin

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
gbg
Hoj
z1000sx
klippt från volvos verkstadsbok


Active On demand Coupling (AOC) och dess styrenhet för fyrhjulsdrift (DEM), har som sin viktigaste uppgift att reglera funktionen för fyrhjulsdrift, d.v.s. kraftfördelning mellan fram- och bakaxel. Systemet består av en sammanbyggd koppling med en mekanisk, en hydraulisk och en elektronisk del. Kopplingsenheten är placerad på bakaxeln, mellan axelväxeln och kardanaxeln. Den mekaniska och hydrauliska delen drivs av kardanaxelns rotation.



Med Active On demand Coupling (AOC) uppnås följande egenskaper:

Permanent fyrhjulsdrift med elektronisk reglering av överfört moment.
En körkaraktär motsvarande framhjulsdrift.
Snabba reaktioner.
Inga motverkande krafter vid rangerings- eller parkeringskörning.
Systemet är inte så känsligt för skillnader mellan däcken, t.ex. vid körning med reservhjul.
Okänslig för bogsering med en axel upplyft.
Okänslig för bromsprov på chassidynamometer
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Enligt volvoverkstaden (hamnade i samma sits) så räckte det att byta de 2 däcken på samma axel
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Enligt volvoverkstaden (hamnade i samma sits) så räckte det att byta de 2 däcken på samma axel

Så är det.

Alla 4 hjul behövs inte bytas ut, sålänge skicket på de som ska sitta kvar inte är åt helvete.

betyder det att de är känsliga för stora skillnader i däckstryck på samma axel?

Dels det, men sen att det kan gå lite snett om du åker 2,3 i ena och 2,6 i det andra t.ex.

När det sliter snett så börjar det gå åt fan. En Haldex kostar bra med flis också :rolleyes:
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Dels det, men sen att det kan gå lite snett om du åker 2,3 i ena och 2,6 i det andra t.ex.

När det sliter snett så börjar det gå åt fan. En Haldex kostar bra med flis också :rolleyes:

kan vara bra veta ifall man ska köpa en beggad, många har noll koll på däcktryck m.m.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dels det, men sen att det kan gå lite snett om du åker 2,3 i ena och 2,6 i det andra t.ex.

När det sliter snett så börjar det gå åt fan. En Haldex kostar bra med flis också :rolleyes:

Vad grundar du det där med däcktrycket på då? Låter ju som rena gojjan faktiskt.

Att en Xc70 är 95% framhjulsdriven måste ju göra att det spelar ändå mindre roll bak.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top