Vad gäller om man väljer diket?

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Som sagt i rubriken!

Jag kommer körandes och t.ex en bil kör ut framför mej, jag "väljer" diket ist för att krocka/tucha bilen. Har en halvförsäkring och det är bilens "fel" att jag ligger i diket!

Har ett svagt minne av att någon sa till mej för många år sedan, att om jag gör en omkörning av en långtradare och denne prejar mej utan att själv märka det. Jag kör ner i diket (till vänster), har inte skador på bilen/(MC'n) från något annat fordon, så tar FB det som en singelolycka och då finns det naturligtvis inget vagnskadeskydd!!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Stavfelet skrev:
Som sagt i rubriken!

Jag kommer körandes och t.ex en bil kör ut framför mej, jag "väljer" diket ist för att krocka/tucha bilen. Har en halvförsäkring och det är bilens "fel" att jag ligger i diket!

Har ett svagt minne av att någon sa till mej för många år sedan, att om jag gör en omkörning av en långtradare och denne prejar mej utan att själv märka det. Jag kör ner i diket (till vänster), har inte skador på bilen/(MC'n) från något annat fordon, så tar FB det som en singelolycka och då finns det naturligtvis inget vagnskadeskydd!!

DU är skyldig att se till att förövaren står för sina bedrifter, annars är det ju omöjligt att ta reda på vilket f-bolag som ska pståför fiolerna. Det är kanske därför som det är så allvarligt att avvika från en olycksplats. :3freak

Tyvärr är detta den bittre sanningen.

Marky som valde helförsäkring
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Stavfelet skrev:
Som sagt i rubriken!

Jag kommer körandes och t.ex en bil kör ut framför mej, jag "väljer" diket ist för att krocka/tucha bilen. Har en halvförsäkring och det är bilens "fel" att jag ligger i diket!

Har ett svagt minne av att någon sa till mej för många år sedan, att om jag gör en omkörning av en långtradare och denne prejar mej utan att själv märka det. Jag kör ner i diket (till vänster), har inte skador på bilen/(MC'n) från något annat fordon, så tar FB det som en singelolycka och då finns det naturligtvis inget vagnskadeskydd!!

Det gäller att ha bra vittnessuppgifter från en tredjepart om man ska få ersättning. Har en polare som blev trängd in i ett vajerräcke med bil av en långtradare som bara fortsatte från olycksplatsen. Han fick inte ett öre från FB :tomten eftersom de enda vittnena var hans familj som var med i bilen och därmed "partiska/opålitliga" som vittnen... :kocko :huvet :4skrika
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
hamnade i just denna situation med vanlig trampcykel förra året. snubben i bilen som dessutom försökte köra ifrån platsen åkte dit utav bara helvette. civilpolis korsade gatan bakom mig samtidigt :) handlade ju inte om nån försäkringsfråga, men det borde ju vara samma sak. om bilisten brutit mot väjningsplikt/ nån annan trafikregel så är det ju dennes fel!
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Snake skrev:
vittnena var hans familj som var med i bilen och därmed "partiska/opålitliga" som vittnen...

Snacka om att det är surt!
Men det är väl FB'ens värld, och dom bestämmer! :kocko
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
UrbanTiger skrev:
bättre att pynta ev. självrisk än att gå under hjulet.

Med HalvFörsäkring?!
det är det som är dilemmat här... Kommer förmodligen att sitta med beslutsångest i den situationen (som varar max 1 sec) kräma in i den, sedan hoppa av bågen :näsblod
eller ut i diket och bygga fighter av skräpet som är kvar (med förutsättning att man överlevt såklat) :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tycker resonemanget känns orealistiskt.
Om man har så mycket tid på sig när det dyker upp en sådan situation att man hinner överväga försäkringsfrågor och konsekvenser så borde man nästan hinna få hejd på hojen väl?

Tänker mig följande:
Jag åker på en smal 90-väg i dryga 100 km/h, passerar ett krön, och efter krönet svänger helt plötsligt en bil ut från ingenstans.
Jag hinner tänka:
*Oj, en bil
*Jag måste bromsa
*Hmmm... Bromssträckan verkar inte räcka till
*Nu börjar det bli nära
*Oj, det här går aldrig
*Bromsar lite hårdare
*Nä, nu släpper framhjulet, får backa av lite
*Det här kommer aldrig att gå
*Om jag väjer på vänster sida riskerar jag ju att möta någon, det verkar dumt.
*Får bli diket på höger sida..
*Vänta nu, jag kör ju halförsäkrat, vad kommer det här kosta?
*hmmm lite kåpor, omlack, kåpglas, kanske nån fotpinne...
*Det är ju flera tusen...
*kanske är bättre att smälla rakt in i bilen istället, jag kan ju iofs göra illa mig riktigt mycket, kanske till och med dö... Men vafan, då blir det ju bilföraren som får pröjsa...
*Ja, så får det bli...

*KRASCH, BOM, BANG, FLYGTUR ÖVER BILEN, KNAK, HASAR på ASFALETN, AJ SOM FAAAN*

Kanske lite överdrivet, men ni förstår kanske min tanke...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top