Vad gäller vid uppkörning?

Molo

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Ingen än
Vid uppkörning gäller ju att ha skyddskäder skor och hjälm förståss. Men är det godkänt att ha en jacka med inbyggd ryggplatta eller måste man ha en separat. Ska imorgon och kolla på kläder och undrar om jag klarar mig med en jacka med inbyggd ryggplatta eller om jag ska köpa en jacka utan ryggplatta och separat ryggplatta. Tacksam för svar.:)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Separat ryggplatta är ju bättre, om du inte har en jacka som sitter tajt och således håller ryggskyddet stilla, plus att separata ryggskydd brukar vara längre, och skydda mer av ryggraden.
För uppkörningens skull är det nog kvitta lika skulle jag tro (de kollade inte ens mina skydd när jag körde upp, bara frågade om jag hade), men det är ju inte för uppkörningens skull du har skydden.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
när jag tog körkort fick jag höra av min trafikskola att det inte var något snack om saken. Jag skulle ha ryggplatta. Om det var tillåtet att köra utan fick jag aldrig veta

Molo

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Ingen än
Givetvis så är det inte för uppkörningen i sig jag frågar utan tänkte mer på vad jag ska köpa för kläder med/utan ryggplatta. Men nu vet jag vad som gäller och är tacksam för svar, blir en separat ryggplatta att inhandla. :tungan

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det är bara lag på hjälm... Resten bestämmer du själv.
Dock så ser det väldigt mycket bättre ut om du kommer med full utrustning än med bara hjälm, men om ryggskyddet är separat eller inte kommer dom ju inte att kunna se :)

Men om du väl vurpar så är det bra mycket skönare om du har riktiga grejer på dig! :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dock så ser det väldigt mycket bättre ut om du kommer med full utrustning än med bara hjälm, men om ryggskyddet är separat eller inte kommer dom ju inte att kunna se :)

Men om du väl vurpar så är det bra mycket skönare om du har riktiga grejer på dig! :)
Nej, du har fel: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/motorcykel/Korprov/Fordon/

Du får alltså INTE komma till uppkörningen med bara hjälm och mankini :fakta Eller ja, du får köra dit så, men du får inte köra upp, vilket väl dom flesta skulle se som en liten nackdel... :rolleyes:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Vad Hoztic sa!

På uppkörning är det komplett mc ställ som gäller. Även handskar och skor skall vara avsedda för mc körning.

De flesta jackor (förutom skinnpajer) har väl inbyggda skydd och därmed är de godkända men jag har aldrig kört med bara det inbyggda utan har alltid separat ryggskydd under.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Just handskar och skor är det inte så höga krav. Grova kängor eller stövlar stod det i pappret när jag körde upp i somras. Handskarna på körskolan var inte direkt superskyddande. Bättre än eget skinn men inte mycket mer än ett par seglarhandskar som täcker fingrarna.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA