Vad går oftast sönder på en hoj

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
En kompis till mig köpte en ktm helt ny... 3månader senare fick han byta kamkedjesträckaren till en med fjäder
undra vad han hade gjort för fel för förtjäna det.

Suzuki jag ägde innan bytte jag kick på 4 gånger innan jag skaffade mig el-start, den gick i fotpinnen och jag visste inte hur jag skulle lösa problemet då allt var orginal och oskruvat. men det kanske var mitt egna fel då jag kanske skulle ha sprungit igång den istället?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En kompis till mig köpte en ktm helt ny... 3månader senare fick han byta kamkedjesträckaren till en med fjäder
undra vad han hade gjort för fel för förtjäna det.

Suzuki jag ägde innan bytte jag kick på 4 gånger innan jag skaffade mig el-start, den gick i fotpinnen och jag visste inte hur jag skulle lösa problemet då allt var orginal och oskruvat. men det kanske var mitt egna fel då jag kanske skulle ha sprungit igång den istället?

I KTM-fallet skulle jag kalla det återkallelse eller garantiåtgärd. Drabbar de allra flesta nya hojar på någon punkt. I vilket fall tror jag säkert det gick på garanti utan kostnad för ägaren?

Angående Suzukin skulle jag säga värdelös designad kick alternativt felmonterad/justerad sådan. I det första fallet kan det knappast varit ditt fel, i det andra kan det varit det. Svårt att säga...

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
I KTM-fallet skulle jag kalla det återkallelse eller garantiåtgärd. Drabbar de allra flesta nya hojar på någon punkt. I vilket fall tror jag säkert det gick på garanti utan kostnad för ägaren?

Angående Suzukin skulle jag säga värdelös designad kick alternativt felmonterad/justerad sådan. I det första fallet kan det knappast varit ditt fel, i det andra kan det varit det. Svårt att säga...

jo det gick på garantin, men det verkar vara vanligt då även jag har en annan sträckare på min ktm, kan dom inte bara göra rätt från början så man slipper meka med en ny hoj på runt 70,000:- tycker man kan begära så pass mycket av en ny hoj.

min Suzuki var som sagt orörd så troligt dålig designad då jag gjorde en sökning på Google och jag var långt ifrån ensam med mina fyra kickar, en spricka sen gick dom av direkt.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
jo det gick på garantin, men det verkar vara vanligt då även jag har en annan sträckare på min ktm, kan dom inte bara göra rätt från början så man slipper meka med en ny hoj på runt 70,000:- tycker man kan begära så pass mycket av en ny hoj.

min Suzuki var som sagt orörd så troligt dålig designad då jag gjorde en sökning på Google och jag var långt ifrån ensam med mina fyra kickar, en spricka sen gick dom av direkt.

Det återkallas HD:s med prislappar på en kvarts miljon också :). Honda som många håller så orealistiskt högt i kvalitétsavseende fick ju återkalla VFR1200 för metallspån i oljekanalerna och CBR1000RR för värdelösa kolvringar vilket ledde till ohämmad oljetörst.
Ingen har nog hittills skruvat ihop den perfekta hojen på första försöket än. :rolleyes:

Angående Suzuki håller jag tyst. Nästan, tycker det är mycket "bonnasmide" i det märket. :tungan

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Jag fick en ny kamkedjesträckare på min crossplejn vid vinterservicen senast.
Har inte märkt något innan though.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kamkedjesträckare är lustigt... hur svårt kan det vara, men ändå har majoriteten av tillverkarna haft strul med dessa.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Om man googlar lite på de fel/barnsjukdomar TL:en hade när den kom -97 så är det otroligt att de öht fick göra en -98. Men det kanske inte är så ovanligt bland andra märken heller? Vart väl lite extra uppmärksammad då en del körde ihjäl sig under provturen kanske? :)
Allmänt så tycker jag som nämnts att det skrivs väldigt mycket om just kamkedjesträckare. Sånt är ju svårt att gardera sig emot också.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...