Vad gör behållaren under bensinkranen?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@andersbrink
Har läst manualen men finns inga bilder på de olika lägen utan står bara: ”Set position to RES” etc

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Det är som ni säger tidigare, det är ni som har rätt. Det är den långa delen som pekar på vald settings.

Härligt, då har jag fyllt flottörhuset till max iom att den stått så hela natten. Suck.

måste jag byta olja nu och tömma förgasaren nu?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är som ni säger tidigare, det är ni som har rätt. Det är den långa delen som pekar på vald settings.

Härligt, då har jag fyllt flottörhuset till max iom att den stått så hela natten. Suck.

måste jag byta olja nu och tömma förgasaren nu?
På alla hojar jag sett är det tvärtom. Den korta delen pekar mot vald setting. Så på bilden i trådstart är kranen avstängd.

Det är ingen fara att låta den stå över natten med kranen på, givet att förgasaren är ok. På min vinterhoj med soppakran står den på ON jämt under de månaderna jag använder den. Funkar klockrent. Under sommarförvaringen ställer jag den på OFF och kör motorn tills den dör.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
@Tegel1432 Tack så mycket för svar. Tänkte låta den gå på tomgång tills soppan var slut i tanken inkls förgasarna men jag då kan jag strunta i det.
Ska leta vidare efter en annan manual till xs400 men tror helt klart att det är långa delen på min eftersom man bara kan flytta den delen till alla positionerna.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Har jag den på ”On”/Fuel så är det ju ändå samma. :)

Nytt batteri kontrollerat och installerat. Som tidigare talare är det ju bara dumt att åka omkring med kass kräm.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
@Tegel1432 Tack så mycket för svar. Tänkte låta den gå på tomgång tills soppan var slut i tanken inkls förgasarna men jag då kan jag strunta i det.
Ska leta vidare efter en annan manual till xs400 men tror helt klart att det är långa delen på min eftersom man bara kan flytta den delen till alla positionerna.
Din kran har fyra lägen och du ska kunna använda alla. On, 0, res och pr. Vilket är det som inte fungerar att vrida till(utgå från korta ändan)? Har du testat att vrida till läget från båda riktningarna?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Min har bara tre. Fuel känns som en etikett på vad det är för något och dit kan jag inte flytta switchen. Fuel har ingen liten pil som de övriga texterna.

bara RES,ON och PRI som funkar

Bifogat

• F471B129-7A3E-485B-857C-5E221D86843C.jpeg
    F471B129-7A3E-485B-857C-5E221D86843C.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 15

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Det hade ju varit bra att hitta en användarmanual med en bild på följande positioner OM den är orginal. Men det vet jag ej.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Den här varianten är till en Xs400 och den pekar med den långa räfflade delen likt min samt har texten Fuel som ej går att välja.

Bifogat

• E775150A-1F98-4D37-84C8-C0576016354F.png
    E775150A-1F98-4D37-84C8-C0576016354F.png
    4.5 MB · Visningar: 13

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Tolkar som att RES och ON är off så länge motorn inte är igång iom att det är en vakum pump.

Men satan vad kass man var på detta ”nya äldre område” hehe

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det hade ju varit bra att hitta en användarmanual med en bild på följande positioner OM den är orginal. Men det vet jag ej.
Ok i så fall är det den långa delen du ska gå efter och du har inget läge för off. Det tar vakuumventilen hand om. Kör Hårt

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Yep. Felet du upplevde när du körde soppatorsk kan vara att den fick i sig bös från botten av tanken. Körde du på res eller on då?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Körde på RES ett tag. ON mestadels. Blir grymt spännande att testa med ny soppa och nytt batteri idag. :)

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
det kan ta en liten stund typ par mil innan den börjar gå rent
ifall där är lite vatten i tanken, typ kondens
har vid flera tillfällen tömt nägra tankar då det var vatten i dom
efter lång stillestånd
den senaste hade ståt ute i 2 år, det var en jävla sörja av vatten o bensin i den
prova annars slå i lite k-sprit som man gjorde i gamla dagar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kasta bränslefiltret åt helvete! Jag har då bara dåliga erfarenheter av sådana.
Jag använde Biltemas filter när jag hävertade från en rostig VS1400-tank till plastdunk. Märkte ingen skillnad på flödet. Filtret är dock känsligt för skräp - vilket är dess funktion. Mikroskopiska rostflagor som tar sig igenom nylonfiltret i tanken fångas upp. Blåste ur det baklänges och kikade på vad som kom ut. Små mörka "specks" som sen förvandlas till rost i flottörhuset. GSX600'an kör med dubbla biltema-filter omlindat av skumplast för att skydda dess plast och soppa från motorns värme.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
det kan ta en liten stund typ par mil innan den börjar gå rent
ifall där är lite vatten i tanken, typ kondens
har vid flera tillfällen tömt nägra tankar då det var vatten i dom
efter lång stillestånd
den senaste hade ståt ute i 2 år, det var en jävla sörja av vatten o bensin i den
prova annars slå i lite k-sprit som man gjorde i gamla dagar
K-sprit har blivit helt överflödig sedan e5 kom. Är det för illa så är det bättre att tömma tanken. Nu är de ju fräsch soppa och batteri i hojen så nu ska den gå som ett skott.

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
Eftersom den går när du chokar den kanske det är skit i tomgångskanalen.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Update!
Nytt batteri!
Hojen startar på första knapptrycket utan choke (glömde) men måste dra ut den för att den inte ska dö. Vilket är normalt.
Jag väntat lite tills jag trycken in choken men antagligen lite för tidigt för den dog efter en stund.

startade igen och lät den ha på choke tills varvtalet gick upp med choken ordentligt.

Sen gick körningen galant! :)
Så jädra kul!!! Satt och sjöng i hjälmen! Hehe

Dock är denna hoj lite mer svårkört än min R1:a pga 130hk mindre och man måste gasa mycket mer när man ska iväg. På min R1 behövde jag ju typ bara släppa koppling för att komma iväg men här måste jag gasa på annars blir det kärringstop.

tror jag är ovan med twin. Men fan va det mullrar gött och den är ju roligt att köra men herregud så klen den är jämför med R1:an. Hahah Det händer fan ingenting när man gasar. Puckeln/hästsparken kommer inte och det är därför denna kostar 1600:- mindre i månaden i försäkringen.

Trist var att jag fick ont i höger höft / knä på denna med. Tror helt enkelt jag är sned i höft eller nåt men ska försöka justera fotpinnarna något. Kikar även på 360mm dämpare.

summa: Svinkul, ska ut igen ikväll!!!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...