Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?

Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?


  • Antal röstningar
    0

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man ställer skyndsamt om till läge A på sin Suzuki gsx-r 1000 k8 sporthoj och ger balanserad gas samtidigt som man gör kurskorrigerande rörelser med styrorganet och fördelar om vikten för att flytta tyngdpunkten.

Eller så åker man åt helvetet förstås, men då är det ju tur att man har nogrant forskat fram vilket ryggskydd som är bäst att glida på innan man träffar den omgivande terrängen med sådan kraft att dom inre organen förvandlas till smoothie inuti det färganpassade skinstället.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fråga: Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?

Svar: Jag vurpar :näsblod


:):tummenupp
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Ja, det stämmer. Tyngdpunkten var det.
Men frågan är egentligen inte om man vet vad man ska göra utan vad man skulle göra.
Jag skulle blunda och börja gråta. :gråta


precis :) tyngdpunkt och farten är avgörade , hade ett framhjulsläpp för 2 månader sen .. men hann inte ens reagera innan det small :) .. har man tur så hinner man reda upp situationen !!
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Det som händer händer. Du kan bara sitta där och tänka på nåt annat. Man kan ändå inte styra över ödet.


:rolleyes:
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Många som tar upp Pedrosas lilla vält :) Drar man ifrån konkurenterna med ca 8 sec på 3,5 varv så kanske man kör för fort och ska ta o backa av lite?

Fast till saken, har aldrig haft ett sånt släpp så hade nog bara reagerat med instinkt och släppt gasen och hoppats att jag inte ramlar, vilket säkert skulle resultera i en vurpa ändå.
Väldigt lätt att veta vad man ska göra, en annan sak att faktiskt göra det under den 0,1 sec du har på dig innan hojens lutning blir så låg att det är kört.
Själv är jag väldigt aktiv med broms och bromsar länge in i svängarna så en lowsider kommer nog så småningom :yoparty
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Vilken hjärndöd tråd.

En människas reaktionstid är ca 70ms. dvs nästan 0.1s. Efter att du reagerat ska du fatta ett beslut och sedan genomföra det. Gissar man lite ödmjukt så har det gått minst 0.3 sekunder innan nått ens börjar hända. Och ha man fått ett framhjulssläpp så är man redan ikull på denna tiden. Så det är väl i stort sett teoretisk omöjligt att göra nått. Att sen diskutera olika teorier för att klara ut situationen anser jag vara överkurs.

Är det fråga om att hjulen glider lite så ska man inte göra nått. Då är man nära gränsen och då är allt som det ska.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Vilken hjärndöd tråd.

En människas reaktionstid är ca 70ms. dvs nästan 0.1s. Efter att du reagerat ska du fatta ett beslut och sedan genomföra det. Gissar man lite ödmjukt så har det gått minst 0.3 sekunder innan nått ens börjar hända. Och ha man fått ett framhjulssläpp så är man redan ikull på denna tiden. Så det är väl i stort sett teoretisk omöjligt att göra nått. Att sen diskutera olika teorier för att klara ut situationen anser jag vara överkurs.

Är det fråga om att hjulen glider lite så ska man inte göra nått. Då är man nära gränsen och då är allt som det ska.

om någon slår mot ditt huvud hinner du förmodligen inte flytta dig. alltså inte lönt attt bry sig. om man gör likadant mot en boxare hinner han allt som oftast flytta sig. varför? jo för att det handlar inte om att handla snabbt, utan om att tyda signalerna innan, och agera innan det har hänt för att hinna med. dvs att lär sig tyda signalerna som hojen/däcken ger samt veta hur du skall agera, kan rädda dig en dag, så varför inte försöka lära sig istället för att säga att det går inte.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
om någon slår mot ditt huvud hinner du förmodligen inte flytta dig. alltså inte lönt attt bry sig. om man gör likadant mot en boxare hinner han allt som oftast flytta sig. varför? jo för att det handlar inte om att handla snabbt, utan om att tyda signalerna innan, och agera innan det har hänt för att hinna med. dvs att lär sig tyda signalerna som hojen/däcken ger samt veta hur du skall agera, kan rädda dig en dag, så varför inte försöka lära sig istället för att säga att det går inte.

Tråden heter ju " Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?" Och det man diskuterar är just det.

Det du tar upp där är att på nått sätt förebygga det. Men det är ju inte det tråden handlar om.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Tråden heter ju " Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?" Och det man diskuterar är just det.

Det du tar upp där är att på nått sätt förebygga det. Men det är ju inte det tråden handlar om.

du ifrågasatte varför man skall lära sig, när man ändå inte hinner med. om förebyggande är att känna igen signalerna innan så ja.

och meningen med tråden var att han skulle svara rätt på smc frågan vid anmälningen, hur och om han lär sig att rädda ett framhjulssläpp tas nog upp på utbildningen i lite mer detalj.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst händer det att man får "lugna" framhjulssläpp.
Får man panik och släpper, så lägger man sig.
Oftast inser man inte föränn efteråt vad man gjort.

Vanligtvis kommer släppen när man ligger på gränsen, varför det inte finns mycket utrymme för att öka gasen utan att få släpp på båda hjulen.

Frågan borde snarast vara:
"Hur undviker man framhjulssläpp?"
Svaret sedemera:
"Ge gas"
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Om du släpper gasen eller bromsar(frambromsen) , lägger du ännu mera tyngd på framhjulet.

Det stämmer att mer tyngd läggs på framhjulet om du släpper gasen eller bromsar, men det är inte den viktigaste faktorn för att få stabilitet.

Kraften mot framhjulet går i samma riktning som framgaffels riktning. Gummit på framdäcket har kontakt med marken på en punkt som ligger närmre bakhjulet än den punkt som framgaffeln pekar mot. Det är detta försprång som skapar stabiliteten på en hoj. Skulle framgaffeln peka helt lodrätt så skulle den gå i backen väldigt snabbt oavsett om det gasades eller bromsades.

För att skapa stabilitet så är det primärt inte vikt mot framhjulet som krävs utan en större kraft som pressar hjulet framåt. Den fås genom att ge gas. Då ökar stabiliserande kraften som uppstår tack vare framhjulets försprång.

/Martin

Sweet teori, undrar hur många som grejar det på riktigt.

Värt att öva lite gruskörning med vanliga landsvägsdäck. När det ligger löst grus eller makadam på ytan så rör sig däcken lite som de vill. Då är man mentalt förbered på att gas kan behövas. Det minskar reaktionstiden. Att ge mer gas när det håller på att skita sig är inte direkt intuitivt men det fungerar. Bromsa är det sämsta man kan göra.

/Martin
 
Last edited:

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
:corn

Jag skulle tro att de som räddar situationen med framhjulsläpp gör det på ren reflex triggat av erfarenhet. Om det hade funnits tid att fundera ut rätt lösning på situationen medans den inträffar så hade nog framhjulsläpp endast existerat i teorin...
 

Nicotin

Guest
Man ställer skyndsamt om till läge A på sin Suzuki gsx-r 1000 k8 sporthoj och ger balanserad gas samtidigt som man gör kurskorrigerande rörelser med styrorganet och fördelar om vikten för att flytta tyngdpunkten.

Eller så åker man åt helvetet förstås, men då är det ju tur att man har nogrant forskat fram vilket ryggskydd som är bäst att glida på innan man träffar den omgivande terrängen med sådan kraft att dom inre organen förvandlas till smoothie inuti det färganpassade skinstället.




hahahahahahahaha:D :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På tal om alla framhjulssläpp så råkade jag ut för ett igår.

På en lånad hoj :4skrika

Dessutom hade jag inte fullt ställ utan körde i jeans.

Körde på Djurgården i sakta mak (10 km/h) i en t-korsning. Tänkte jag skulle fortsätta rakt fram, men ändrade mig i sista sekund och svängde vänster (det var helt tomt på trafik). Lägger om styret och visst - precis där på vägen låg lite sand. Klarade mig därifrån med hicka. Fan vad pinsamt att tappa en lånad (DYR) hoj.
Den här gången klarade jag mig. Utan instruktionsbok.

Bara såna där små incidenter får en att tänka till.
Ännu ett uns bättre som MC-förare....
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Gör som Keith Code förespråkar (grundaren av California Superbike School).

"When in doubt, gas it!"
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag har provat att inte göra någonting ett par gånger...lika fin hoj varje gång!
Lite kåpskrap.

Lowsider is the shit....GP nissar kan få lajja med räddningar...de har ju folk som sätter ihop skiten efter misslyckade resningsförsök som slutar i ett airfence efter skutt å hopp tur i lecahaven....om man nu lyckas resa skiten igen..

Edwards som får kungligt betalt för att köra som ett svin med tokbra hoj och guda-däck, lär väl ha närvaro som vi kan drömma om...han gör så här.
http://youtube.com/watch?v=K1UlEQtdUGc

Luthi han nog tänka på både det ena och andra när han "flyttade tyngdpunkten" och letade depåstöd genom denna kurva:
http://youtube.com/watch?v=P9ZYP4A7Mr8


Tror vi kan enas om att man skall släppa på trycket på yttre fotpinnen å verka j-vligt glad om man överlevt :)

Jobbigaste framhjulsläppet måste ändå detta vara....inga överslätande lösningar finns när det väl inträffar: http://www.youtube.com/watch?v=Dq_-42OxZEY&NR=1


Ganska så coolt med armbågsskrap som i den sista filmen. knäskrap är SÅÅÅ 2007!
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Om framhjulet lossnar finns det bara en sak att göra! Gaspådrag så du har bra balans på en biaggi-wheelie ala målraka och sätter ner hojen på det rullande framdäcket. På det sättet kan du slå tillbaka däcket på plats! :yoparty

hahaha!! Biaggi wheelien va nått i hästväg... ja bara gapa innan jag efter några sekunder bara vråla!! Jiises va kul å se!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top