Vad gör ett 4-1 system med motorn?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
2016-08-06 22.58.48.jpg
Vad gör egentligen ett 4-1 system? Efter mycket skruvade så går den nu bra med nålarna nedflyttade ett steg och luftskruvarna till lågfartmunstycken utskruvade 3 varv, och utan luftfilter. Detta är ju inte normalt eftersom man ska ha luftfilter och luftskruvarna utskruvade ca 1 varv...... Kan det bero på 4-1 systemet att den vill ha så mycket luft?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Normalt är att den skall ha mer bränsle. Med de ändringar du gjort så får den mindre bränsle .

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Du har ju förknasare så du måste byta till större munstycken så att den får lite mer sås!
9 av 10 motorer går för snålt efter det att man har monterat på helsystem.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Är du säker på att det är luftskruvar ? Kollar jag på bilder på gsx fuggar så ser skruven ut o vara på insugs sidan, det brukar indikera bränsle o inte luft skruv.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Dvs, du har gett den mer luft, o sen skruvat upp bränsle på lågfartskretsen. Hur går den på högfart ?

Gick med
14 May 2011
Hoj
Den går bra på högfart, men det är väll luftskruvar till lågfarten?? skruvar man ut så får den mer luft......eller har jag fel? Jag var tvungen att sänka nålarna ett snäpp från orginal annars går den för fett, den går bäst utan luft filter i alla lägen,

Nålen i orginalläge=aldeles för fett,går ej med luftfilter. ett snäpp ner=Bra. 2 snäpp ner, för snålt svarar inte bra på gasen

Bifogat

• 2016-08-17 18.12.40.jpg
    2016-08-17 18.12.40.jpg
    634.1 KB · Visningar: 55
Last edited:
Gick med
14 May 2011
Hoj
ursäkta, fel sida av förgasaren på kortet, här kommer rätt2016-08-08 21.38.51.jpg så om ja skruvar ut skruvarna så får den alltså mer bensin? Är ni säkra på det, varför vill den helst inte ha luftfilter isåfall?

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Den går bra på högfart, men det är väll luftskruvar till lågfarten?? skruvar man ut så får den mer luft......eller har jag fel? Jag var tvungen att sänka nålarna ett snäpp från orginal annars går den för fett, den går bäst utan luft filter i alla lägen,

Nålen i orginalläge=aldeles för fett,går ej med luftfilter. ett snäpp ner=Bra. 2 snäpp ner, för snålt svarar inte bra på gasen

Om bränsle/luftblandningsskruvarna sitter mellan trottel och toppen så är de bränsleskruvar. Sitter de före trottel är de luftskruvar. Ok såg bliden nu och då är de luftskruvar.

Om den går bra ju mer du snålar ut den misstänker jag att trottelnålar och nålmunstycken är slitna alt att den är uppbestyckad i högfart.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Den gillar helt enkelt väldigt mycket luft
Eftersom du gjort två luftfiltertrådar tidigare så måste jag fråga vad det är för luftfilter du använder nu? Original eller öppet.

Tvätta pappfilter: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281108-Tvätta-luftfilter-i-papp
Montera öppet filter: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281189-Montera-öppna-filter-utan-att-bestycka-om

Om du faktiskt tvättade ditt pappfilter så skulle jag säga att det är för tätt nu. Köp isf nytt innan du lägger mer tid på att skruva med det i.

Och vad jag förstår så har du inte monterat ett 4-1 system själv utan det satt på sedan tidigare? Den potentiella ändringen är luftfiltret. Och det här är en hoj som stått länge och som du fixar iordning nu?

Bra att ha bakgrundsfaktan. Ursäkta stalkerlänkarna. :hihi

Gick med
14 May 2011
Hoj
Hojen har stått ca 25 år, systemet satt på, det ska bli en caferacer när allt funkar bra.
Det är ett orginalfilter, jag damsög det rejällt men tvättade aldrig.
Beställde öppna filter på ebay för en stund sedan, är inte vacumförgasare så jag tror att det blir bra

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hojen har stått ca 25 år, systemet satt på, det ska bli en caferacer när allt funkar bra.
Det är ett orginalfilter, jag damsög det rejällt men tvättade aldrig.
Beställde öppna filter på ebay för en stund sedan, är inte vacumförgasare så jag tror att det blir bra

Kan bli bra, kan bli bajs. Funkar inte alls bättre med trottelförgasare har jag upplevt. Ju fler cylindrar ju mer känsligt som det verkar. Men jag håller tummarna

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!