Vad gör jag för fel!?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hej Bullen, jag har ett problem som jag börjar tröttna på - Jag gör något fel när jag kör!
Har haft en lätt usel säsong körmässigt o både gått omkull och fått hoj stulen, och satt och spände mig en hel del innan vilket orsakade en del problem. Nu har jag dock kommitt tillrätta med det mesta men en sak kvarstår:
Efter ganska kort tids körning (1 timme eller 2) får jag ont precis till höger om vänster skulderblad, ungefär mitt på i höjdled. Detta bör enligt all rimlighet hänga ihop med att hojen ibland (säg var 15:e-20:e kurva) känns tungstyrd. Eftersom hojen absolut inte är tung att styra i övrigt så är det ju jag som gör något fel - men vad!? Någon som varit med om liknande rider error och kan tipsa lite om vad jag ska tänka på?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får du ont där skulle jag säga att du spänner dig fortfarande...
Det var iaf mitt problem när jag fick ont bredvid skulderbladen, kan vara huvudet med, för tung hjälm eller något sånt tror jag...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Att sitta bättre gör det mesta bättre...

Oddsen är tyvärr låga för att det är ngt mysko med hur du sitter.

Förutom att någon borde hjälpa dig med att se över din sits och hoj stillastående så borde även någon vänlig själ observera dig under körning.

Kan man inte förankra sig mot hojen och bli ett med den så är det snudd på omöjligt att slappna av i överkroppen. Går det inte att slappna av så kommer problemen som ett brev på posten [som det var förr iaf].

Märkligt att det är var 15:e - 20:e böj...det är kanske så att du inte "orkar mer" innan det tar emot ordentligt?

Vad gäller sitsen under körning så är det förvånansvärt många som sitter snett på/över hojen. Och det är ju inte direkt någon höjdare för vare sig körning eller kropp.

När sedan den vänlige själen hjälpt dig med sittandet så kan jag oreserverat rekommendera ett par timmar i veckan med "Solitary Fitness". :Bugar Träning utan vikter med bara din egen kropp som belastning. Mindre risk för skador och man kan träna nästan var som helst.
Ett ordentligt muskelpaket runt midjan gör susen för sittställningen.:tummenupp
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Får du ont där skulle jag säga att du spänner dig fortfarande...
Det var iaf mitt problem när jag fick ont bredvid skulderbladen, kan vara huvudet med, för tung hjälm eller något sånt tror jag...

Ahmenvafan :huvet tror mer på att jag fortfarande spänner mig lite, hjälmen väger bara 1350g, nu har jag visserligen kört ca 500 mil på 3 veckor så musklerna har ju inte direkt fått vila, men ändå... Nåväl, 2 veckor kvar på hojsemestern att försöka slappna av lite mer på då x)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ahmenvafan :huvet tror mer på att jag fortfarande spänner mig lite, hjälmen väger bara 1350g, nu har jag visserligen kört ca 500 mil på 3 veckor så musklerna har ju inte direkt fått vila, men ändå... Nåväl, 2 veckor kvar på hojsemestern att försöka slappna av lite mer på då x)

Är du mör i låren efter så mycket körande?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tänk på att skjuta ner skulderbladen när du kör, det är lätt att man drar upp/vinklar ut dom när man spänner sig, och då får man ont. Sänk axlarna i samma veva, och försök dingla med armbågarna så att du är avslappnad hela vägen. Du ska förankra dig med benen, som RymdBörje skrev, inte hålla fast dig med armarna. Styret är ett precisionsverktyg för att manövrera hojen, inte ett handtag :fakta

Om hojen ibland känns trögstyrd så kanske det beror på att du blir rädd, spänner dig och motorbromsar dig genomkurvan? Försök att alltid ha grundgas from svängpunkten och genom hela kurvan, helst ska du gasa lite mer efter apex för att få en mjuk och stabil hoj och fin utgång på rakan.

Om du har bestående problem så är det bra att göra något åt det, det är lätt att få låsningar i ryggen så att någon muskelfiber ligger i spänn, och det gör ont i längden. Har du riktig otur så ligger någon nerv i kläm och det är ännu värre. Gå till en naprapat (tex http://www.nph.se/naprapatkliniken är prisvärda och bra) eller så går du till en sjukgymnast som kan ge dig bra övningar, och kanske skicka vidare till en kiropraktor. Jag har gått hos dom här vid Globen och dom var kanon. Kan som bröt i mig körde hoj själv dessutom, pratglad och kul kille :tummenupp
 

Henry

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Färingsö
Hoj
Kawa ZX-6R 636 -14
Åk till någon av Gröndal eller Rörken på söndag och gå en knixkurs. Berätta för instruktören om ditt problem så kan du för en väldigt billig peng förstå orsaken bakom både problemet med ryggen och varför hojen känns tungstyrd. Som extra bonus kommer du att känna dig mycket säkrare när du kör hoj sedan med, och skulle tungstyrdheten bero på hojen så får du veta det med.
https://www2.svmc.se/grundkurser/

Det är väldigt mycket lättare att ge rätt råd när man ser hur du sitter och hur du kör.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Får inte till multiquote på tapatalk så det får bli såhär:

Jag o tjejen är på långsemester, för tillfället på Sicilien, så knixa mer är uteslutet, har varit där tidigare men instruktörerna såg inget fel, jag vinglade till lite av o till innan någon kurva, inte konsekvent de heller, men de sa hjärnspöken efter krasch - fortsätt köra bara.
Körmässigt så måste jag nog säga att de 4 dagar det tog att ta sig igenom alperna är det som jag tror gett mig mest och bäst träning hittills sen jag började köra hoj.

Sittställningen - har mer problem när jag sitter upprätt änihopknycklad a'la sporthoj, men det känns ju lite sådär att sitta dubbelvikt i stan i 30...

Förankrar mig med låren gör jag, tidigare såpass mycket att jag missade att hålla ihop mig med mag o ryggmuskler o fick vikt på styret vilket bara blev skit. Kanske att jag fortfarande slarvar med detta fast mycket mindre, så högerarmen har vikt på styret när vänstern ska trycka det framåt för att motstyra? Var ute o körde en vända nyss, det höll i 3 timmar innan det började bli jävligt, o försökte att i en vänsterkurva dra med högern istället för att trycka med vänstern, och ja, en liten förbättring blev det ju.

Är ganska mör i låren ja, kanske även det bidrar? Tänker att när man är trött i musklerna så är de ju inte lika starka - jag tycker jag kniper som fan men egentligen ganska löst...

Rakt sitter jag, har trasslat med sittställning en hel del, problemet minskar betydligt när jag hänger av hojen i kurvorna, men inte heller det kan man ju göra ständigt...

Det händer att jag blir rädd, gärna på ologiska platser, 99% i högerkurvor säg i snitt en gång per dag/var 40:e mil, och att jag precis innan kurvan får den där inte helt underbara helvete-detta-funkar-inte-känslan, bromsar mig in i kurvan o lägger ner sent och snävt o ger gas, vilket då blir ungefär under halva kurvan. Inte sällan bara några kurvor efter att man kört fortare i en snävare kurva tidigare o skrapat i fotpinnen och stornjutit. Man blir ju less...
Händer väl ett par gånger att man kommer in vad som känns lite fortare än tänkt, men samtidigt tänker att det ändå är lugnt och reder ut det utan problem, inbromsningar eller andra dumheter.
Tack för alla förslag, fram med pekpinnarna o fantasin bara! :)
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Spänningar och rädsla för att vurpa i en kombination med en då felaktig körställning kan ställa till det rejält.Det enda råd jag kan ge är att när du har hojen på centralstöd / depåstöd fundera ut hur du sitter och om det går att förändra till det bättre.Efter detta är det att lära sig hojens uppförande och åka med och inte hela tiden försöka bestämma över hur hojen ska uppföra sig i olika situationer.Du bestämmer färdvägen och hojen hur det ska ske.Att bli en enhet som hoj och förare kommer att ta dig långt med din körkänsla men där måste du samtidigt lära dig lita på hojen och som sagt var inte streta emot beroende på körsituation.Något som är lätt att skriva i text men som kan ta längre tid beroende på förare och vana samt rutin.

En gång i tiden var jag livrädd för att jag inbillade mig att hojen skulle gå omkull direkt vid kurvläggning när jag i det närmaste färdades rakt upp genom kurvorna där jag efter lång tid tränade bort denna obehagliga känsla och idag t.o.m kan få till små roliga gnistregn från fotpeggarna vid nedlägg.Hoppas det löser sig och försök relaxa mer under din körning. :crash
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Givetvis kan du göra nått fel.
Men att åka hoj är en ganska ensidig belastning på kroppen. Och det innebär lätt att en muskel blir starkare utan att antagonisten blir det och då blir det problem.
När jag började köra hoj 2010 hade jag stora problem köra mer är 15 mil på en dag med Suzukin.
Men så började jag cykla några mil i veckan på trampcykel. Ofta i skogen.
Gå på gym två gånger i veckan
Simma två gånger i veckan
Stretcha i bastun efter träning 4 gånger i veckan och numera är det inga större problem köra 80 mil en dag.
Inga större, ja jag brukar få ont i magen. Magen är inte riktigt i form klara min framåtlutade körställning med avslappade böjda armar.
Och det blir ju mage och rygg som håller kroppen. Som jag sitter.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Klart att det går att fixa....

Får inte till multiquote på tapatalk så det får bli såhär:

Jag o tjejen är på långsemester, för tillfället på Sicilien, så knixa mer är uteslutet, har varit där tidigare men instruktörerna såg inget fel, jag vinglade till lite av o till innan någon kurva, inte konsekvent de heller, men de sa hjärnspöken efter krasch - fortsätt köra bara.
Körmässigt så måste jag nog säga att de 4 dagar det tog att ta sig igenom alperna är det som jag tror gett mig mest och bäst träning hittills sen jag började köra hoj.

Hjärnspöken är som det här med tankeläsning...inte helt enkelt.
Fast vingel beror som allra vanligast på ett mer än lovligt krampaktigt tag i styret ibland ensamt eller i kombination mer att flytta sig på hojen utan att det egentligen behövs...all rörelse fortplantas in i styret och man vinglar...lätt hänt om man tycker det är lite läskigt.
Fast läskigt finns det medicin mot. :rolleyes: På mer än ett sätt.

Sittställningen - har mer problem när jag sitter upprätt änihopknycklad a'la sporthoj, men det känns ju lite sådär att sitta dubbelvikt i stan i 30...

Förankrar mig med låren gör jag, tidigare såpass mycket att jag missade att hålla ihop mig med mag o ryggmuskler o fick vikt på styret vilket bara blev skit. Kanske att jag fortfarande slarvar med detta fast mycket mindre, så högerarmen har vikt på styret när vänstern ska trycka det framåt för att motstyra? Var ute o körde en vända nyss, det höll i 3 timmar innan det började bli jävligt, o försökte att i en vänsterkurva dra med högern istället för att trycka med vänstern, och ja, en liten förbättring blev det ju.

Är ganska mör i låren ja, kanske även det bidrar? Tänker att när man är trött i musklerna så är de ju inte lika starka - jag tycker jag kniper som fan men egentligen ganska löst...

Rakt sitter jag, har trasslat med sittställning en hel del, problemet minskar betydligt när jag hänger av hojen i kurvorna, men inte heller det kan man ju göra ständigt...

Det är ofta som den här halvt upprätta varken eller ställningen ger upphov till problem.
När det är funkis så ner mot tanken så du får underarmna så parallella med backen som det går, det är skitsvårt att hänga på armar och händer då och lättare att slappna av i överkroppen. Fast det ser ju lite mysko ut 60...och känns mycket bättre i 160.

Köra i stan är det som det är med...ta det och lid...:huvet

Det händer att jag blir rädd, gärna på ologiska platser, 99% i högerkurvor säg i snitt en gång per dag/var 40:e mil, och att jag precis innan kurvan får den där inte helt underbara helvete-detta-funkar-inte-känslan, bromsar mig in i kurvan o lägger ner sent och snävt o ger gas, vilket då blir ungefär under halva kurvan. Inte sällan bara några kurvor efter att man kört fortare i en snävare kurva tidigare o skrapat i fotpinnen och stornjutit. Man blir ju less...
Händer väl ett par gånger att man kommer in vad som känns lite fortare än tänkt, men samtidigt tänker att det ändå är lugnt och reder ut det utan problem, inbromsningar eller andra dumheter.
Tack för alla förslag, fram med pekpinnarna o fantasin bara! :)

Du råkar inte vara vänsterhänt?
Apropå dina problem med högersvängar.
Det är också en aning vanligare med skymda höger- än vänsterkurvor vilket också kan göra det läskigare...när man inte ser vart det tar vägen någonstans. Förresten är det likadant även på vägsträckor du känner till?

Oaktat det så sakta ned ta det piano och försök fokusera mer på vad du håller på med!
Alternativet om än kontroversiellt är att ladda satan så du är så illa tvungen att koncentrera dig...fast slutresultatet är tyvärr inte på något sätt förutsägbart.
Så satsa du på lugnt och fint och öka sen istället.

Skrapar du fotpinnar på allmän väg så...går det endera för fort, du åker kromsläde eller båda delarna på en gång...:tungan

Att köra i delar av hojen i backen har ätit upp dina marginaler....aja baja!:död

Vad gäller fysiken så är det bara att hänga av som kan fixa så att fotpinnarna inte går i om du prompt måste åka så fort,välja de spåren o.s.v...men bästa rådet är att helt enkelt tagga ner ett hack eller två. Bättre sent än aldrig å sådär....

Till i vår om du nu inte redan provat...ta en dag eller två på storbana eller liknande, Gelleråsen, Sviestad eller Arlanda TT och var tydlig med vad du behöver assistans med ingen av de instruktörer jag träffat och/eller känner skulle banga inför den utmaningen!:Bugar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skrapar du fotpinnar på allmän väg så...går det endera för fort, du åker kromsläde eller båda delarna på en gång...:tungan

Att köra i delar av hojen i backen har ätit upp dina marginaler....aja baja!:död
Ptja, det handlar ju lite om hur man sitter också, eller hur pass snäv kurvan är. Visst, skrapar man fotpinnarna på essingeleden så har man nog tagit i lite väl, men i en väldigt snäv kurva, och felaktig sittställning är det inte så svårt. Blir man rädd för att luta inåt, och lutar ner hojen och lutar utåt själv, modell enduro/motard, så är det ju inte så svårt att få i dom, även i lugnt tempo. Men helt korrekt så försvinner ju marginalerna ganska snabbt då :(
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ptja, det handlar ju lite om hur man sitter också, eller hur pass snäv kurvan är. Visst, skrapar man fotpinnarna på essingeleden så har man nog tagit i lite väl, men i en väldigt snäv kurva, och felaktig sittställning är det inte så svårt. Blir man rädd för att luta inåt, och lutar ner hojen och lutar utåt själv, modell enduro/motard, så är det ju inte så svårt att få i dom, även i lugnt tempo. Men helt korrekt så försvinner ju marginalerna ganska snabbt då :(

När man åker av eller blir avlyft av av vägen så bryr man sig inte i ambulansen-om man har tur- sådär väldigt mycket varför. Tyvärr är enda sättet som alltid funkar att dra ned på farten.

Fast visst, det det finns ställen som t.ex rondeller där är mer än lovligt lätt att köra bort kycklingremsan på däcken....men tar det i på "vanlig, normal" landsväg då är man rätt illa ute. Sen bör man iaf vara rätt försiktigt i rondeller oavsett fart med tanke vad som kan finnas utspillt i dem.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Att vara i god form är aldrig fel...

Givetvis kan du göra nått fel.
Men att åka hoj är en ganska ensidig belastning på kroppen. Och det innebär lätt att en muskel blir starkare utan att antagonisten blir det och då blir det problem.
När jag började köra hoj 2010 hade jag stora problem köra mer är 15 mil på en dag med Suzukin.
Men så började jag cykla några mil i veckan på trampcykel. Ofta i skogen.
Gå på gym två gånger i veckan
Simma två gånger i veckan
Stretcha i bastun efter träning 4 gånger i veckan och numera är det inga större problem köra 80 mil en dag.
Inga större, ja jag brukar få ont i magen. Magen är inte riktigt i form klara min framåtlutade körställning med avslappade böjda armar.
Och det blir ju mage och rygg som håller kroppen. Som jag sitter.

Visserligen skrev jag något liknande längre upp i tråden men vikten av att vara i fysiskt rätt gott skick kan inte nog uppmärksammas. Förutom att man mår bättre så får det bonusar som att det är lättare att åka hoj!:)

Så jag avslutar med ett: Vad han sa!
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hjärnspöken är som det här med tankeläsning...inte helt enkelt.
Fast vingel beror som allra vanligast på ett mer än lovligt krampaktigt tag i styret ibland ensamt eller i kombination mer att flytta sig på hojen utan att det egentligen behövs...all rörelse fortplantas in i styret och man vinglar...lätt hänt om man tycker det är lite läskigt.
Fast läskigt finns det medicin mot. :rolleyes: På mer än ett sätt.



Det är ofta som den här halvt upprätta varken eller ställningen ger upphov till problem.
När det är funkis så ner mot tanken så du får underarmna så parallella med backen som det går, det är skitsvårt att hänga på armar och händer då och lättare att slappna av i överkroppen. Fast det ser ju lite mysko ut 60...och känns mycket bättre i 160.

Köra i stan är det som det är med...ta det och lid...:huvet

Mjo, problemet kommer ju framförallt när jag kör lite lugnare och sitter upprätt, hojen i fråga är en fz-8 med kåpa, något jag näst intill skäms över. Är inne på mitt fjärde år som hojpilot och har i princip enbart kört sporthoj (bortsett från något bytlånande någon dag osv) och har inte haft problemet förr, ALLT började trassla till sig denna säsong som jag hann köra knappt 100 mil innan en fläck av något halt ställde till det i en rondell, 2 månader senare hade jag fullkomligt hjärnsläpp på gälleråsen o gav mig själv och resten av gruppen en vilopaus i första kurvan på första "riktiga" varvet, därefter började både jag o tjejen ledsna och när sedan den ena hojen vart stulen så ruttnade jag fullkomligt o tänkte att en lite mer upprätt hoj med lite mindre pulver skulle förbättra saker o ting. Visst, jag har ju inte kraschat, men nu har jag ont istället o man börjar ledsna fullkomligt.


Du råkar inte vara vänsterhänt?
Apropå dina problem med högersvängar.
Det är också en aning vanligare med skymda höger- än vänsterkurvor vilket också kan göra det läskigare...när man inte ser vart det tar vägen någonstans. Förresten är det likadant även på vägsträckor du känner till?

Jamen visst fan är det skumt, jag är högerhänt, 95% av alla människor är mer bekväma med högerkurvor, det var jag med innan.... Kan mycket möjligt ha att göra med att kurvan på gåsen går åt höger, och att många av högerkurvorna man tar här är båda blinda och lika skarpa (om inte skarpare) än hårnålen på gröndal. Men det är ju inte bara i dessa det strular, och för det mesta blir det ju bra...

Vet inte om det är likadant med vägsträckor jag känner till, hann köra hojen ca 150 mil (tur o retur ner till Öland) innan vi gav oss iväg söderut, så jag har inte hunnit testa... Kommer nog inte hinna testa heller, växellådan håller på o klappa ihop på hojen så det blir garantireparation när jag kommer hem o jag börjar ledsna ganska hårt på den...

Oaktat det så sakta ned ta det piano och försök fokusera mer på vad du håller på med!
Alternativet om än kontroversiellt är att ladda satan så du är så illa tvungen att koncentrera dig...fast slutresultatet är tyvärr inte på något sätt förutsägbart.
Så satsa du på lugnt och fint och öka sen istället.

Det går inte sådär väldans fort, men det är när jag laddar på lite som allt känns bra, det är i princip bara i riktigt lugnt tempo jag som det börjar/blir värre. när jag säger ladda på lite så menar jag inte 150-200 blås, snarare runt hundra, nere i ca 50-70 vid ingången i kurvorna, hårnålarna kan man vara nere runt 30-40. Kollar inte så noga på hastighetsmätaren alla gånger, men ja, dessa vägar kan få slingerbulten att kännas som en motorväg.

Skrapar du fotpinnar på allmän väg så...går det endera för fort, du åker kromsläde eller båda delarna på en gång...:tungan
Att köra i delar av hojen i backen har ätit upp dina marginaler....aja baja!:död

Fz8:an är väl ingen kromsläde, men fotpinnarna sitter inte sådär väldans långt upp direkt, inte heller är de små, när de tar i så har jag ytterligare 6-7mm kycklingrand kvar, och säkerligen 20 grader lutningsvinkel kvar innan något annat tar i, så det låter mer räsigt än det egentligen är...
Som Hoztic säger så är det väl inte så svårt att få dem att ta i om det är vad man är ute efter, men just det där att luta åt fel håll som nämnts gör jag inte när det är dags för att ligga på lite, är nästan fånigt noggrann med att ha huvudet ute vid backspegeln åt det håll jag svänger. sen ska jag inte säga att det inte händer,
men då är jag medveten om det i förväg och det är när kombinationen av kurva och hastighet medger det och det är en väldigt svag sådan, inte för att jag ska skrapa fotpinnar utan snarare att jag sticker ut huvudet för att se lite mer.

Vad gäller fysiken så är det bara att hänga av som kan fixa så att fotpinnarna inte går i om du prompt måste åka så fort,välja de spåren o.s.v...men bästa rådet är att helt enkelt tagga ner ett hack eller två. Bättre sent än aldrig å sådär....

Till i vår om du nu inte redan provat...ta en dag eller två på storbana eller liknande, Gelleråsen, Sviestad eller Arlanda TT och var tydlig med vad du behöver assistans med ingen av de instruktörer jag träffat och/eller känner skulle banga inför den utmaningen!:Bugar

Som du sa så har jag testat bana, dock så är ju vägarna vi kört - Alperna, Korsika, Sardinien, mer eller mindre moto gp banor som råkat få områden uppkallade efter sig. :yoparty

Men ja, det blir nog lite kurser till våren. När det varit tänkt att bli kurs tidigare under säsongen så har hojen varit stulen, haft en skjuten toppackning, nedplockad för efter-krasch-reparation eller annat dumt, så det har lixom skitit sig hela vägen...
Har börjat hänga av igen, sket i det tidigare, tänkte att ju fler moment man tar bort ur ekvationen ju enklare blir det, och flyttade bara ut överkroppen så huvudet var över spegeln som jag blivit tipsad om på knix för att "börja rätt" såattsäga. När jag hänger av så avtar problemet, eller ja, det stannar, det gör inte mer o mer ont, och hojen känns inte längre trögstyrd.
Ju mer jag läser av det ni skrivit och ju mer jag tänker på det, så får jag intrycket av att rädsla i högerkurvor i samband med upprätt sittställning är någonstans att börja jobba...

Nu vet jag att jag bara quotade en av er, men tack för input! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som Herr Rymdbörje sagt skulle jag tro att liet storbana kan vara ett bra ställe att känna efter och hitta dina fel i sittställningen. Har kört knix några gånger i år utan att speciellt känna av att jag hade ett lite muppigt fel för mig när jag körde, men första vändan på storbana började det krypa fram i form av lite värk i händerna, andra vändan på storbana hade jag listat ut att jag av någon dum anledning tryckte nedåt på styret med händerna. :gnissla
Märkte som sagt inte av det alls på knixen. Om det var pga kortare körpass, lägre fart eller något annat har jag ingen aning om..
Sedan, kör du med passagerare? Jag spänner mig nå djävulskt när jag har passagerare bakpå, på grund av att jag inte riktigt kan sitta som jag vill då (eller snarare kravla runt som jag vill). Plus den där extra vikten man får i ryggen vid inbromsning...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Som Herr Rymdbörje sagt skulle jag tro att liet storbana kan vara ett bra ställe att känna efter och hitta dina fel i sittställningen. Har kört knix några gånger i år utan att speciellt känna av att jag hade ett lite muppigt fel för mig när jag körde, men första vändan på storbana började det krypa fram i form av lite värk i händerna, andra vändan på storbana hade jag listat ut att jag av någon dum anledning tryckte nedåt på styret med händerna. :gnissla
Märkte som sagt inte av det alls på knixen. Om det var pga kortare körpass, lägre fart eller något annat har jag ingen aning om..
Sedan, kör du med passagerare? Jag spänner mig nå djävulskt när jag har passagerare bakpå, på grund av att jag inte riktigt kan sitta som jag vill då (eller snarare kravla runt som jag vill). Plus den där extra vikten man får i ryggen vid inbromsning...

Får nog bli lite storbana nästa år, blev ju bara ett försök i år, och efter det så var man ju lagom kaxig och tomtekörde o tog sig mest runt...
Vi har varsin hoj, men däremot med packväskor, detta gör nog ingen större skillnad...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top