Helt slut på CM
Ta det lugnt, det är inget fel på grabben. Han klarade ju till och med snustestet
Jag var 3 år när jag började prata och jag har alltid haft högt betyg i alla språk jag läst inkl svenska. Har haft väldigt lätt för språk/tal/stavning i allmänhet. Och härma dialekter och andra språk. Min morsa höll på att koka över då hon är språkligt utbildad och väldigt språkintresserad och välartikulerad, haha!
Inför fyraårskontrollen "skämdes" hon för att jag inte kunde säga R. Då beslöt jag mig helt enkelt när jag var där att jag kunde det felfritt. Killen är väl trött på alla jävla uppmaningar om att snacka bara. Och tänk själv att lära sig ett språk från scratch utan att redan kunna ett språk eller grammatik etc.
Du gör rätt i att lära dem en massa grejer. Det är nog viktigt att alltid ta sig tid att svara på alla tusentals frågor och även berätta saker för dem men då göra det intressant. Jag tror grunden till allmänbildningen läggs redan tidigt. Men att berätta hur hojens motor fungerar är nog meningslöst såvida de inte frågar om det
Problemet för vår tjej på 3,5 år är att hon redan kan det mesta de frågar om på dagis. De får be henne låta någon annan svara. Samma sak kände jag i skolan på låg- och mellanstadiet. Tyckte de andra barnen var efterblivna och lärarna idioter som lärde ut så enkla saker. Man tappar sugen. Jag hoppas det finns alternativa skolor nu där utlärningsnivån och takten är högre än för pöbeln så att motivationen bibehålls.
Som du säger är det helt sjukt vad de snappar upp. Man skulle haft den inlärningsförmågan hela livet.