Vad gör man åt en unge som inte lär sig prata?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ungen väntar bara med att prata tills han har något att säga. ;)
Men nej, inget att oroa sig förm han är upptagen med annat för tillfället. När han känner behov av att uttrycka sig rikare än hans teckenspråk och läten tillåter kommer språket nog komma farande.

Ja precis, just nu räcker förmodligen teckenspråket bra men till slut så kommer ord att ge snabbare respons och då börjar han nog använda dom.

Nu är jag inte förälder men jag tycker det finns värre saker som skulle kunna vara fel med ens snorisar..jag menar tänk om han är ett Arsenal-fan :crash

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de sägs ju att dom som inte pratar mycket och ev håller sig i bakgrunden observerar mer/bättre så
sen säger de svisch! som alla andra säger.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Äntligen en som inte vikt ner sig för genus-terrorn! :Bugar:Bugar:Bugar

Jag har inte utnyttjat mina 60 påtvingade dagar på nån unge tror jag. Har dålig koll i och för sig. Jag har dock varit hemma så att fru fått gå till jobb men istället jobbat desto mer på kvällar/helger. Det finns ingen som kan ersätta mig så vad fan ska man göra. Skiter väl genuspolitikerna i.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Helt slut på CM :gråta
Ta det lugnt, det är inget fel på grabben. Han klarade ju till och med snustestet ;) Jag var 3 år när jag började prata och jag har alltid haft högt betyg i alla språk jag läst inkl svenska. Har haft väldigt lätt för språk/tal/stavning i allmänhet. Och härma dialekter och andra språk. Min morsa höll på att koka över då hon är språkligt utbildad och väldigt språkintresserad och välartikulerad, haha! :banana

Inför fyraårskontrollen "skämdes" hon för att jag inte kunde säga R. Då beslöt jag mig helt enkelt när jag var där att jag kunde det felfritt. Killen är väl trött på alla jävla uppmaningar om att snacka bara. Och tänk själv att lära sig ett språk från scratch utan att redan kunna ett språk eller grammatik etc.

Du gör rätt i att lära dem en massa grejer. Det är nog viktigt att alltid ta sig tid att svara på alla tusentals frågor och även berätta saker för dem men då göra det intressant. Jag tror grunden till allmänbildningen läggs redan tidigt. Men att berätta hur hojens motor fungerar är nog meningslöst såvida de inte frågar om det ;)

Problemet för vår tjej på 3,5 år är att hon redan kan det mesta de frågar om på dagis. De får be henne låta någon annan svara. Samma sak kände jag i skolan på låg- och mellanstadiet. Tyckte de andra barnen var efterblivna och lärarna idioter som lärde ut så enkla saker. Man tappar sugen. Jag hoppas det finns alternativa skolor nu där utlärningsnivån och takten är högre än för pöbeln så att motivationen bibehålls.

Som du säger är det helt sjukt vad de snappar upp. Man skulle haft den inlärningsförmågan hela livet.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
nä jag förstår hur det känns, grejen är att hon är 13år nu och ett sånt underbarn. Galet bra på språk, fortfarande bättre än hennes tre år äldre bror på matte, dansar balett med 17-åringar och är sanslöst skarp på alla sätt. Det var det verkligen ingen som trodde när hon var fem :)

Hört talas om historien om den fula ankungen? Det finns en anledning till att människobarn tar längre tid på sig att utvecklas än en bananfluga.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Sporthoj.com och (barn)uppfostran... Är det någon tråd som förtjänar/behöver popcorn så är det denna :hihi

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Som jag minns det skulle det resulterat i en hurring innan du fick barn. Kul att du mjuknat.

Vem sa att han inte fick en hurring :va Fast nej, jag är ganska snäll mot mina barn ändå.

Äntligen en som inte vikt ner sig för genus-terrorn! :Bugar:Bugar:Bugar

Genus är väl bara för flator och vänsterpartister? Jag var väldigt tydlig med vad jag ville innan vi skaffade barn och min tjej gick med på det. Sen att hon försöker ändra på det i efterhand är en annan femma men det fungerar ju inte så bra för henne. Jag vill givetvis vara hemma med mina barn så mycket jag kan men sanningen är den att jag pallar inte mycket mer än en dag med ungarna för sen kliar det i hela kroppen och jag måste få jobba. Sen skiljer det mycket i lön också och då är det ju naturligt vem som är hemma. Pengar betyder mest, sorgligt men sant.

Som du säger är det helt sjukt vad de snappar upp. Man skulle haft den inlärningsförmågan hela livet.

Då jävlar vore man Einstein. Men hjärngymnastik i form av korsordslösning och dylikt gör underverk för inlärningsförmågan också har jag insett och numera är jag autodidakt inom de flesta områden jag tar mig an.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det fixar sig...en av våra har låtit från början och aldrig tystnat...den andra sa/lät inte flasklock på väldigt länge, nu hon inte heller tyst. :huvet
När det gäller småbarn så lät Terry Pratchett, Nanny Ogg säga det så väl:
"Den ena ändan skall vara så tyst som möjligt, den andra så ren som möjligt!"
Huruvida den iofs fiktiva person hade koll på vilken ända som var vilken kommer jag inte ihåg.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Brorsönerna har varit tysta så länge att man börjat undra. Sen hux flux kommer pratet som ett färdigt kit.
Fattas inte begåvning heller.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Äh det kommer... Har han inte börjat snacka vid fyra fem så kan du börja vara orolig...

Ett exempel...
Jag är äldst i syskonskaran.. Jag pratar konstant och har gjort det sen jag började prata...
Min bror föddes 10 dagar innan jag fyllde 1 år.. Han började inte prata förrän han var tre fyra.. Nu pratar han helt normalt och är inte efterbliven.. ;)

För något år sedan så sa jag till mamma att min mundiarré måste självklart bero på att bror föddes när jag var så liten och att jag då inte fick någon uppmärksamhet.. :fakta

Då tittar min kära mamma på mig och säger...
Hjärtat.. du började prata innan du var nio månader och vid när du var ett år så snackade du långa meningar!! :crap

Min bror behövde inte lära sig snacka så tidigt.. Jag pratade ju ÅT honom.. ;)

Min fråga efter det där konstaterandet blev mest...
Eeeeh.. Oj vad ska jag skylla på nu då??
:tungan :lärasighållakäften

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...