Vad gör man åt hål i kylaren

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Nu är det så att hojen har varit omkull och jag har fått en liten hål på 5mm (i längd) som kylarvätskan rinner ut ifrån. Kan man svetsa den? Jag har ingen svets och har ingen lust att montera av kylaren för det är så bökig, kan man laga den med kemiskmetall? Eller måste jag lämmna in den på svetsning ändå?
 

Dominator-Rocks

Guest
Kläck ett ägg i den Mc Gyver STYLE :2cool

Seriöst det finns väll "kylarcement" eller liknande som man kan prova med vid mindre läckor! Annars är det väll som ovanstående talare säger!

Edit: Skall tydligen funka att laga dem med vanlig lödtenn också, men då får du se till att göra ORDENTLIGT rent innan!
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kläck ett ägg i den Mc Gyver STYLE :2cool

Seriöst det finns väll "kylarcement" eller liknande som man kan prova med vid mindre läckor! Annars är det väll som ovanstående talare säger!

Edit: Skall tydligen funka att laga dem med vanlig lödtenn också, men då får du se till att göra ORDENTLIGT rent innan!

Lödtenn funkar knappast på en aluminium kylare, i så fall så ska den vara en gammal mässingkylare
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vill du använda din kylare är det bara att bita ihop och montera av den, samt lämna in den på lämplig firma för att reparera. Inget du gör med den på plats på hojen kommer att funka. Det enda det resulterar i är att du förorenar skadan med nåt främmande ämne så att det inte går att reparera senare. Det finns ett medel som proffsen använder som kletas på utvändigt och som med hjälp av vakuum sugs in på rätt ställe som funkar bra, men om du kletat i kylarcement eller liknande är det bara att glömma det eftersom det måste vara rent för att få det att bita.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Klägg i kylaren är inte den bästa lösningen. Det sätter sig ju även på väggarna i hela systemet och minskar kyleffekten. Du vill ju ha kylarvätskan mot kylarmaterialet, och inte något mellan där.

Du har ju hela vintern på dig. Kan det vara så mycket jobb med tre skruv och några slangar?

Lämna in den och få det fixat för några hundringar.

Så gjorde jag i somras och det blev kanon:tummenupp

Dal-Mausen

Edit: 2:a igen
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lödtenn funkar knappast på en aluminium kylare, i så fall så ska den vara en gammal mässingkylare

det finns lödtenn för aluminium, funkar asbra,,,, kolla med nån som säljer svetstråd m,m.

kylarcement på en hoj,,, glöm det:arsele
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
kemisk metall funkar faktiskt riktigt bra! Polarn skavde hål i kylaren på sin turbohonda och lagade med kemisk metall. Han fixade beggad kylare när han sålde men han körde med det utan problem i nåt år.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
I sommras sprang min kylare läck, Skruvade loss den och lämnade den till adamsky kylarservice i Karlskoga. Han tvättade kylaren, lödde ihop den och lackade den för 200 spänn.. 2 dagar tog det..
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
det finns lödtenn för aluminium, funkar asbra,,,, kolla med nån som säljer svetstråd m,m.

kylarcement på en hoj,,, glöm det:arsele

Jag vet att det finns tenn för aluminium, men det påstods att man skulle använda vanlig "vanligt" lödtenn det är inte samma sak
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Fick paniklaga min kylare på gixxern för ett par år sen med kemiskmetall, rekommenderar det INTE då de lätt täcker upp kanaler osv i kylaren så den inte kan användas fullt ut=går lätt varm i lägre hastigheter.

Som dom flesta andra har tipsat om tidigare i tråden, lämna in kylaren till en firma som fixar de för ett par hundralappar.

Montera bort kylaren kan vem som helst, är inte spec svårt!
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
ne precis håller med alla som skrivit du har ju hela vintern framför dig... och klart du orkar montera bort en kylare :)
tar inte så lång stund...
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top