Vad gör man inför vinterförvaringen

jetson

Guest
Körde en årsservice (ny olja, filter osv) i juni och har sen åkt ca 500 mil, behöver jag byta olja innan vinterförvaringen?

Kommer ha hojen i varmgarage, ska man skaffa en c-tek eller är det onödigt :va

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Tvätta hojen ordentligt.
Byt olja + filter.
Fyll upp tanken ända upp. (Så undviker du kondens & rost i tanken)
Sätt batteriet på underhållsladdning. (CteK är ett mycket bra val).

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tvätta hojen ordentligt.
Byt olja + filter.
Fyll upp tanken ända upp. (Så undviker du kondens & rost i tanken)
Sätt batteriet på underhållsladdning. (CteK är ett mycket bra val).

Ställ upp hojen på depåstöd fram och bak eller se till att rotera däcken då och då. Detta för att slippa deformering av däck.
Kedjan kan med fördel göras ren och fettas in.
Luftfiler kan tvättas om du inte köper nytt.
Ta ur batteriet helt så undviker du dumheter som att starta upp den i januari för att stilla suget vilket bildar onödiga antioxidanter(?) i oljan!
Har du kallgarage eller dylikt kan en koll av kylarvätskan vara bra för att säkerställa att det är glykol i!

andersy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Suzuki Hayabusa 2001
Det räcker med att ladda batteriet typ en ggr/kvartalet om du inte har en undehållsladare typ ctek eller dyl
Skippa allt med att smöja kedja ,fylla upp tank ,rotera däck, rensa filter mm, det är bara onödigt.:huvet
Jag har har gjort så nu i 20 år och det ´räcker så bra, jag har aldrig haft några problem, vid start med nått, så bara du laddar nån ggr under vintern så räcker det såå bra:)

jetson

Guest
Hehe ok, men jag tänkte mer på att min olja är "ganska" ny, men får väl byta olja filter ändå antar jag.

dreamtool

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Hoj
(ingen ännu)
Det räcker med att ladda batteriet typ en ggr/kvartalet om du inte har en undehållsladare typ ctek eller dyl

haha, farsan har en suzuki 97 tror jag att det e, han har varken laddat bateriet eller tagit den det sen han köpte den, och även fast den står från kanske sept till mars så startar den alltid fint och finns alltid bateri kvar ...

Suzuki That's The Shit!

Ozzi

Guest
Tänk om människan var lika noga med sin egen kropp i fråga om förebyggande vård....:D

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tänk om människan var lika noga med sin egen kropp i fråga om förebyggande vård....:D

Eller miljön för den delen...:)

Jag själv skiter i miljön, byter olja, kastar batteriet i skogen (tillsammans med spillojan).

Skämt osidå. Tvätta noga, smörj kedjan och andra viktiga "smörjgropar". Tanka full tank (speciellt viktigt i kallgarage). Köp ett lyxigt kapell, stoppa om den och tala om att du älskar den. Ställ ut råttgift.

Oljan BEHÖVER du inte byta, men om du är pedant så. Depåstöd är bra för att undvika missformade däck. Jag har aldrig gjort det pga att jag aldrig haft stöd jag litat på och har inte heller fått missformade däck. Jag har blåst i lite extra luft istället.
Batteriet tar jag alltid ur (pga att jag en gång haft en batteriläcka på vintern och det var inget bra). Sedan sitter det inte i laddarn hela vintern. Det har åkt i ett par timmar när man pulat i garaget då och då.

Och så ge fan i att starta stup i kvarten och "vintervarva". Helt onödigt då det bara stärker abstinensen och sliter och bökar sig. Köp en fulhoj som jag och ut och kör ikull i snön istället!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...